Vilken snäckätande fisk är bäst att köpa?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sungun
    • October 2009
    • 25

    Vilken snäckätande fisk är bäst att köpa?

    Hej på er alla fiskexperter!
    Har ett 63liters kar nu med en fin blå kampfisk, två ancistrusmalar, en siamesis och just nu bara en platy (honan har nyligen dött). Dessutom finns flera små snäckor trots att jag dagl försöker plocka bort dem jag ser. Undrar om det finns någon liten fredlig snäckätande fisk som passar med mina fiskar. Vad ska man köpa??? Undrar oxå om det dessutom ryms 5 Platy till i detta kar? Vill ju att alla ska trivas och inte käka på varann (hade tidigare två kampfiskhonor med hanen, men dessa bet på honom så de är nu själva i ett annat litet kar o får tänka över sina synder... tror ni man vågar släppa ner dem igen med hanen? Han har fått tillbaka sina fina fenor nu) Tacksam för svar...
  • Triana
    • January 2005
    • 840

    #2
    jag vet att det finns någon form av snäckätande snigel.... fast det kanske är sniglar du ogillar... De snäckätare jag känner till är ganska elaka, inte min starka sida precis. Däremot undrar jag om du verkligen vill ta bort sniglarna, om de finns där så gör de antagligen nytta. Vad är det för typ, dvs, hur ser skalet ut? kanelbulle? trädgårdssnigel eller långsmalt och spetsigt.

    Kommentar

    • dhuron

      • March 2007
      • 119

      #3
      dvärgkulfisk fins ju fast fredlig är den ju inte.

      Jag skulle rekomendera Anentome helena som är en snäckätande snäcka.

      Lite för din info

      ancistrusmalar de flästa arter blig ganska stora och vill ha betydligt större akvarium än 63L

      siamesis blir ca 15cm vill ha minst 150L min föredetta arbetskamrat har en som fyller 16år i år

      /Tobbe

      Kommentar

      • Eidesdotter
        • December 2009
        • 219

        #4
        Jag satte ner 5 praktbarber i ett 100-liters kar som var helt nedlusat med skräpsnäckor och det tog dem 3 dgr att äta upp alla snäckorna! De var som galna (man kunde tro att jag inte matat dem på veckor innan) och letade rätt på varenda snäcka och sög ut dem ur skalen, tuggade och slet.

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13110

          #5
          Ursprungligen postat av Sungun
          Hej på er alla fiskexperter!
          Har ett 63liters kar nu med en fin blå kampfisk, två ancistrusmalar, en siamesis och just nu bara en platy (honan har nyligen dött). Dessutom finns flera små snäckor trots att jag dagl försöker plocka bort dem jag ser. Undrar om det finns någon liten fredlig snäckätande fisk som passar med mina fiskar. Vad ska man köpa??? Undrar oxå om det dessutom ryms 5 Platy till i detta kar? Vill ju att alla ska trivas och inte käka på varann (hade tidigare två kampfiskhonor med hanen, men dessa bet på honom så de är nu själva i ett annat litet kar o får tänka över sina synder... tror ni man vågar släppa ner dem igen med hanen? Han har fått tillbaka sina fina fenor nu) Tacksam för svar...
          Du får dra ner på matningen så försvinner snäckorna över tiden! Dina honor kommer förstås upprepa sitt beteende och ge sig på hanen igen om du sätter tillbaka dem!
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          Arbetssätt...