Tips av fisk önskas.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sigurdsson
    • December 2009
    • 2

    Tips av fisk önskas.

    Hej, Jag har skaffat mig ett rejält akvarium 150x50x50, 375L. Och jag vill ha fiskar i det.

    Jag har funderat och kommit fram till att jag vill ha mycket växtlighet och lite mer "spännande" fiskar, speciellt till beteende. Många olika ciklider har just det med hur dom tar hand om sin avkomma och liknande.

    Så någon som kan rekommendera nånting. Gärna ciklider men kravet är då att dom ger tusan i växterna då dom flesta verkar skövla växtlighet som ett större timmerföretag.

    jag är förövrigt inte helt oerfaren, en aningen komplicerad fisk/blanding utav olika sorters fiskar eller liknande är inget hinder. Utmaning är bra.
  • Jenny_E
    • July 2004
    • 661

    #2
    Mitt bästa tips för tillfället är faktiskt att titta i projekttrådarna här- jag får otroligt mycket inspiration från dem!
    Ska strax starta upp ett akvarium likadant som ditt själv, tanken där är sydamerika med 1-2 sorters tetror, pansarmalar, skalarer, fjärilsciklider och ev något mer.

    Kommentar

    • chainy
      • February 2007
      • 405

      #3
      Ursprungligen postat av Sigurdsson
      Gärna ciklider men kravet är då att dom ger tusan i växterna då dom flesta verkar skövla växtlighet som ett större timmerföretag.
      De sydamerikanska dvärgcikliderna låter väl passande! Skalarer eller viktoriaciklider kanske?

      Annars är ju öronålar och fengäddor bland de underbaraste djur som finns om man inte är rädd för långsmala djur och du kan tänka dig något annat än ciklider.
      Bilder på mina fiskar finns på;
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2449363

      Kommentar

      • Andrém
        • October 2009
        • 1247

        #4
        Ursprungligen postat av chainy
        De sydamerikanska dvärgcikliderna låter väl passande! Skalarer eller viktoriaciklider kanske?

        Annars är ju öronålar och fengäddor bland de underbaraste djur som finns om man inte är rädd för långsmala djur och du kan tänka dig något annat än ciklider.
        Håller med om Scalarer och dvärdciklider, har själv 6 scalarer och hongsloi ciklider i mitt kar och dom låter växterna vara riktigt tama är scalarerna också!

        Men när det gäller fengäddor, finns det ens någon man kan ha i ett 375L kar? Dom blir väl så väldigt stora av sig och är rovfiskar vilket i sig kan vara ett problem om man vill ha andra fiskar. Rätta mig om jag har fel.

        Kommentar

        • Saturnus80
          • October 2009
          • 943

          #5
          Jag tycker de förslag jenny skrev var bra, dessutom hade jag lagt i någon Apistogramma (inte Ap.Panduro).
          Allternativt ett västafrikanskt kar med kongotetror, lejonhuvud, palett ciklid, killis (ej årstid) och Atya gabonensisräkor.
          //Daniel

          110l Sällskapsakvarium http://www.zoonen.com/perzoonen/blogg.asp?oid=2509902
          23l aqualandscape med dvärgkulor

          Kommentar

          • Henrik_von_Jyndevad
            • January 2006
            • 272

            #6
            Ursprungligen postat av Saturnus80
            Jag tycker de förslag jenny skrev var bra, dessutom hade jag lagt i någon Apistogramma (inte Ap.Panduro).
            Varför inte?
            MVH Henrik

            Kommentar

            • Saturnus80
              • October 2009
              • 943

              #7
              Ap.Panduro är den agressivaste av alla Ap, och dom är kända för att vara revir hävdande allihop, en panduro hade jag haft i ett artakvarium.
              //Daniel

              110l Sällskapsakvarium http://www.zoonen.com/perzoonen/blogg.asp?oid=2509902
              23l aqualandscape med dvärgkulor

              Kommentar

              • Sigurdsson
                • December 2009
                • 2

                #8
                Tackar, mycket intressanta saker. Öronål var ju kul juh! En sådan ska jag nog försöka passa in i akvariet.

