Ägg i nya karet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jonasnyman
    • October 2009
    • 6

    Ägg i nya karet

    Hej hej.

    Köpte ett 375l med en väldig mix av fiskar beg på blocket för ett par månader sedan, tog med massor av vatten när jag körde hem det och fiskarna verkar ha klarat sig bra sig bra, har haft i drift i c:a 2 månader nu.

    Jag har ett par med Papegojciklider som har lagt ägg nu i en kruka jag stoppade ner för ett tag sedan.

    Frågan är vad jag skall göra med dessa ägg, vad jag har läst mig till är det svårt att föda upp dessa arter (pga korsningen), men det vore ju roligt att se om det blir yngel av det.

    Kan man skaffa en sådan där yngelkasse/burk och ha i akvariet, och skall man då flytta dom dit när dom kan simma, eller skall man ta dom redan nu?

    Här nedan är 2 bilder jag tog idag, den stora hanen vaktar äggen, han är helt vansinnig på allt och alla i karet nu, stoppar jag ner näven så hugger han mig!



  • ciklidtok
    • March 2005
    • 1466

    #2
    vad du kan göra är att ta upp ett antal yngel när de har blivit frisimmande, och låta föräldrarna behålla endel. Det bästa är naturligtvis att låta föräldrarna själv sköta om yngelvården, men frågan är om de klarar av att vakta ynglen mot övriga invånare i tanken. Det är lite beroende på vad har du annars för fiskar i karet?

    Fast yngelkasse är inte så väldigt lämpligt, det kan funka men det bästa är om du har ett litet akvarium (30-50 liter) dit du kan flytta ynglen i sånna fall.
    720L SA-/CA. Övriga
    375L Biotop, skalarer
    275L Malawi
    240L Blandat


    Kommentar

    • Rooster
      • March 2006
      • 1468

      #3
      Hej, det här vet du säkert redan men om du flyttar yngel använder du vatten från det stora karet till det lilla yngelkaret (räcker till en början med sådana där små plastakvarier som finns i handeln) och var försiktig med pumpar.

      Yngel åker ofta in i pumpen åtminstone i små kar (yngelkar) oftast är det inte ens nödvändigt med en pump i dessa kar iaf inte när ynglen är små (du förbrukar så otroligt lite O2 då. Det bästa är att göra mkt små vattenbyten fast ofta och försöka se till så att det inte blir en massa överbliven mat på botten (blir mer "crucial" i en liten vattenmängd).

      Yngelkassar kan väl funka tänk bara på att vissa fiskar (tex. skalarer) är experter på att suga ut yngel ur springorna på kassen, annars har du redan fått bra tips från tidigare inlägg.
      Lycka till med de små!
      Fish for Life!!!

      Kommentar

      Arbetssätt...