Feedback till en nybörjare?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fishfish
    • November 2009
    • 75

    Feedback till en nybörjare?

    Nu har jag haft igång mitt första akvarie i drygt 3 veckor. Vilken rolig hobby det här är!!
    Än så länge går allt bra *peppar, peppar*. Akvariet är begagnat och är på 300 liter. BluWave 09 pump/filter. Jag fick med "inkörd" sand och både den och pumpen vattenhölls under transporten (om det nu har någon skillnad för bakteriekulturen?).
    Jag använder mig av Easy Lifes vattenberedning, växtnäring och aquavital nitrigon 1.
    Delvattenbyte varje vecka, ca 25 %.

    Har planterat växter som alla utom en verkar trivas. Solitären i mitten får bruna blad men har nu fått smågrus kring rötterna istället för den finkorninga sanden som annars finns i fronten. Hoppas den tar sig.

    Bild http://www.familjeliv.se/hem/duddeli.../phpdk15m4.jpg

    Fiskinvånare än så länge:

    1 mosaikguramipar
    8 små leoparddanios
    4 små pakistan botior
    2 små ancistrusmalar

    Har beställt ett "cobolt-neon-dvärgguramipar" som nog kommer om någon vecka. Är spänd på att se hur dom ser ut! Om några veckor ytterliggare får nog några fler leoparddanior flytta in också.

    Tar gärna emot tips och ideér på både teknik och inredning. Kommentera gärna även fisksammansättningen. Att fiskarna kommer från Asien var bara av en händelse och inte planerat. Jag har försökt läsa på men har säkert missat en hel del. Shoot!
    300 liters Cayman Scenic körsbär: coboltblå dvärgguramis, mosaikguramis, pakistan botior, leopard danios, siamesiska algätare, ancistrus.
    60 liters guppys och ancistrus.
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Det ser fint ut, inte minst för den där stora roten. Det brukar bli bättre med ensamma större saker istället för att småhatta omkring.
    Guramis gillar flytväxter, så du kanske skulle skaffa någon vattenormbunke eller groblad och lägga i där? I o f s kommer gälörten du har där bak att börja växa som tokiga efter ett tag och kommer att lägga sig över ytan.

    Det är bra att du öser i flera guramis - de kan vara rätt aggressiva fiskar när du skaffar skumbon vid leken och skall försvara det. Med flera guramis sprider aggressionerna ut sig och det blir ingen klappjakt på enstaka firrar.

    Super att du höll igång filtret, det underlättade säkert starten för dig mycket. Bluewave 09 är ett av bästa innerfiltren sett till reningen, fast jag tycker de låter rätt mycket.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • fishfish
      • November 2009
      • 75

      #3
      Tack snälla för feedback! Flytväxter har jag tänk skaffa men inte sett några i de butiker jag besökt. Vattenormbunken googlade jag på och den var fin. Får försöka hitta sån någonstans. Tips?

      Fler guramis säger du ja. :-) Räcker det med två till eller ska jag ha fler tycker du? Försäljaren sa att jag lätt kunde lägga i 30 fiskar till i mitt stora kar men jag vill ju inte ha för fullt....
      Senast redigerad av fishfish; 07 December 2009, 17:24. Anledning: stavfel
      300 liters Cayman Scenic körsbär: coboltblå dvärgguramis, mosaikguramis, pakistan botior, leopard danios, siamesiska algätare, ancistrus.
      60 liters guppys och ancistrus.

      Kommentar

      • Saturnus80
        • October 2009
        • 943

        #4
        Prova på någon plantskola, typ plantagen, där brukar det finnas vatten växter.
        //Daniel

        110l Sällskapsakvarium http://www.zoonen.com/perzoonen/blogg.asp?oid=2509902
        23l aqualandscape med dvärgkulor

        Kommentar

        • fishfish
          • November 2009
          • 75

          #5
          Ursprungligen postat av Saturnus80
          Prova på någon plantskola, typ plantagen, där brukar det finnas vatten växter.
          Tack!
          300 liters Cayman Scenic körsbär: coboltblå dvärgguramis, mosaikguramis, pakistan botior, leopard danios, siamesiska algätare, ancistrus.
          60 liters guppys och ancistrus.

          Kommentar

          • chupo
            • November 2009
            • 84

            #6
            Shit! Det är jättefint! kan väl inte ge så mt tips när jag själv inte vet så mkt men ^^' anyway skitsnyggt
            Never argue with an idiot - they'll bring you down to their level then beat you with experience.

            Kommentar

            • Jens A.
              • March 2007
              • 5026

              #7
              Vattenormbunke är en rätt vanlig växt och finns i de flesta butiker. Men om du väntar till våren kan du säkert annonsera efter växter härinne. Lite kallt att skicka sådana nu, annars kunde du ha fått både vattenormbunke och grodblad från mej.
              Earth first! We´ll screw up the other planets later!

              Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

              Kommentar

              • skojfisk
                • December 2009
                • 63

                #8
                Wow. Det är jättesnyggt!! Önskar jag hade något sånt, men det skulle ju inte passa i mitt 60 liters...
                Världen är full av mysterier. Anledningen är ett mysterium.

                Sjuttitvå liter fisksoppa är en hel del mat. Jag föredrar sjuttitvå liter vatten, grus, och fisk.

                Kommentar

                • fishfish
                  • November 2009
                  • 75

                  #9
                  Tack för inputs allihop. Jag har fått tag på ett par flytväxter nu och hoppas få lite fler om några veckor när en bekant ska rensa sitt akvarie på "överflöd".
                  300 liters Cayman Scenic körsbär: coboltblå dvärgguramis, mosaikguramis, pakistan botior, leopard danios, siamesiska algätare, ancistrus.
                  60 liters guppys och ancistrus.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...