diverse frågor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • danne0301
    • July 2009
    • 1128

    diverse frågor

    Hej, startade på sensommaren upp mitt första kar sedan jag ahde sköldpaddor i yngre tonåren
    Det är på 222ltr (110*45*45), jag har en dubbelramp men använder bara ett rör. Pumpen är en begagnad okänd som sitter i karet, sån där vanlig med 2 filter i syntet (tror jag), den är nog i minsta laget för bitvis på ytan är det i stort sett stillastående vatten.
    Det har puttrat på bra tycker jag, ett par fiskar har simmat vidare men inte fler än kanske 4 av ~30.
    I dagsläget har jag 2 Silverhaj, 4 Scalarer, 2 Anticistrus, 2 Svärdbärare, 8 Neontetra och 1 liten söt röd som jag glömde namnet på redan när jag kom hem med den
    Vidare har jag 5 plantor, 2 är Svärdplanta, 1 är rakt växande stam med parvisa små blad, den sista är snarlik Svärdplanta fast den har stam som små "svärd" växer från. Denna växer absolut bäst och jag har även lyckats dela en bit av den och har alltså 2 sådana.

    Hur som helst, den största frågan är hur man får bukt med fula växter och synnerligen grumligt vatten, rent generellt, med mina förutsättningar?
    Jag tycker det såg lite bättre ut förr och blev märkbart sämre efter en storstädning där jag kanske stökade runt för mycket i botten.
    På glas och platta ytor är det övervägande gröna korta alger, växterna blir täckta av ganska svarta dylika.

    Ska se om jag kan få upp lite bilder också.
    Hoppas det är all info som behövs för att få grepp om mitt kar
    Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

    2 gånger 54L odlingsprojekt
    540L Ormhuvudfisk som blev CA
  • Saturnus80
    • October 2009
    • 943

    #2
    Du har ju på tok för lite filtrering, så fixa ett större med hjälp av en cirkulationspump, elrör och filtermatta.
    Algerna kan äppelsnäckor ta hand om väldigt effektivt.
    //Daniel

    110l Sällskapsakvarium http://www.zoonen.com/perzoonen/blogg.asp?oid=2509902
    23l aqualandscape med dvärgkulor

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13117

      #3
      Det finns 3 viktiga punkter om du vill få det att funka bra!
      1. Regelbundna delvattenbyten (ca 25% per vecka)
      2. Ha en väldimensionerad filtrering (filtervolym ca:1% av vattenvolymen)
      3. Vara noga med att inte övermata
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • danne0301
        • July 2009
        • 1128

        #4
        Tack för svaren
        Lite klargörande bara kanske cirkulationspump, det var det jag trodde att jag har..ni ser den med filter till vänster i karet. Ska jag ha flera pumpar eller bara byta till större?
        Elrör och filtermatta vad menar ni då? Doppvärmare? för det har jag, glömde skriva det bara, håller 26-27grader.
        Vattenbyte gör jag förmodligen för sällan..eller absolut för sällan, jag dammsuger med slang upp en 20ltr eller så varje 2-3 veckor. Det kanske gör sitt till att bottensedimentet växer till sig. Sedan är ju speciellt silverhajarna duktiga på att röra runt allt.
        Matar gör jag i underkant, 5-6ggr/vecka. Det hinner aldrig lägga sig något på botten innan det ätits upp, visst är det snarast svårt att mata för lite?

        Översikt


        Identifiera gärna denna vars maka simmade till nästa liv


        [Obs stora bilder]
        Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

        2 gånger 54L odlingsprojekt
        540L Ormhuvudfisk som blev CA

        Kommentar

        • janson
          • July 2009
          • 300

          #5
          Den där fisken du visa är iaf en Platy, ser precis ut som mina red corall.

