Vilken temperatur har ni till era guppy?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Nina82
    svarade
    Risken är större att doppvärmaren får tuppjuck och kokar fiskarna än att dom förfryser i rumstemperatur

    Lämna en kommentar:


  • Vux
    svarade
    Trodde aldrig man kunde ha fiskar utan doppvärmare och de klara sig/mår prima ballerina... får se om jag kanske provar på det till sommaren då det är lite varmare så man inte böjar med att vattnets temperatur går ner ganska mycket när det inte är vana, men de kanske vänjer sig snabbt?

    Lämna en kommentar:


  • Vux
    svarade
    Ursprungligen postat av rödtoppen
    jag har en guppykorsning (molly eller svärdbärare som mor/far) som bor i mitt 76-liters, där är det 22 grader varmt.
    Sen har jag 3 guppyhanar som bor i mitt 180-liters, där är det ca 26 grader varmt.
    Kan molly/svärdbärare och guppy korsa sig? Hur ser de firrarna ut?

    Lämna en kommentar:


  • rödtoppen
    svarade
    jag har en guppykorsning (molly eller svärdbärare som mor/far) som bor i mitt 76-liters, där är det 22 grader varmt.
    Sen har jag 3 guppyhanar som bor i mitt 180-liters, där är det ca 26 grader varmt.

    Lämna en kommentar:


  • Jenny_E
    svarade
    Har ca 26 grader till mina endlers och har haft länge. Kör utan doppvärmare sen 3 år tillbaka då den löpte amok och kokade fiskarna
    Funkar bra, nu de senaste månaderna har jag faktiskt inte fått några yngel men det tror jag beror på något annat, eftersom det funkat fint tidigare. Mindre mat, kanske?

    Lämna en kommentar:


  • toccata
    svarade
    Svar till Pickles: Jag bor i gammalt hus och har två kranar, men självklart sitter de ihop så att vattnet blandas. Men använder man blandare så blir det ju lätt så att man tar rätt mycket varmvatten. Om du låter ditt vatten bli 23 grader så är det ju en massa varmvatten som kommer med. Mitt är säkert 10 grader, därför kan endast 2 hinkar sänka temperaturen i akvariet rätt mycket... En gång gjorde jag akvarievarmt vatten i hinken, då mådde fiskarna jättedåligt sen. Så jag är rädd för varmvattnet..

    Summan av kardemumman 2: Kör utan doppvärmare, men ha också ganska svalt vatten när du byter vatten.

    Lämna en kommentar:


  • Pickles
    svarade
    Man behöver väl ändå inte ta vatten från "varmvattenkranen" för att komma upp i försiktiga tjugotre grader? Använd en kran med blandare istället? ^^

    Hur som helst måste jag hålla med. De flesta firrar klarar sig säkert alldeles utmärkt utan doppvärmare. Finns la inte en enda biotop därute som inte har en period av lite kallare väder, trots allt... och natt och dagtemperatur -borde- väl nästan få variera?
    Om man nu inte har frusna, överkänsliga diskusar. ; )

    Summan av kardemumman, Vux - kör gärna dina guppys i rumstemperatur. De kommer säkert att trivas.

    Lämna en kommentar:


  • toccata
    svarade
    Jag har aldrig använt doppvärmare under 10 år, men nu på vintern kör jag igång doppvärmaren precis när jag bytt vatten, eftersom jag byter med väldigt kallt vatten. (Vatten från varmvattenkranen är inte bra för fiskarna.)

    Då blir det snabbt normal temperatur i akvariet igen, sen stänger jag av den.

    Jag började med detta för att jag märkte att kilfläcksrasbora är väldigt känslig för temperatursvängningar... Mina rasboror dog när tempen gick ner 2-3 grader snabbt (när jag bytte vatten). Så nu byter jag jättelångsamt och har doppvärmaren på när jag bytt.

    Jag är generellt mot att ha doppvärmare, tycker det är onödigt, men till vissa arter, och ibland, kan det vara bra!

    Men på sommaren och till andra fiskar anser jag att det är onödigt med doppvärmare.
    På natten sjunker temperaturen till 24 garder, på dagen värms den upp av lampan till 26 grader, perfekt tycker jag.

    Lämna en kommentar:


  • A C-son
    svarade
    Enligt studier lever en guppy i snitt ungefär dubbelt så länge vid 23,3 grader som vid 26,3 grader förutsatt att temperaturen hålls konstant från födseln även om den då naturligtvis växer långsammare...Tänkvärt!!!
    Bifogar en intressant länk som förklarar närmare hur man bäst kompromissar mellan fiskens förväntade livslängd och tillväxt i förhållande till vattentemp.


