Bästa mätmetoden på KH och PH?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • redrobjem
    • November 2009
    • 304

    Bästa mätmetoden på KH och PH?

    Finns det säkrare/noggrannare sätt att mäta KH och PH än mätsticka jag tycker det är svårt att se vilken av färgerna det matchar plus att skalan är väldigt grov.
    350 liter Sydamerika
    250 liter sydostasien
    30 liter sydamerika
  • NiXoN
    • December 2003
    • 2068

    #2
    Ja.

    Skämt o sido, JBL har ett hyfsat Kh test som är enkelt att avläsa men med en grov skala på 1 grad dKh per droppe.
    Vill du vara mer exakt så finns Saliferts Kh test som är lite mer precist(det funkar även till sötvatten trots att dom riktar sig åt salvattensfolk).
    Sen finns det en uppsjö med andra test för ph, jag skulle gissa på att dom flesta slår stickorna.
    Vill du lägga lite mer stålar så köp en digital ph mätare men kom ihåg att den måste kalibreras för att vara pålitlig.

    //NiXoN

    Kommentar

    • Jens A.
      • March 2007
      • 5026

      #3
      Själv svär jag vid Tropic Marines tester. Stickorna är verkligen inget vidare.
      Earth first! We´ll screw up the other planets later!

      Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

      Kommentar

      • Saturnus80
        • October 2009
        • 943

        #4
        Ursprungligen postat av Jens A.
        Själv svär jag vid Tropic Marines tester. Stickorna är verkligen inget vidare.
        Med vilken noggranhet mäter dom? Jag har seras flytande tester.
        //Daniel

        110l Sällskapsakvarium http://www.zoonen.com/perzoonen/blogg.asp?oid=2509902
        23l aqualandscape med dvärgkulor

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48147

          #5
          De flesta vätskor är nog rätt hyfsade. Även pH--testerna - dock har man en digital pH-mätare med minst 2 kalibreringspunkter och en utbytbara elektrod (som man måste rengöra regelbundet) så är dom riktigt bra - men också riktigt dyra.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Saturnus80
            • October 2009
            • 943

            #6
            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            De flesta vätskor är nog rätt hyfsade. Även pH--testerna - dock har man en digital pH-mätare med minst 2 kalibreringspunkter och en utbytbara elektrod (som man måste rengöra regelbundet) så är dom riktigt bra - men också riktigt dyra.
            Det ligger en gammal ph-mätare hos morsan, men den är minst 15 år gammal och jag har nog ingen kalibreringsvätska.
            //Daniel

            110l Sällskapsakvarium http://www.zoonen.com/perzoonen/blogg.asp?oid=2509902
            23l aqualandscape med dvärgkulor

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48147

              #7
              Ursprungligen postat av Saturnus80
              Det ligger en gammal ph-mätare hos morsan, men den är minst 15 år gammal och jag har nog ingen kalibreringsvätska.
              "Deleta" den om du inte kan få tag i reservdelar som en ny elektrod
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Saturnus80
                • October 2009
                • 943

                #8
                Ok.
                //Daniel

                110l Sällskapsakvarium http://www.zoonen.com/perzoonen/blogg.asp?oid=2509902
                23l aqualandscape med dvärgkulor

                Kommentar

                Arbetssätt...