                Kommentar

                • chainy
                  • February 2007
                  • 405

                  #9
                  Ursprungligen postat av Andrém
                  Men när det gäller fengäddor, finns det ens någon man kan ha i ett 375L kar? Dom blir väl så väldigt stora av sig och är rovfiskar vilket i sig kan vara ett problem om man vill ha andra fiskar. Rätta mig om jag har fel.
                  Polypterus senegalus har jag och de funkar. Ja rovfiskar är dem. Det är öronålarna också. Därmed inte sagt att de måste hållas ensamma. Beror på vad du ska ha för fiskar i övrigt.
                  Bilder på mina fiskar finns på;
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2449363

                  Kommentar

                  • Henrik_von_Jyndevad
                    • January 2006
                    • 272

                    #10
                    Ursprungligen postat av Saturnus80
                    Ap.Panduro är den agressivaste av alla Ap, och dom är kända för att vara revir hävdande allihop, en panduro hade jag haft i ett artakvarium.
                    Jaha skumt. Den bilden har jag absolut inte fått av Ap.Panduro. De jag har haft har varit relativt snälla. Men men det är så olika!
                    MVH Henrik

                    Kommentar

                    • Rooster
                      • March 2006
                      • 1468

                      #11
                      Tycker absolut du skall satsa på ciklider som "huvudfisk" åtminstone. Ciklider som ger tusan i växterna är väl som nämnts här tidigare de sydamerikanska dvärgcikliderna typ apistogrammor, mikrogeophagusar och andra dvärgciklider. Men även de väst och centralafrikanska mindre cikliderna brukar lämna växterna ifred, tex. Pelvicachromis, Nanochromis, Benitochromis, lejonhuvudsciklider, (tror även att de mindre arterna i hemichromis-komplexet inte rör växterna), mfl. Personligen hade jag valt nått utav de afrikanska släktena.
                      Lycka till!
                      Fish for Life!!!

                      Kommentar

                      • Saturnus80
                        • October 2009
                        • 943

                        #12
                        Ursprungligen postat av Henrik_von_Jyndevad
                        Jaha skumt. Den bilden har jag absolut inte fått av Ap.Panduro. De jag har haft har varit relativt snälla. Men men det är så olika!
                        Vad har du för fiskar ihop med dina panduro?
                        //Daniel

                        110l Sällskapsakvarium http://www.zoonen.com/perzoonen/blogg.asp?oid=2509902
                        23l aqualandscape med dvärgkulor

                        Kommentar

                        • hawkse
                          • December 2009
                          • 781

                          #13
                          Jag sitter i ungefär samma båt som Jenny & Sigurdsson. 310 liters akvarium under uppstart och växter & ciklider som bas och lite annat för att "fylla ut" vattenlagren.

                          Ett stim Corydoras måste man absolut ha. Sedan är jag svag för Citrontetra så det får det bli. De stimmar otroligt vackert i större kar. På ciklidväg blir det troligen Fjärilsciklid men jag skulle hemskt gärna vilja ha några Etroplus Maculatus trots att den egentligen inte alls passar ihop gällande vattenkvalitet eller biotop. Å andra sidan har inte guramis heller så mycket med Sydamerika att göra men ett par Dvärggurami alt honungsgurami vill jag också gärna ha för de övre regionerna.

                          Ett annat tips jag läste här på forumet är någon sorts Badis. Inte ciklider men beteendemässigt ganska lika och mycket blyga, snälla och vackra.

                          Kommentar

                          • Nubi
                            • March 2009
                            • 9026

                            #14
                            Skippa cikliderna och kika på regnbågsfiskar! Fina fiskar som är roliga att titta på, lätt att yngla av sig och färggranna. Dessutom ger de sig inte på växter
                            Regnbågsfiskar
                            Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                            Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                            Fiskbloggen

                            Kommentar

                            Arbetssätt...