Nya fiskar, de äter mina växter...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • skojfisk
    • December 2009
    • 63

    Nya fiskar, de äter mina växter...

    Den 5e december köpte jag 3 unga kinesiska guld algätare. fick rådet om att inte mata. De åt upp algerna och allt såg bra ut, men mina nitritvärden var liiite för höga (0.3 mg/l) så jag matade ej. Igår började fiskarna se slöa ut, et par cabombor var påknaprade, så jag matade med 1 SERA spirulina tablett. MUMS sa det. Idag var den och mera av cabomban försvunnen. 0.5 tsk. Vitakraft VITA hälls i. Mums till en början men jag tog liite för mkt så det ligger kvar på bottnen. Hur mkt ska jag ge dem, och klarar filtret (TOTALT nystartat) av det än, eller blir nitriten för hög? Fiskarna är 4-5 respektive 2x 5-6 cm långa. Vad gör jag fel? Jag vill så gärna få fler fiskar men om filtret inte klarar av det så dör de ju bara.
    Senast redigerad av skojfisk; 10 December 2009, 21:12. Anledning: en liten detalj bara
    Världen är full av mysterier. Anledningen är ett mysterium.

    Sjuttitvå liter fisksoppa är en hel del mat. Jag föredrar sjuttitvå liter vatten, grus, och fisk.
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Filtret håller på att utvecklas. Det tar ca 40 dagar för det att bli helt ok, och då¨kan ha många flera firrar. Läs gärna nybörjartråden härinne.

    Får du så höga nitritvärden bör du byta vatten, 30-50% och ösa i en tsk salt per 100 liter. Fortsätt så tills filtret är helt igång.

    Cabomba är en rätt svår växt, den vill ha bra näringsstatus och mycket ljus, så det är många som misslyckas med den. Gälört är betydligt enklare.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • skojfisk
      • December 2009
      • 63

      #3
      Ursprungligen postat av Jens A.
      Filtret håller på att utvecklas. Det tar ca 40 dagar för det att bli helt ok, och då¨kan ha många flera firrar. Läs gärna nybörjartråden härinne.

      Får du så höga nitritvärden bör du byta vatten, 30-50% och ösa i en tsk salt per 100 liter. Fortsätt så tills filtret är helt igång.

      Cabomba är en rätt svår växt, den vill ha bra näringsstatus och mycket ljus, så det är många som misslyckas med den. Gälört är betydligt enklare.
      Ok, då gör jag det. Hur mkt mat ska jag ge dem? Jag vill inte övermata dem, men får det för lite så käkar de ju upp växterna. Klarar sötvattensfiskarna saltet då? 2 krm (60 liter) är ju inte så mkt, men ändå...
      Världen är full av mysterier. Anledningen är ett mysterium.

      Sjuttitvå liter fisksoppa är en hel del mat. Jag föredrar sjuttitvå liter vatten, grus, och fisk.

      Kommentar

      • toccata
        • January 2004
        • 1238

        #4
        Ett tips: Köp tåligare växter, som till exempel anubias eller javaormbunke som har kraftiga blad, de borde inte ätas så snabbt.

        Fortsätt att mata sparsamt, fiskarna dör inte av svält. Du kan mata lite, så att allt äts upp direkt, varannan eller var tredje dag, tills nitriten är borta. Fortsätt byta lite vatten när du märker att nitriten är för hög (det är bara för att mildra för fiskarna). Lycka till!
        / Ebba

        Kommentar

        Arbetssätt...