Vilken temperatur har ni till era guppy?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Vux
    • October 2009
    • 121

    Vilken temperatur har ni till era guppy?

    Läste i artbeskrivningen att guppy trivs i vatten som gar mellan 22-28 grader. Själv har jag 26 grader och undrar vad ni har till era? Och vilken temperatur mellan 22-28 upplever/vet ni att de trivs bäst i?
  • åheim
    • April 2006
    • 13110

    #2
    Jag upplever att alla levandefödare mår bäst i det högre värmespannet!
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Simpy92
      • October 2009
      • 26

      #3
      Jag har 28 grader! Dock verkar det gå sådär.. Jag har haft karet i 2-3 månader och inga yngel har det blivit, konstigt nog :S

      Kommentar

      • Nina82
        • January 2008
        • 6610

        #4
        Lite beroende på när under året du frågar eftersom vi kör utan doppvärmare men just nu ligger det på ungefär 24-25 grader.
        På sommaren kan det gå uppemot 29 grader under korta perioder och på vintern kan det gå ner till 21 grader.
        Om vi skulle köra med doppvärmare skulle jag ställa den på 26 grader. Det är den temperatur jag anser är idealet och funkar för de flesta fiskar...
        12L 12L 24L 24L 24L 24L
        38L 54L 54L 63L 450L

        Kommentar

        • AnnaK
          • April 2009
          • 37

          #5
          Jag kör på 26 grader, det funkar utmärkt.

          Kommentar

          • legis
            • November 2009
            • 95

            #6
            Runt 27 grader här.

            Kommentar

            • Vux
              • October 2009
              • 121

              #7
              Läste precis i en annan tråd att folk har haft problem med doppvärmare från AquaEl, att de fått spratt och stigit till 30 grader, och det har tydligen hänt ganska många. Har aldrig haft problem med min men börjar fundera på om jag ska köpa en ny för säkerhetsskull? Nån annan som har/haft doppvärmare från AquaEl som kan hjälpa mig? Funkar den bra eller har ni fått problem med den?

              Kommentar

              • Vux
                • October 2009
                • 121

                #8
                Ursprungligen postat av Nina82
                Lite beroende på när under året du frågar eftersom vi kör utan doppvärmare men just nu ligger det på ungefär 24-25 grader.
                På sommaren kan det gå uppemot 29 grader under korta perioder och på vintern kan det gå ner till 21 grader.
                Om vi skulle köra med doppvärmare skulle jag ställa den på 26 grader. Det är den temperatur jag anser är idealet och funkar för de flesta fiskar...
                Jag visste inte att man kunde köra utan doppvärmare, trodde firrar ville ha en konstant temperatur och inte så mycket/lite som du får det ibland. Vad har du för fiskar i akvariet?

                Kommentar

                • Flaxss
                  • November 2008
                  • 1718

                  #9
                  mina endlers har under vintern ca +13c +19c och under sommaren ca +23c +28c här har jag aldrig någon doppvärmare. vanliga guppy har jag haft i en temp på +22c +25c. tyckte dock att mian vanliga guppy trivdes bättre närmare +25c, mina endlers ser jag ingen märkbar skillnad i aktivitet när det blir svalare.

                  jag använder inte doppvärmare längre. det ända jag märker på exempelvis praktbotia är att under smällkalla vintern när det är ca +18c +20c hos dom så blir dom väldigt slöa och äter väldigt lite, så jag matar mindre och när det blir varmare i karet så blir såklart piggare och mer matglada. och jag antar att det är det svala vattnet som gör dom slöa. mina andra fiskar trivs även då jag inte har doppvärmare.