          Kommentar

          • Saturnus80
            • October 2009
            • 943

            #6
            Ursprungligen postat av danne0301
            Tack för svaren
            Lite klargörande bara kanske cirkulationspump, det var det jag trodde att jag har..ni ser den med filter till vänster i karet. Ska jag ha flera pumpar eller bara byta till större?
            Elrör och filtermatta vad menar ni då? Doppvärmare? för det har jag, glömde skriva det bara, håller 26-27grader.
            Vattenbyte gör jag förmodligen för sällan..eller absolut för sällan, jag dammsuger med slang upp en 20ltr eller så varje 2-3 veckor. Det kanske gör sitt till att bottensedimentet växer till sig. Sedan är ju speciellt silverhajarna duktiga på att röra runt allt.
            Matar gör jag i underkant, 5-6ggr/vecka. Det hinner aldrig lägga sig något på botten innan det ätits upp, visst är det snarast svårt att mata för lite?

            Översikt


            Identifiera gärna denna vars maka simmade till nästa liv


            [Obs stora bilder]
            Nej, jag menar ett vitt plaströr som man drar elledningar i.
            Här hittar du bra information om filtrering och det visas även hur man bygger ett eget innerfilter Olika filtertyper och filtermaterial (Zoopet bas). Du skulle behöva en filtervolym på 2.5l och en cirkulationspump som pumpar mellan 500-1000l/h.
            Lite fler växter som tar hand om nitrit och annan gödning från fiskar och mat hade jag rekomenderat.
            Försök att mata varje dag, det mår bakteriefloran bra av, byt vatten 20-30% en gång i veckan.
            //Daniel

            110l Sällskapsakvarium http://www.zoonen.com/perzoonen/blogg.asp?oid=2509902
            23l aqualandscape med dvärgkulor

            Kommentar

            • Saturnus80
              • October 2009
              • 943

              #7
              den sista är snarlik Svärdplanta fast den har stam som små "svärd" växer från. Denna växer absolut bäst och jag har även lyckats dela en bit av den och har alltså 2 sådana.
              Kan det vara en Hygrophila corymbosa "Siamensis"?
              //Daniel

              110l Sällskapsakvarium http://www.zoonen.com/perzoonen/blogg.asp?oid=2509902
              23l aqualandscape med dvärgkulor

              Kommentar

              • danne0301
                • July 2009
                • 1128

                #8
                Den växten var klockren och Platy också, så enkelt det var.

                Tack för artikeln också, det blir till att införskaffa egna julklappar i mellandagarna tror jag

                Eller vänta nu har jag läst igenom..om jag förstår det rätt så kan jag alltså tillverka mig ett eget filter ganska enkelt. Min pump vet jag ju fasen inte hur många ltr den är på.. Jag har svagt för mig att det stod 220 eller 250ltr på kartongen, den var trasig så jag slängde den
                Men alltså jag skulle helt enkelt kunna ta ett elrör och perforera, linda det med filtermaterial och voila, ett bättre filter än vad jag har idag? Jag skulle ju t.ex. kunna göra en böj på röret så att det går i 90 grader, frågan är ju bara vilken längd som hade fungerat..
                I mitt filter idag så är det 8st bollar, dom kan jag ju förstås inte använda då..

                Det blir att klura lite på tillverkningen tror jag.
                Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

                2 gånger 54L odlingsprojekt
                540L Ormhuvudfisk som blev CA

                Kommentar

                • DaRe

                  • June 2009
                  • 2227

                  #9
                  Det innerfilter du har, kan det vara ett sun sun?


                  eller


                  Det nedre bör räcka, tänk på att även filtret behöver regöras om trycket minskat avsevärt. Kolla andra trådar som handlar om nystartade akvarium så hamnar du mer rätt framöver.
                  Checking out...

                  Kommentar

                  • danne0301
                    • July 2009
                    • 1128

                    #10
                    Det är onekligen likt, men mitt har nog ett par år på nacken så beteckningen stämmer inte. Jag hittade inte heller när jag googlade innan jag slängde kartongen i somras, det var något kina-märke vet jag. Jag tittade lite närmre nu och hittade några uppgifter.
                    1000l/h
                    20w
                    high jet 1.1m

                    Brukar en pump gå sämre med tiden? 1000l/h borde ju räcka men ett par centimeter under ytan sitter det och det gör dålig ytrörelse..
                    Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

                    2 gånger 54L odlingsprojekt
                    540L Ormhuvudfisk som blev CA

                    Kommentar

                    • DaRe

                      • June 2009
                      • 2227

                      #11
                      Kanske ska du kolla ditt filtermaterial. Ta upp pumpen och plocka isär den och rengör allt material, hellt sköljer du ur det i en hink vatten från akvariet. I filtret finns nämligen massor av bakterier som bryter ned nitrit/nitrat och dessa ska du vara rädd om.

