Starta upp mitt första akvarium. (nybörjare)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Saturnus80
    • October 2009
    • 943

    #16
    Vad har du för mat? Prova med något fryst tex. artemia gillar de flesta fiskar.
    Det ska vara jodfri salt om du ska ha det hos fiskarna.
    //Daniel

    110l Sällskapsakvarium http://www.zoonen.com/perzoonen/blogg.asp?oid=2509902
    23l aqualandscape med dvärgkulor

    Kommentar

    • Supreme2
      • December 2009
      • 23

      #17
      Maten jag använde är av märket Tropical Spitulina Granulat. Små kulor som borde funka hos de flesta storlekar på fisk.

      Kommentar

      • Saturnus80
        • October 2009
        • 943

        #18
        Köp ett block fryst artemia och prova med det.
        //Daniel

        110l Sällskapsakvarium http://www.zoonen.com/perzoonen/blogg.asp?oid=2509902
        23l aqualandscape med dvärgkulor

        Kommentar

        • Supreme2
          • December 2009
          • 23

          #19
          fick ett block med röd mygglarver från min syster. Det var juh ingen direkt rusning efter maten men samtidigt flög det runt i vattnet så pass länge att de han äta en del då och då. Sticker ut huvudet från grotterna då och då tar nått att äta.. Jag avvaktar och ser vad som händer. Skall investera i en doppvärmare för att få upp några grader till. Kanske de små liven fryser. =)

          Vad bör man köpa för värmare till ett 150 liters kar? något bra märke?

          Och när ni handlar på nätet, vilka sidor handlar ni ifrån då? pålitliga med bra leveranser?

          Kommentar

          • Jens A.
            • March 2007
            • 5026

            #20
            Oj, mata inte malawis med röda mygg! Dels är ofta röda mygg odlade i smutsigt vatten som följer med när de fryses, dels har röda mygglarver små hakar på bakkroppen som lätt skadar den långa och smala tarm malawis har. Så att mata malawis med röda mygg är att be om att få bukvattusot!

            Jäger är nog de bästa doppvärmarna. I ett 115-liters kostar de inte så mycket, heller, så det är värt att lägga ut den extra summan för kvaliteten.

            www.pwss.se är billiga och hyggligt bra. Det kan dock ta lite tid med leveranserna, eftersom det är en liten firma.

            www.guldfisken.se är dyrare, men de har säkrare leveranser.
            Earth first! We´ll screw up the other planets later!

            Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

            Kommentar

            • Supreme2
              • December 2009
              • 23

              #21
              Nu har mitt akvarium varit igång i snart 1 månad.

              Som jag skrivit tidigare i tråden så är det ett 150 liters kar med 5 st Demasoni-ciklider i.

              Upptäckte igår att det har börjat växa lite alger på botten och på glaset. Första tanken var att det kanske nu är dags att köpa sig någon lite algätare. Stämmer detta? Kommer det att lösa problemet med algerna och hur många algätare bör man ha till ett 150 liters kar?

              Vad för sorts mal bör jag köpa? Vilka är effektivast? =) Låter lite som det är en dammsugare jag letar efter.

              Hur många timmar per dygn bör man ha igång lysrören? Tror algerna kan bero lite på ljuset med efter som det verkar vara mest där ljuset kommer åt. kör ungefär 12 timmar idag. kanske nöja mig med 8-10?

              Tacksam för svar.

              Niklas G

              Kommentar

              • Supreme2
                • December 2009
                • 23

                #22
                Idag har jag inhandlat 2 st små ancistrus som satte igång att arbeta direkt. effektiva små krabater. Hoppas att de andra fiskarna är snälla mot dem nu bara och att jag slipper algerna. Köpte lite algtabletter med men tänkte att jag avvaktar med dem tills de moffat i sig de mesta av algerna. Dyra tabletter det där.. en pytteliten burk för 50 spänn

                Kommentar

                • Sophia_
                  • January 2009
                  • 454

                  #23
                  Det finns säckor med som rensar alger fint. Posthornssnäckor blir ca 1,5cm och äppelsnäckor blir som golfbollar. Posthornen förökar sig som bara den om man matar för mycket, men äppelsnäckorna är lättare att hålla rätt mängd av.
                  www.devons.se

                  Kommentar

                  • Supreme2
                    • December 2009
                    • 23

                    #24
                    Hej igen!