                  Kommentar

                  • Vux
                    • October 2009
                    • 121

                    #10
                    Ursprungligen postat av Flaxss
                    mina endlers har under vintern ca +13c +19c och under sommaren ca +23c +28c här har jag aldrig någon doppvärmare. vanliga guppy har jag haft i en temp på +22c +25c. tyckte dock att mian vanliga guppy trivdes bättre närmare +25c, mina endlers ser jag ingen märkbar skillnad i aktivitet när det blir svalare.

                    jag använder inte doppvärmare längre. det ända jag märker på exempelvis praktbotia är att under smällkalla vintern när det är ca +18c +20c hos dom så blir dom väldigt slöa och äter väldigt lite, så jag matar mindre och när det blir varmare i karet så blir såklart piggare och mer matglada. och jag antar att det är det svala vattnet som gör dom slöa. mina andra fiskar trivs även då jag inte har doppvärmare.
                    Jaha jag har alltid trott att fiskar dör av kallare vatten, så fel jag hade då behöver man inte få sån värst panik om doppvärmaren dör

                    Kommentar

                    • Flaxss
                      • November 2008
                      • 1718

                      #11
                      det beror ju på vilken fisk man har hur känslig den är, mina fiskar måste inte ha en konstant temp på runt +25c utan verkar tål att det blir svalare på vintern och varmare på sommaren.

                      men innan när jag odlade kampfisk och hade andra mer värmeälskande fiskar så höll jag dom med doppvärmare och hade en temp på +27c +30c konstant dag som natt vinter som sommar.

                      sedan kan ju doppvärmaren gå sönder och antigen koka eller kyla ner fiskarna, beroende fisk så kan det vara dåligt, så man bör ju ändå ha koll. jag själv fick panik när min doppvärmare dog i mitt räkkar och tempen föll väldigt snabbt och lågt.

                      Kommentar

                      • Nina82
                        • January 2008
                        • 6610

                        #12
                        Ursprungligen postat av Vux
                        Jag visste inte att man kunde köra utan doppvärmare, trodde firrar ville ha en konstant temperatur och inte så mycket/lite som du får det ibland. Vad har du för fiskar i akvariet?
                        I naturen så finns ju ingen doppvärmare som sätter igång när solen inte längre värmer vattnet
                        Alltså är det högst naturligt med temperaturskillnader. I naturen kan det tom skilja flera grader mellan natt och dag så att det blir kallare i karet på natten och under en period på året är bara naturligt.

                        Fiskar jag har i mina kar:
                        Guppy (vanliga och endlers)
                        Siamesisk algätare
                        Guldancistrus
                        Crystal red räkor
                        Svart neontetra
                        Khulii ålar
                        Albinopansarmalar
                        "Pleco"
                        12L 12L 24L 24L 24L 24L
                        38L 54L 54L 63L 450L

                        Kommentar

                        • Xul
                          • January 2007
                          • 709

                          #13
                          Ursprungligen postat av Flaxss
                          det beror ju på vilken fisk man har hur känslig den är, mina fiskar måste inte ha en konstant temp på runt +25c utan verkar tål att det blir svalare på vintern och varmare på sommaren.

                          men innan när jag odlade kampfisk och hade andra mer värmeälskande fiskar så höll jag dom med doppvärmare och hade en temp på +27c +30c konstant dag som natt vinter som sommar.

                          sedan kan ju doppvärmaren gå sönder och antigen koka eller kyla ner fiskarna, beroende fisk så kan det vara dåligt, så man bör ju ändå ha koll. jag själv fick panik när min doppvärmare dog i mitt räkkar och tempen föll väldigt snabbt och lågt.

                          Tjysst, köper gärna en kylande doppvärmare av dig, funderar på och ha hummer i karet

                          NÄ NU VAR JAG BARA DUM ANTAR JAG

                          Kommentar

                          • Flaxss
                            • November 2008
                            • 1718

                            #14
                            Ursprungligen postat av Xul

                            NÄ NU VAR JAG BARA DUM ANTAR JAG
                            ingen fara jag förstod inte va du menade, så då var du ju inte dum.

                            Kommentar

                            • A C-son
                              • December 2007
                              • 537

                              #15
                              Enligt studier lever en guppy i snitt ungefär dubbelt så länge vid 23,3 grader som vid 26,3 grader förutsatt att temperaturen hålls konstant från födseln även om den då naturligtvis växer långsammare...Tänkvärt!!!
                              Bifogar en intressant länk som förklarar närmare hur man bäst kompromissar mellan fiskens förväntade livslängd och tillväxt i förhållande till vattentemp.


                              Inventas vitam iuvat excolussie per artes

                              Kommentar

                              Arbetssätt...