Starta upp mitt första akvarium. (nybörjare)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Supreme2
    • December 2009
    • 23

    Starta upp mitt första akvarium. (nybörjare)

    Hej!

    Har precis fått ett akvarium på runt 150L. Hade tänkt mig några få levande växter då de verkar svåra att hålla liv i och att fiskarna inte äter upp dem enligt vad jag hört från min syster =) sen fylla ut med lite plastväxter och stenar.

    Nu kommer jag till frågan med fiskar. Är inte specielt insatt i det här med olika arter men kommit fram till att man kanske skulla ha några mindre sorter som inte blir allt för stora. Hellre många små änn få stora. Tråkigt om de skulle växa ur akvariet.

    Någon som kan sätta ihop någon lista med lite trevliga och inte allt för stora fiskar som är lite färgglada och kan tänkas att passa ihop med varandra så det inte blir ett enda stort krig.

    Om någon orkar detta så vore det snällt om ni kunde rada upp dem i den ordning ni tycker man skall skaffa dem, då jag förstått att man inte skall skaffa alla på en gång när man drar igång ett nytt akvarium.
    Skriv gärna antal efter art som ni tycker vore lämpligt till detta storlek av akvarium med.

    Vor guldom någon orkade hjälpa mig genom denna djungel.
    Tack på förhand
    /Niklas G
  • Nubi
    • March 2009
    • 9026

    #2
    Hej! Välkommen hit! Kul med ett stort kar på 150l.
    Du borde läsa tråden http://zoopet.com/forum/showthread.php?t=107287

    Mycket nyttig information som svarar på dina frågor
    Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

    Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
    Fiskbloggen

    Kommentar

    • Supreme2
      • December 2009
      • 23

      #3
      Hej Nubi!

      En till som är vaken på nätterna =). Tack för ett snabbt svar.
      Jag har redan läst den guiden vilken jag tycker är grymmt bra men jag misstänker att de fiskarna de rekomenderar är för runt 250-300L akvarium.

      Kommer de inte växa ur mitt relativt lilla akvarium? Är det inte roligare med mindre livligare fiskar då?

      Som sagt mitt första akvarium så jag vet ej mycket om hur fiskar beter sig.
      /Niklas

      Kommentar

      • Nubi
        • March 2009
        • 9026

        #4
        Det finns massa massa olika fiskar i handeln och det du kan göra är att kika på artbeskrivningen som finns på Zoopet på många vanliga fiskar och sen se om någon där intresserar dig.


        Mycket hänger oxå på hur du hade tänkt inreda ditt kar, vill du ha Sydamerikansk, Afrikanskt, svenskt, Asiatisk biotop. Finns olika mängder av biotop man kan välja på
        Olika biotoper har olika vattenvärden m fiskar som trivs i de vatten.

        Sen finns det sällskapskaret, där man försöker hitta en balans/harmoni för alla invånare (fiskar).

        Molly, svärdbärare, Guppys, Dvärgciklider, fjärilsciklider, ancitrus malar, cordysar och ett gäng stimmfiskar, bra storlek för ditt kar,

        En snabb lista
        Dvärgciklider, t.ex. kakadua ciklider, Cordysar, Ancistrus och en stor stim med stimmfiskar Kanske Rosentetror, eller neontetror.

        Det viktigaste nu är att du fyller akvariet med växter, skippa platsväxterna, de blir inte snygga om du inte vill ha ett ploj kar. Får en bra balans i karets vattenkvalite och sen köper 3-5 Mollysar eller svärdbärare som kan sätta igång akvariet.
        De ska gå i karet 1 månad innan man köper fler fiskar. Jag gjorde misstaget och köpte fler (man blir ju såååå ivrig) fick sjukdomar i följd av att karet inte var ordentligt startad. Inte kul!

        Tänk på att guldfiskar blir enorma och det de gör är äta och skita ner mkt! Om man inte har en bra filter så är det ett helvete att rengöra filtern ofta.
        Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

        Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
        Fiskbloggen

        Kommentar

        • Saturnus80
          • October 2009
          • 943

          #5
          Växterna hjälper till att rena ditt akvarium, tycker deffenetivt att du ska ha levande växter, kolla på växterna på den här sidan http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt_re...HETSGRAD+%3D+1
          //Daniel

          110l Sällskapsakvarium http://www.zoonen.com/perzoonen/blogg.asp?oid=2509902
          23l aqualandscape med dvärgkulor

          Kommentar

          • Supreme2
            • December 2009
            • 23

            #6
            Så...

            Då har man äntligen köpt sina första fiskar. Blev lite velande fram och tillbaka om vilka fiskar jag skulle ha och om det skulle vara levande växter eller plast... Slutade med att jag köpte 3 plantor med vattenpest i fredags och har haft dem i akvariet över helgen och idag köpte jag 5 små Demasoni (tror det stavas så). Otroligt vacker fisk när de får färg. Hoppas bara att de överlever i mitt kar. Har även köpt 3 lerkrukor tills vidare för att skapa lite grottor innna jag hittat några fina stenar att gygga grottor av. Köpte några små stenar för att dölja krukorna bara.

            Nöjd att man har kommit igång lite iallafall..

            Ha en trevlig kväll

            /Niklas Gustafson

            Kommentar

            • Saturnus80
              • October 2009
              • 943

              #7
              Plantera inte vattenpesten i buntar, utan låt det vara 2cm mellan stammarna.
              //Daniel

              110l Sällskapsakvarium http://www.zoonen.com/perzoonen/blogg.asp?oid=2509902
              23l aqualandscape med dvärgkulor

              Kommentar

              • Supreme2
                • December 2009
                • 23

                #8
                OK. Har faktiskt spridit ut dem med ungefär 2 cm mellan i mindre grupper. Tack för det.. Inget som han i affären som sålde det till mig sa något om.. konstigt.. hur kommer det sig att de behöver 2 cm? är det för att få ljus?