                    Upptäckte idag när det var dags för vattenbyte att det hängde 3 små ?sniglar? vid vattenytan. Min första fråga är HUR har det kommit dit? Kan de bara börja växa från ingenstans?

                    Andra frågan är om jag bör ta bort dem och göra mig av med dem? Är de skadliga för akvariumet?

                    Brukar sådanahär krabater föröka sig snabbt så de snart tar över hela karet?


                    Tavksam för lite svar

                    Kommentar

                    • Rockdoll
                      • October 2009
                      • 351

                      #25
                      Ursprungligen postat av Supreme2
                      Hej igen!

                      Upptäckte idag när det var dags för vattenbyte att det hängde 3 små ?sniglar? vid vattenytan. Min första fråga är HUR har det kommit dit? Kan de bara börja växa från ingenstans?

                      Andra frågan är om jag bör ta bort dem och göra mig av med dem? Är de skadliga för akvariumet?

                      Brukar sådanahär krabater föröka sig snabbt så de snart tar över hela karet?


                      Tavksam för lite svar
                      Troligtvis är det väl vanliga skräpsnäckor som följt med någon växt du köpt. Är tydligen väldigt vanligt. De skadar inte akvariumet, utan är snarare till nytta eftersom de äter foderrester och sådant, men om man har otur/är oaktsam kan de försöka sig ganska snabbt. Hålls akvariumet hyffsat rent och du undviker att övermata så bör du kunna hålla dem på en lagom nivå, men blir de för många är det bara att plocka bort dem du ser eller köpa någon fisk eller snäcka som äter snäckor

                      Kommentar

                      • Supreme2
                        • December 2009
                        • 23

                        #26
                        Ahh. OK

                        Lugnade mig lite med det svaret. Låter de vara tils vidare då. Knepigt att de börjar växa först efter någon månad eller så.

                        Kommentar

                        • Rockdoll
                          • October 2009
                          • 351

                          #27
                          Ursprungligen postat av Supreme2
                          Ahh. OK

                          Lugnade mig lite med det svaret. Låter de vara tils vidare då. Knepigt att de börjar växa först efter någon månad eller så.
                          Har du köpt någon ny växt nyligen?
                          Du kan mycket väl haft de innan också bara att de inte synts, och så har du helt enkelt inte haft tillräckligt med mat förrän nu så de kunnat försöka sig och/eller växa.

                          Kommentar

                          • Supreme2
                            • December 2009
                            • 23

                            #28
                            Inga nya växter, men jag köpte 2 antracitus för någon vecka sen pga en del alger. Kan juh kanske ha varit algerna som triggat snäckorna

                            Kommentar

                            • draft
                              • December 2009
                              • 86

                              #29
                              I med lite praktbotia så får de julbord!

                              Kommentar

                              • Supreme2
                                • December 2009
                                • 23

                                #30
                                OK... Nu misstänker jag att en av mina demasoni har yngel i munnen. ser uppblåst ut under hakan och ser ut som hon håller på att tugga och rätta till något i munnen hela tiden. Såg även en annan fisk stå å skaka (?) bredvid fisken förut. Tycker det gått lite väl fort, akvariet har juh inte stått där mer änn någon månad.

                                Hur går man tillväga om det nu är yngel? skall jag bara låta dem vara å försöka störa dem så lite som möjligt? Någon speciell mat?

                                ska man flytta på ynglen sen?
                                eller bara låta dem ta hand om sig själva?

                                Kommentar

                                Arbetssätt...