Uppstart av ett 55L

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nicke_W
    • November 2008
    • 5

    Uppstart av ett 55L

    Hej!

    Är relativ ny här har kikat runt här förut men då mest i saltavdelningen.
    Efter att ha skickat länkar/bilder fram och tillbaka med en kompis under tiden, så har jag hittat tillbaka till sötvattens delen också.

    Tanken va först att ta ett 55L som är 60 X 30 X 30 till salt för lägre djur.
    Men har kommit på andra tankar nu

    Har kollat runt en hel del på fiskar, växter etc, både på nätet och i butiker.
    Fastna till slut för två olika ciklider fört fjärilscikliden och sen snäckskalscikliden.
    Tanken är så klart att skapa den miljön som fisken lever i.

    Vilken ska man välja ??
    För och nackdelar ?
    Hur är det med att ha några växter i karet med snäckfirren, vill helst inte ha ett kar helt utan växter.
    Och vad mer för invånnare passar till dessa ?
    Har dom lätt för att leka, vore skoj att dra upp någon kull.

    Eller tips om andra små,roliga färgglad cikilder.

    ps. har ett relatift simpelt kar med neontetror och räkor idag.

    Mvh
    Niclas
  • pello
    • May 2008
    • 109

    #2
    Vad är snäckskalsciklid för något?
    Menar du typ multifasciatus, multis, så har jag såna i en 54burk. Ett halvår senare skulle jag behöva någon yngelätare.
    Jag tycker växter är utomordentligt på alla sätt och har en stor härva med något oidentifierbart grönt. Även en ancistrus går med.
    Men jag har en ordentlig "golvyta" med en massa snäckskal.
    Jag matar med räkmix.

    Kommentar

    • ankan94
      • February 2009
      • 199

      #3
      Ursprungligen postat av Nicke_W
      Hej!

      Är relativ ny här har kikat runt här förut men då mest i saltavdelningen.
      Efter att ha skickat länkar/bilder fram och tillbaka med en kompis under tiden, så har jag hittat tillbaka till sötvattens delen också.

      Tanken va först att ta ett 55L som är 60 X 30 X 30 till salt för lägre djur.
      Men har kommit på andra tankar nu

      Har kollat runt en hel del på fiskar, växter etc, både på nätet och i butiker.
      Fastna till slut för två olika ciklider fört fjärilscikliden och sen snäckskalscikliden.
      Tanken är så klart att skapa den miljön som fisken lever i.

      Vilken ska man välja ??
      För och nackdelar ?
      Hur är det med att ha några växter i karet med snäckfirren, vill helst inte ha ett kar helt utan växter.
      Och vad mer för invånnare passar till dessa ?
      Har dom lätt för att leka, vore skoj att dra upp någon kull.

      Eller tips om andra små,roliga färgglad cikilder.

      ps. har ett relatift simpelt kar med neontetror och räkor idag.

      Mvh
      Niclas
      Tyvär fungerar inte snäcklekare och fjärilscikliden ihop, anledningen är att multifasciatus vill ha ett högt ph värde på unger fär 8-9 och fjärilscikliden vill ha ett ph värde på 5,5-6,5! Dessutom kommer det från två helt olika miljöer, multifasciatus kommer från Tanganyikasjön där det är väldigt stenigt och endast ett fåtal växter. Fjärilscikliden kommer från sydamerika där det är väldigt mycket växter. Så jag tycker du ska läsa på lite mer innan du köper fiskar!

      Kommentar

      • Markus1984
        • November 2008
        • 2606

        #4
        Han undrar ju vilken av cikliderna han ska välja ankan.. ^^

        Jag skulle satsa på snäcklekare i ditt fall, mest pga akvariets storlek.
        Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

        Kommentar

        • Nicke_W
          • November 2008
          • 5

          #5
          Jo jag har läst en del
          Tack Markus och pello då blir det någon "snäckciklid"
          Skadar inte att läsa mer och söka mer info nu, då man kan hålla sig till en art.

          Hade väl inte tänkt att slänga i en massa växter till dessa firrar, men jag personligt tycker det blir lite snyggare med någon enstaka växt i,
          och inte bara en ha en sand/grus botten med en himmla massa snäckskal.

          Skulle man lyckas få så passa många yngel så är den biten redan löst
          Bör man ha väldigt fin sand eller lite grövre ?
          Har sett båda varianterna men vilken är att föredra ?

          Mvh
          Niclas

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13110

            #6
            Ursprungligen postat av Nicke_W
            Jo jag har läst en del
            Tack Markus och pello då blir det någon "snäckciklid"
            Skadar inte att läsa mer och söka mer info nu, då man kan hålla sig till en art.

            Hade väl inte tänkt att slänga i en massa växter till dessa firrar, men jag personligt tycker det blir lite snyggare med någon enstaka växt i,
            och inte bara en ha en sand/grus botten med en himmla massa snäckskal.

            Skulle man lyckas få så passa många yngel så är den biten redan löst
            Bör man ha väldigt fin sand eller lite grövre ?
            Har sett båda varianterna men vilken är att föredra ?

            Mvh
            Niclas
            Till snäcklekare ska du absolut ha fin sand eftersom de vill gräva och grus lämpar sig inte då(även fast det finns folk som har det)! Du placerar helst ut några stenar också så de bildar revirgränser! Vill du ändå ha växter så är nog nån anubias eller javaormbunke att föredra för de binder man fast på en sten, andra växter finns en risk att de blir uppgrävda! Jag tycker dock inte att man ska ha växter i ett tanganyika http://i32.photobucket.com/albums/d47/sukan1234/004.jpg
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • Nicke_W
              • November 2008
              • 5

              #7
              Ursprungligen postat av åheim
              Till snäcklekare ska du absolut ha fin sand eftersom de vill gräva och grus lämpar sig inte då(även fast det finns folk som har det)! Du placerar helst ut några stenar också så de bildar revirgränser! Vill du ändå ha växter så är nog nån anubias eller javaormbunke att föredra för de binder man fast på en sten, andra växter finns en risk att de blir uppgrävda! Jag tycker dock inte att man ska ha växter i ett tanganyika http://i32.photobucket.com/albums/d47/sukan1234/004.jpg
              Snyggt kar!
              Hehe kanske kommer på andra tankar då det ska inredas sen nästa vecka

              Kommentar

              • ankan94
                • February 2009
                • 199

                #8
                Ursprungligen postat av Markus1984
                Han undrar ju vilken av cikliderna han ska välja ankan.. ^^

                Jag skulle satsa på snäcklekare i ditt fall, mest pga akvariets storlek.
                HeHe missupfattat frågan lite men det gör inget me en liten utläggning om olika ciklider

                Kommentar

                Arbetssätt...