Bästa mätmetoden på KH och PH?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Saturnus80
    svarade
    Ok.

    Lämna en kommentar:


  • Kjell Fohrman
    svarade
    Ursprungligen postat av Saturnus80
    Det ligger en gammal ph-mätare hos morsan, men den är minst 15 år gammal och jag har nog ingen kalibreringsvätska.
    "Deleta" den om du inte kan få tag i reservdelar som en ny elektrod

    Lämna en kommentar:


  • Saturnus80
    svarade
    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
    De flesta vätskor är nog rätt hyfsade. Även pH--testerna - dock har man en digital pH-mätare med minst 2 kalibreringspunkter och en utbytbara elektrod (som man måste rengöra regelbundet) så är dom riktigt bra - men också riktigt dyra.
    Det ligger en gammal ph-mätare hos morsan, men den är minst 15 år gammal och jag har nog ingen kalibreringsvätska.

    Lämna en kommentar:


  • Kjell Fohrman
    svarade
    De flesta vätskor är nog rätt hyfsade. Även pH--testerna - dock har man en digital pH-mätare med minst 2 kalibreringspunkter och en utbytbara elektrod (som man måste rengöra regelbundet) så är dom riktigt bra - men också riktigt dyra.

    Lämna en kommentar:


  • Saturnus80
    svarade
    Ursprungligen postat av Jens A.
    Själv svär jag vid Tropic Marines tester. Stickorna är verkligen inget vidare.
    Med vilken noggranhet mäter dom? Jag har seras flytande tester.

    Lämna en kommentar:


  • Jens A.
    svarade
    Själv svär jag vid Tropic Marines tester. Stickorna är verkligen inget vidare.

    Lämna en kommentar:


  • NiXoN
    svarade
    Ja.

    Skämt o sido, JBL har ett hyfsat Kh test som är enkelt att avläsa men med en grov skala på 1 grad dKh per droppe.
    Vill du vara mer exakt så finns Saliferts Kh test som är lite mer precist(det funkar även till sötvatten trots att dom riktar sig åt salvattensfolk).
    Sen finns det en uppsjö med andra test för ph, jag skulle gissa på att dom flesta slår stickorna.
    Vill du lägga lite mer stålar så köp en digital ph mätare men kom ihåg att den måste kalibreras för att vara pålitlig.

    //NiXoN

    Lämna en kommentar:


  • redrobjem
    startade ett ämne Bästa mätmetoden på KH och PH?

    Bästa mätmetoden på KH och PH?

    Finns det säkrare/noggrannare sätt att mäta KH och PH än mätsticka jag tycker det är svårt att se vilken av färgerna det matchar plus att skalan är väldigt grov.
Arbetssätt...