Nybörjare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • toccata
    svarade
    Kom ihåg att naturgrus som "engelsk sjösand" ser annorlunda ut när det ligger i vatten och får belysning på sig, än när det ligger i påsen. Det ser ljusare och mer lysande ut i vattnet! Själv anser jag att naturligt färgat grus eller sand är finast, alltså ingen i konstgjorda färger.

    Gör som någon sade ovan: Välj ut en fisk du gillar som klarar att bo i ett 110-liters. Sen väljer du andra fiskar utifrån vilken som passar med den.

    Men man köper ändå bara 2-3 fiskar första månaden, så att alla nyttiga bakterier i filtret får byggas upp ordentligt. Men planera kan man ju göra ändå

    Glöm inte att köpa en timer till lampan. Jag har min tänd 10 timmar.

    ----------

    Det finns många fina tetror, så ett stim med tetror av någon art tycker jag är kul att ha i akvarium.

    Pansarmalar gillar finkornig sand, som de "bökar" i. Det är gulligt med ett stim pansarmalar, men viktigt att komma ihåg att de inte äter alger, utan lever i det vilda på små kräftdjur. Så de kommer äta tabletter som släpps ner till botten, och matrester på botten, men inte äta några alger.

    Vill du ha en algätande mal är ancistrus min favoritmal. Den säljs när den är mycket liten men blir på sikt 12 cm. Behöver ändå stödmatas med algtabletter. Gömmer sig i grottor och är kvällsaktiv.

    Lycka till!
    Senast redigerad av toccata; 17 December 2009, 08:11.

    Lämna en kommentar:


  • Wictor_88
    svarade
    Om du har budget och plats för 112L så tycker jag du ska ta den, annars är det risk att man ångrar sig.

    I fiskväg så fungerar ju de flesta mindre fiskar tex, guppys,neonterta,galaxy rasbora mm finns mycket att välja på.
    På botten kan man välja någon typ av pansarmal och då gärna 5 stycken eller fler.

    Men som sagt det finns ju så många sorters fiskar att det inte skulle få plats i ett inlägg så skriv gärna här om du sett något du gillar så kan vi ju berätta mer.

    MVH Victor

    Lämna en kommentar:


  • Saturnus80
    svarade
    Vad gäller fiskval så kan du ju titta ut en fisk som ska ha "hedersplatsen" i ditt akvarium så ska jag försöka hjälpa dig med växter och fiskkompisar.

    Lämna en kommentar:


  • Jens A.
    svarade
    Läs gärna nybörjarguids-tråden härinne på forumet. Om man tvekar mellan två storlekar bör man alltid välja det större. Ju större akvarium, desto mindre skötsel och problem.
    När du har läst tråden och lärt dig om akvarieuppstart osv kan vi prata vidare.

    Och välkommen till stället, också!

    Lämna en kommentar:


  • zally
    startade ett ämne Nybörjare

    Nybörjare

    Hej!

    Är ny här på zoopet och har lite frågor och funderingar som jag hoppas kunna få hjälp med.
    Det var många år sedan jag hade akvarium så jag anser mig som nybörjare.
    Jag har tittat på 2 st akvarium på djurmagazinet ett på 60 liter av märket atlantis inkl pump,värmare, ljusramp.
    Samt ett akvariestart set på 112 liter inkl pump,värmare,ljusramp. Det står inget märke men ser ut som ett atlantis.
    Står nu i valet och kvalet vilket skulle passa bäst när man vill starta upp ett akvarie ? Det känns som 60 liter är för litet.

    Om jag väljer 112 liter har ni förslag på hur man bäst inreder samt vilka fiskarter man väljer.
    Och vilka mer tillbehör behöver jag förutom det som ingår i startpakatet ?
    Affären har ganska mycket att välja på inom akvarie allt ser rent och välskött ut men vet inte hur mycket kunskap personalen har.
    Vill inte förköpa mig vilket är lätt när de ser att man är nybörjare.
    Vill gärna ha mer tips & råd så jag har lite att stå på när jag skall välja ut fiskar och tillbehören.

    Har sett jättefina färger på grus och sand som nästan lyser. Skulle vilja ha ett akvarie som känns ljust och ger rofylld effekt att titta på.
    Är också förtjust i växter och många av de fina prydnader som finns att välja på men det skall inte se stökigt eller osamanhängande ut.

    Skulle bli glad för råd och kanske bilder som kan hjälpa mig att välja rätt.

    Samt hur många fiskar man kan ha och valet av fisk.

    Zally
Arbetssätt...