Höja kH

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tomtebolycka
    • November 2009
    • 59

    Höja kH

    Hur höjer man bäst/enklast kH?

    Havssalt?? bikarbonat? eller för ändamålet speciellt preparat från butik?
  • Nilsrolf
    • November 2006
    • 549

    #2
    Bikarbonat

    Kommentar

    • Andrém
      • October 2009
      • 1247

      #3
      Ursprungligen postat av Nilsrolf
      Bikarbonat
      Har för mig att bikarbonat även höjer pH värdet, men det är sant att det buffrar upp kH värdet också.

      Kommentar

      • Nilsrolf
        • November 2006
        • 549

        #4
        Ja, den nackdelen får man om man nu ser det som en nackdel. Oftast är det ju frågan om att få upp kh "lite", så ph drar inte i väg så mkt är min erfarenhet. I ett akvarie där jag har co2 har jag fått lite lågt kh 3, kört i lite bikarbonat för att få upp det till 4 som ju anses som en bra säkerhetsnivå steg ph, men i det fallet körde jag i lite mer co2.

        Kommentar

        • tomtebolycka
          • November 2009
          • 59

          #5
          I mitt fall är jag ute efter lite högre pH så det är ingen fara med höjningar. Har dessutom hört att det är lättare att höja från lågt pH till lite högre än att höja från högt till ännu högre. Att det krävs nästan orimliga mängder. Så det är kanske ingen överhängande fara att få för högt om man har malawi.

          LÄste om kalkmjöl någonstans. Någon som vet hur det funkar. För och nackdelar?

          Kommentar

          • tomtebolycka
            • November 2009
            • 59

            #6
            Nu har jag läst lite mer. Ser onekligen ut som om bikarbonat är grejen. INTE kalkmjöl som tydligen sätter igen filtret, möjligtvis kalkkross men detta medför en stadig och kontinuerlig höjning av karbonathårdheten om jag förstått rätt. Nu vet jag inte om det är en för eller nackdel dock... Men kH 6 är väl rimligt bra och då räcker bikarbonat.

            Rätta mig gärna om ni tycker att jag fattat något galet.

            Djungel!!

            Kommentar

            • Saturnus80
              • October 2009
              • 943

              #7
              Malawii trivs i högt KH, runt 20 om jag inte minns fel, så det är bara att hälla i.
              //Daniel

              110l Sällskapsakvarium http://www.zoonen.com/perzoonen/blogg.asp?oid=2509902
              23l aqualandscape med dvärgkulor

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48147

                #8
                Ursprungligen postat av tomtebolycka
                Nu har jag läst lite mer. Ser onekligen ut som om bikarbonat är grejen. INTE kalkmjöl som tydligen sätter igen filtret, möjligtvis kalkkross men detta medför en stadig och kontinuerlig höjning av karbonathårdheten om jag förstått rätt. Nu vet jag inte om det är en för eller nackdel dock... Men kH 6 är väl rimligt bra och då räcker bikarbonat.

                Rätta mig gärna om ni tycker att jag fattat något galet.

                Djungel!!
                Nejdå kalkmjöl sätter inte igen filtret om man har det i en nätpåse.

                Bikarbonat är det enklaste om man vill höja KH och pH, men kalk höjer långsammare och pH går inte heller över 7,5-7,6 så om man inte vill ha alkaliskt vatten så är det att föredra.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • tomtebolycka
                  • November 2009
                  • 59

                  #9
                  Bra att veta. Jag läste om kalkkross i nät men mjöl i påse säger du. Får fundera på det framöver kanske men i nuläget kan jag lugnt köra bikarbonat eftersom jag ännu inte har några invånare i karet. Så en snabb höjning blir inte ett problem och pH hinner förhoppningsvis sjunka lite igen innan fiskarna går i.

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48147

                    #10
                    Både mjöl och kross är väl egentligen fel ord. Det man använder motsvarar ju snarare fodergranulaten i storlek.
                    Mjöl är ju snarare ett pulver och kross har ju oftast gruskornstorlek
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...