    Lämna en kommentar:


  • Flaxss
    svarade
    Ursprungligen postat av Xul

    NÄ NU VAR JAG BARA DUM ANTAR JAG
    ingen fara jag förstod inte va du menade, så då var du ju inte dum.

    Lämna en kommentar:


  • Xul
    svarade
    Ursprungligen postat av Flaxss
    det beror ju på vilken fisk man har hur känslig den är, mina fiskar måste inte ha en konstant temp på runt +25c utan verkar tål att det blir svalare på vintern och varmare på sommaren.

    men innan när jag odlade kampfisk och hade andra mer värmeälskande fiskar så höll jag dom med doppvärmare och hade en temp på +27c +30c konstant dag som natt vinter som sommar.

    sedan kan ju doppvärmaren gå sönder och antigen koka eller kyla ner fiskarna, beroende fisk så kan det vara dåligt, så man bör ju ändå ha koll. jag själv fick panik när min doppvärmare dog i mitt räkkar och tempen föll väldigt snabbt och lågt.

    Tjysst, köper gärna en kylande doppvärmare av dig, funderar på och ha hummer i karet

    NÄ NU VAR JAG BARA DUM ANTAR JAG

    Lämna en kommentar:


  • Nina82
    svarade
    Ursprungligen postat av Vux
    Jag visste inte att man kunde köra utan doppvärmare, trodde firrar ville ha en konstant temperatur och inte så mycket/lite som du får det ibland. Vad har du för fiskar i akvariet?
    I naturen så finns ju ingen doppvärmare som sätter igång när solen inte längre värmer vattnet
    Alltså är det högst naturligt med temperaturskillnader. I naturen kan det tom skilja flera grader mellan natt och dag så att det blir kallare i karet på natten och under en period på året är bara naturligt.

    Fiskar jag har i mina kar:
    Guppy (vanliga och endlers)
    Siamesisk algätare
    Guldancistrus
    Crystal red räkor
    Svart neontetra
    Khulii ålar
    Albinopansarmalar
    "Pleco"

    Lämna en kommentar:


  • Flaxss
    svarade
    det beror ju på vilken fisk man har hur känslig den är, mina fiskar måste inte ha en konstant temp på runt +25c utan verkar tål att det blir svalare på vintern och varmare på sommaren.

    men innan när jag odlade kampfisk och hade andra mer värmeälskande fiskar så höll jag dom med doppvärmare och hade en temp på +27c +30c konstant dag som natt vinter som sommar.

    sedan kan ju doppvärmaren gå sönder och antigen koka eller kyla ner fiskarna, beroende fisk så kan det vara dåligt, så man bör ju ändå ha koll. jag själv fick panik när min doppvärmare dog i mitt räkkar och tempen föll väldigt snabbt och lågt.

    Lämna en kommentar:


  • Vux
    svarade
    Ursprungligen postat av Flaxss
    mina endlers har under vintern ca +13c +19c och under sommaren ca +23c +28c här har jag aldrig någon doppvärmare. vanliga guppy har jag haft i en temp på +22c +25c. tyckte dock att mian vanliga guppy trivdes bättre närmare +25c, mina endlers ser jag ingen märkbar skillnad i aktivitet när det blir svalare.

    jag använder inte doppvärmare längre. det ända jag märker på exempelvis praktbotia är att under smällkalla vintern när det är ca +18c +20c hos dom så blir dom väldigt slöa och äter väldigt lite, så jag matar mindre och när det blir varmare i karet så blir såklart piggare och mer matglada. och jag antar att det är det svala vattnet som gör dom slöa. mina andra fiskar trivs även då jag inte har doppvärmare.
    Jaha jag har alltid trott att fiskar dör av kallare vatten, så fel jag hade då behöver man inte få sån värst panik om doppvärmaren dör

    Lämna en kommentar:


  • Flaxss
    svarade
    mina endlers har under vintern ca +13c +19c och under sommaren ca +23c +28c här har jag aldrig någon doppvärmare. vanliga guppy har jag haft i en temp på +22c +25c. tyckte dock att mian vanliga guppy trivdes bättre närmare +25c, mina endlers ser jag ingen märkbar skillnad i aktivitet när det blir svalare.

    jag använder inte doppvärmare längre. det ända jag märker på exempelvis praktbotia är att under smällkalla vintern när det är ca +18c +20c hos dom så blir dom väldigt slöa och äter väldigt lite, så jag matar mindre och när det blir varmare i karet så blir såklart piggare och mer matglada. och jag antar att det är det svala vattnet som gör dom slöa. mina andra fiskar trivs även då jag inte har doppvärmare.

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...