Guppyakvarie?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • amhaj
    • December 2009
    • 20

    Guppyakvarie?

    Hejsan!
    Jag är helt ny på detta med fiskar, men mina barn har lett in mig så här är jag. Jag har läst om guppys men det står så mycket olika så jag är helt konfys, lika bra att fråga er som kan. Jag har även frågat olika personer på vår zoobutik men fick väldigt olika svar. Mina frågor;

    1. vilken storlek på akvariet blir bra?
    2. vilka växter och andra inredningsdetaljer passar med dem?
    3. andra fiskar?
    4. något annat jag ska tänka på?

    Tacksam för svar.
    Mvh amhaj
    Senast redigerad av amhaj; 17 December 2009, 21:42.
  • Rooster
    • March 2006
    • 1468

    #2
    Ursprungligen postat av amhaj
    Hejsan!
    Jag är helt ny på detta med fiskar, men mina barn har lett in mig så här är jag. Jag har läst om guppys men det står så mycket olika så jag är helt konfys, lika bra att fråga er som kan. Jag har även frågat olika personer på vår zoobutik men fick väldigt olika svar. Mina frågor;

    1. vilken storlek på akvariet blir bra?
    2. vilka växter och andra inredningsdetaljer passar med dem?
    3. andra fiskar?
    4. något annat jag ska tänka på?

    Tacksam för svar.
    Mvh amhaj
    1. Guppies kräver inte stora kar däremot har det en tendens att bli fisksoppa med guppies, men ca 50L eller större funkar. Det går att ha dem i ännu mindre kar men de blir som sagt lätt överbefolkade så gärna 100L.

    2.Inred gärna karet med mkt växter och kanske nån rot (mest för syns skull), javamossa är bra om du vill att deras yngel skall överleva (sen brukar man använda yngelkassar annars för den här typen av fisk). Vad jag vet spelar det inte jättestor roll vilka växter man har med guppies men ofta har man snabbväxande arter såsom vattenpest, hornsäv mfl.

    3. Andra levandefödare brukar funka bra tex. blackmolly och platy, men även andra små fredliga fiskar som tex. neontetror, rasboror mfl. På botten kan du gärna ha lite ancistrus eller pansarmalar (corydoras) som äter upp mkt av den mat som de övriga fiskarna inte ätit upp.

    4. Nä inte direkt, även om gyppy är lite känsliga så är detta mycket lätta fiskar att hålla och odla. Det enda jag kommer att tänka på är att inte ha dem tillsammans med tigerbarber eller nättetror, dessa är nämligen fenbitare och skulle göra livet kort för de små guppisarna. Jo en sak till se till att inte ha allt för kraftig cirkulation på vattnet (obs förväxla inte detta med att vattnet skall vara stillaståendes). Helt enkelt du kan ha bra sprutt på filtret men rikta gärna utblåset uppåt om det går, guppies är små fiskar som lever i lugna vatten och det blir lite jobbigt för dem att hela tiden "stå och simma mot strömmen".
    Lycka till!
    Fish for Life!!!

    Kommentar

    • JLi
      • December 2004
      • 773

      #3
      Ursprungligen postat av amhaj
      Hejsan!
      Jag är helt ny på detta med fiskar, men mina barn har lett in mig så här är jag. Jag har läst om guppys men det står så mycket olika så jag är helt konfys, lika bra att fråga er som kan. Jag har även frågat olika personer på vår zoobutik men fick väldigt olika svar. Mina frågor;

      1. vilken storlek på akvariet blir bra?
      2. vilka växter och andra inredningsdetaljer passar med dem?
      3. andra fiskar?
      4. något annat jag ska tänka på?

      Tacksam för svar.
      Mvh amhaj
      Hej och välkommen med. Som du nämner rör det sig mycket olika fakta om guppy. En del anser dem svåra att hålla och en del anser att det är den absolut lättaste nybörjarfisken. Båda har i princip rätt. Det beror på hurdana exemplar du får tag i.

      1. Akvariet behöver inte vara så stort men om det är större är det lättare att få balans i akvariet. Storleken beror nog mest på vilka andra fiskar du vill hålla. Om man utgår från Guppy räcker det med ett 54l nybörjarpaket.