                Kommentar

                • Supreme2
                  • December 2009
                  • 23

                  #9
                  Funderar på om jag har för mycket fart på pumpen i akvariet. Ser ut som fiskarna få kämpa för att hålla sig stilla å inte åka med strömmen. Är det skadligt för fiskarna om de får kämpa för mycket? bör jag sänka?

                  Kommentar

                  • Saturnus80
                    • October 2009
                    • 943

                    #10
                    OK. Har faktiskt spridit ut dem med ungefär 2 cm mellan i mindre grupper. Tack för det.. Inget som han i affären som sålde det till mig sa något om.. konstigt.. hur kommer det sig att de behöver 2 cm? är det för att få ljus?
                    Ja det handlar om att hela växten behöver ljus.

                    Funderar på om jag har för mycket fart på pumpen i akvariet. Ser ut som fiskarna få kämpa för att hålla sig stilla å inte åka med strömmen. Är det skadligt för fiskarna om de får kämpa för mycket? bör jag sänka?
                    Om fiskarna själva söker upp strömmen så har du inget problem, men om dom ser ut att må dåligt så ska du sänka.
                    //Daniel

                    110l Sällskapsakvarium http://www.zoonen.com/perzoonen/blogg.asp?oid=2509902
                    23l aqualandscape med dvärgkulor

                    Kommentar

                    • Supreme2
                      • December 2009
                      • 23

                      #11
                      Tack för svaren. Jag sänkte ett hack under natten nu så skall jag kolla lite mer på hur de beter sig imorgon. De borde väll inte vara allt för skadligt med lite för lite strömt?

                      jaja.. Godnatt

                      Kommentar

                      • Supreme2
                        • December 2009
                        • 23

                        #12
                        Hej igen.

                        Har haft fiskarna i snart en vecka.

                        Har gjort 2 25% vattenbyten. Senast ett idag.

                        Vad jag har märkt så är fiskarna VÄLDIGT rädda av sig. De ligger mest och gömmer sig hela tiden bakom någon sten eller i någon grotta. När jag matar på morgonen så visar de inget intresse av maten utan fortsätter att gömma sig. Har tänkt att de äter väll när de är hungriga och jag inte är i närheten och skrämmer dem.

                        Men idag när jag gjorde ett vattenbyte så virvlade det upp rätt så mycket gammal mat från botten. Vad skall man göra? Är detta normalt betende bland fiskar i början innan de har vant sig vid ny miljö?

                        Tacksam för svar. Börjar bli orolig för mina små liv.

                        /Niklas G

                        Kommentar

                        • Jens A.
                          • March 2007
                          • 5026

                          #13
                          Demasoni?

                          Så du skall ha ett malawikar, då? De gillar högt pH, bra fart på vattnet och massor med stenskravel. Och de är nog de färggladaste firrar man kan hitta i sötvatten.

                          Så isåfall: Välkommen till Malawiträsket!!

                          Vad gäller just demasoni, så blir de rätt revirhävdande när de blir stora. Så det kommer med stor säkerhet att bli fighter framöver. Att fiskarna är rädda är normalt när de kommer till ny miljö, men malawis som inte är matglada är inget bra tecken, och det är heller inte bra med massor med mat som ligger på bottnen. Man skall inte ge mera än vad fiskarna äter upp på två minuter eller så.
                          Om du precis har startat upp ditt kar finns risken att du snart får en nitritspik, vilken kan ta kål på alla fiskar ganska snabbt. Så mata sparsamt, och köp gärna ett nitrittest, lite salt och bakterieflora på flaska (ex Nitrivec).
                          Du kan redan nu ösa i lite salt, 1 tsk/100 lit, för att lindra eventuell nitritpåverkan.

                          Bra polare till demasoni är t ex Pseudotropheus sp. "acei" och Labidochromis caerulus (Golden).

                          Du kan också ha en ancistrusmal där för att ha som lite städare. Faktum är att det nog hade varit bättre att ha en sådan som startfisk, de är lite tåligare än demasonis.
                          Senast redigerad av Jens A.; 18 December 2009, 16:37.
                          Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                          Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                          Kommentar

                          • Supreme2
                            • December 2009
                            • 23

                            #14
                            Ok. Så det kanske var fel fisk att börja med. Var inte direkt vad akvaristen sa. Tråkigt när man inte kan lita på sin lokala handlare. han verkade seriös.

                            Undviker man inte nitritspikar med regelbundena vattenbyten?

                            Du nämner salt. Vad för sorts salt? Vanligt salt som man har till maten? Tål fiskarna att man har i sallt?

                            För nuvarande har fiskarna 3 lerkrukor att gömma sig bland. Jag har ställt 2 stenar mot varje kant på krukorna vilket ger fiskarna ytterligare platts att gömma sig på. alltså 6 stenar (skall bli mer). Finns även lite växter som de gömmer sig bland.

                            Den ena fisken gömde sig även igår genom att stå rakt upp och ner med huvudet neråt i ett hörn och gömde sig mot termometern på rutan. stog så i 30 min. Trodde det var fel på den innan den simmade iväg som inget hänt. Men fiskarna ser inte sjuka ut på något sätt. Bara extremt rädda och gömmer sig direkt man närmar sig.

                            Kommentar

                            • Supreme2
                              • December 2009
                              • 23

                              #15
                              Kan det vara så att jag ger dem fel sorts mat? Akvaristen matade dem iförsej med det jag har och då åt dem.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...