Blir inte kvitt grumlet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • tomtebolycka
    svarade
    Då så. Ett byte gjorde suverän skillnad. Får se om det blir ett till eller om det räckte.

    Lämna en kommentar:


  • tomtebolycka
    svarade
    Tack för svaren.
    Tyvärr var jag för dåligt påläst och fattade inte hur viktigt det var att tvätta gruset. Det är ju inte EN sak man ska hålla reda på när man är nybörjare...
    Tillhör inte det lata släktet så jag sätter genast igång att byta vatten och tvätta sand. Fast jag gör det med en suck över hur dum jag är...

    Lämna en kommentar:


  • petnym
    svarade
    Gör om, gör rätt...

    Det snabbaste är förstås att ta upp gruset och tvätta det, som du borde gjort från början.

    Lämna en kommentar:


  • Mumin
    svarade
    Byt allt vatten flera gånger tills det har försvunnit. Det du har fått i karet är fina mjäla och lerpartiklar och mot det hjälper inga vattenberedningsmedel i världen. Det som ska klumpa ihop partiklar hjälper mot diverse kemiska och biologiska partiklar och kolloider.
    Det är arbetsamt att vara lat......

    Lämna en kommentar:


  • DAHLBERG
    svarade
    Du kan byta vatten flera gånger tills det blir klart. Visst lägger sig skiten, men det kan ta tid. Du kan ev sätta i packad filtervadd i filtret, det brukar ta upp det mesta. Du måste isf byta vadden rätt ofta tills det grumliga är borta.

    Lämna en kommentar:


  • tomtebolycka
    startade ett ämne Blir inte kvitt grumlet

    Blir inte kvitt grumlet

    Startade upp vårt kar på 125liter i fredags kväll. Gjorde misstaget att inte tvätta sista påsen grus. Det är som en rökig, mjölkig dimma däri fortfarande. Möblerade om lite idag så det gjorde saken värre igen.

    Har tillsatt Nitrigon. Idag även ett flytande vattenförbättringsmedel (minns inte produktnamnet) som skulle binda partiklar och klumpa ihop dem så de föll till botten och då ge kristallklart vatten. Har än så länge inte sett tillstymmelse till förbättring.

    Misströstar och tror att det ALDRIG ska klarna

    Vad kan jag göra? Vänta? Byta vatten?
Arbetssätt...