      2. Som jag ser det har de inga speciella krav på inredning. Gör det snyggt efter din egen smak så blir det nog bra. Någon form av tätare växtlighet är bra särskilt om du håller andra fiskar i akvariet. Växterna ger skydd åt ynglen.

      3. Vanliga sälskapsfiskar i lämplig storlek. Beror på vilken storlek på akvariet du bestämmer dig för.

      4. De förökar sig massor och kan överbefolka ett litet akvarium snabbt.
      h. Johan

      Kommentar

      • Nina82
        • January 2008
        • 6610

        #4
        Ursprungligen postat av amhaj
        Hejsan!
        Jag är helt ny på detta med fiskar, men mina barn har lett in mig så här är jag. Jag har läst om guppys men det står så mycket olika så jag är helt konfys, lika bra att fråga er som kan. Jag har även frågat olika personer på vår zoobutik men fick väldigt olika svar. Mina frågor;

        1. vilken storlek på akvariet blir bra?
        2. vilka växter och andra inredningsdetaljer passar med dem?
        3. andra fiskar?
        4. något annat jag ska tänka på?

        Tacksam för svar.
        Mvh amhaj
        1. Hur stort kar har du möjlighet att ha? .. Desto större kar ju bättre är det men 100L eller uppåt är det optimala.
        Guppy kan även gå i ett 50L men det blir svårare att få en bra balans.
        2. Det viktigaste när det gäller inredning till guppy är att skapa täta snår med gärna höga och täta växter för yngel att gömma sig bland och honor att komma till ro bland.
        3. Vill man ha yngel bör man inte blanda in för många andra arter men pansarmalar och ancistrus är att rekommendera. De hjälper dig att hålla rent både på botten och på rutor/stenar/rötter..
        4. Skulle kunna radda upp hur mycket som helst eftersom du är ny, men det bästa är att söka fakta på nätet och ställa frågor om det är något du undrar över. Lita inte på butikspersonal! Som du har märkt har de väldigt olika kunskap och erfarenhet och ibland kan det bli åt helsike fel
        Några tips iaf:
        Börja med ca. 3-5st fiskar som kör in karet de första veckorna. (sök på nitrit)
        Ha alltid fler honor än hanar (tex 1hane/2honor)
        Mata var tredje dag den första månaden och inte mer än en liten nypa. Guppy är alltid hungriga och övermatning är det vanligaste nybörjarfelet. Det är nästan omöjligt att svälta ihjäl fiskar.
        Låt honor föda fritt i karet och fiffla inte med yngelkassar om du inte måste. Dessa små burar stressar honorna väldigt mycket.
        Hmmm... Skulle kunna fortsätta hur länge som helst men bättre att du kollar runt lite och frågar när du undrar

        Lycka till med hobbyn och hoppas ni får många fina stunder framför ert kar. Ge inte upp om det skiter sig i början. Det händer oss alla och ger oss bara ännu mer erfarenhet och kunskap
        12L 12L 24L 24L 24L 24L
        38L 54L 54L 63L 450L

        Kommentar

        • Nina82
          • January 2008
          • 6610

          #5
          Haha.. Trippelsvar
          Nåja.. Tur vi håller oss till ungefär samma fakta iaf så vi inte förvirrar dig ännu mer
          12L 12L 24L 24L 24L 24L
          38L 54L 54L 63L 450L

          Kommentar

          • amhaj
            • December 2009
            • 20

            #6
            Hej igen.
            Tack så jättemycket för alla råd. Jag har fått tag på ett 115 och ett 54 L akvarium. Det är väl lika bra att starta 115L då.

            Jag får aåterkomma om det är något jag undrar över.

            Mvh amhaj

            Kommentar

            • JLi
              • December 2004
              • 773

              #7
              Ursprungligen postat av amhaj
              Hej igen.
              Tack så jättemycket för alla råd. Jag har fått tag på ett 115 och ett 54 L akvarium. Det är väl lika bra att starta 115L då.

              Jag får aåterkomma om det är något jag undrar över.

              Mvh amhaj
              Ett bra val för en nybörjare. Ett grundläggande misstag som många gör är att de börjar med för litet akvarium.
              h. Johan

              Kommentar

              Arbetssätt...