                      Kolla också vilket material du har i filtret många filter kommer med kolfilter i en del av filtret och det är bara att slänga och byt ut mot något annat.

                      Jag tror ändå du har ett sun sun, det är kinesiskt.
                      Checking out...

                      Kommentar

                      • Sleaper

                        • September 2008
                        • 2880

                        #12
                        Ursprungligen postat av danne0301
                        Det är onekligen likt, men mitt har nog ett par år på nacken så beteckningen stämmer inte. Jag hittade inte heller när jag googlade innan jag slängde kartongen i somras, det var något kina-märke vet jag. Jag tittade lite närmre nu och hittade några uppgifter.
                        1000l/h
                        20w
                        high jet 1.1m

                        Brukar en pump gå sämre med tiden? 1000l/h borde ju räcka men ett par centimeter under ytan sitter det och det gör dålig ytrörelse..
                        Glöm inte att även ta ut och rengöra impeller och pumphus så kanske den "kommer igång".

                        Kommentar

                        • danne0301
                          • July 2009
                          • 1128

                          #13
                          Jaha då blev pumpen grundligt rengjord i helgen och det behövdes, så att säga Det är bättre sprutt i den nu, tidigare har jag bara haft ur filtret och rengjort men nu ska jag börja ta pumpen också.

                          Jag funderar på det där med mitt filter.
                          Det är ju identiskt med http://kpaquaria.123ehandel.se/produ...&category_id=7
                          Kan det vara så att filtermattan man fick med för ett gäng år sedan, den är 'förbrukad'? Jag tycker det känns lite snålt, inga 2.5ltr som nämns tidigare. De 2 mattorna är ca 15*15cm och ett par millimeter tjocka, med biobollar inuti. Funderar på att skippa burkarna helt och göra ett eget av mycket mer filtermatta och elrör istället till pumpen jag har, inga biobollar då heller.
                          Sedan undrar jag hur som är bra eller dåligt vid vattenbyte som jag varit så dålig på. Ska man göra så gott man kan med att få med skit från botten/ytligt på filtret m.m. eller ska man helst låta det ligga och gotta till sig?

                          Och så en sista fråga också som känns helt fel faktiskt, men frugan ville att jag skulle höra mig för
                          Hur mår karet av att man stänger av pumpen över natten? Har inte gjort det ännu men hon klagar ibland på hur den låter, står nära sovrummet.
                          Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

                          2 gånger 54L odlingsprojekt
                          540L Ormhuvudfisk som blev CA

                          Kommentar

                          • Saturnus80
                            • October 2009
                            • 943

                            #14
                            Det funkar så här:
                            Växter använder och produserar syre, på natten slutar växten att produsera syre så under de mörka timmarna krävs det ännu mer syre i akvariet och det får du genom att pumpen "krusar" vattenytan, stänger du då av pumpen så kommer både växterna och fiskarna må dåligt och kanske drunkna.

                            Vid vattenbyte ska du ta så mycket skräp du kan och jag tycker att ett större filter hade varigt bättre (finns inget som heter för stort filter )
                            //Daniel

                            110l Sällskapsakvarium http://www.zoonen.com/perzoonen/blogg.asp?oid=2509902
                            23l aqualandscape med dvärgkulor

                            Kommentar

                            • danne0301
                              • July 2009
                              • 1128

                              #15
                              Så bra att jag följt min magkänsla med pumpen istället för frugan då =)

                              Tusen tack för allt
                              Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

                              2 gånger 54L odlingsprojekt
                              540L Ormhuvudfisk som blev CA

                              Kommentar

                              Arbetssätt...