Sniglar..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MOL
    • August 2009
    • 27

    Sniglar..

    Upptäckte först en och sedan helt plötsligt idag är det hur många som helst.... dessa sniglar ser ut som en "kanelbulle" i formen fast typ platta... och bruna... vad är det för ngr och vad gör dom? Förstör de?
  • Triana
    • January 2005
    • 840

    #2
    sniglar är sällan skadliga, de flesta sniglar gör någon form av nytta. Antagligen matar du för mycket och sniglarna lever och förökar sig på den extra maten. det gör iaf att det inte ligger och ruttnar

    Kommentar

    • Nina82
      • January 2008
      • 6610

      #3
      De skadar absolut inte utan tvärtom äter de alger och gamla matrester. De kan bli väldigt många om man matar för mycket eller inte plockar dem med jämna mellanrum. Vi har löst problemet genom att skaffa snäckätande snäckor som håller beståndet nere.
      Du har förmodligen fått dem när du köpt nya växter eller liknande.
      12L 12L 24L 24L 24L 24L
      38L 54L 54L 63L 450L

      Kommentar

      • Triana
        • January 2005
        • 840

        #4
        själv har jag hundratals malayiska grävsnäckor i mitt kar, de kommer och går i antal och dyker upp när det blir mat, jag matar egentligen litet ofta men jag vet att sniglarna dyker upp och äter resterna. Det enda jag är orolig över är att de ska sno maten för mina sulawesiska snäckor men men jag har inte hjärta att plocka dem, de visar någon form av tankekraft eftersom de vet vilket hörn maten kommer i och dyker upp i massor om de hör att jag rör toppglasen. Det var faktiskt en intelligensnivå jag inte tillräknat "ohyran" förr.

        Kommentar

        • esoxlucius74
          • October 2009
          • 493

          #5
          Jag vill ha snäckor men har Praktbotia.. finns det några snäckor som passar?
          360Liter.( http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=605 )
          16Liter.( http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=625 )

          Kommentar

          • MOL
            • August 2009
            • 27

            #6
            Har tagit bort dom alla jag sett för jag tycker de är så äckliga :S men skall jag låta ngr vara kvar då kanske... det gick fort för först var det ingen sen var det massa.... hur stora blir dom?

            Kommentar

            • Nina82
              • January 2008
              • 6610

              #7
              Ursprungligen postat av MOL
              Har tagit bort dom alla jag sett för jag tycker de är så äckliga :S men skall jag låta ngr vara kvar då kanske... det gick fort för först var det ingen sen var det massa.... hur stora blir dom?
              Vill du inte ha dem så plocka så fort du ser dem.. Risken att du utrotar dem är ändå väldigt liten
              De blir inte speciellt stora, några millimeter bara.
              12L 12L 24L 24L 24L 24L
              38L 54L 54L 63L 450L

              Kommentar

              • Triana
                • January 2005
                • 840

                #8
                mm.. kantelbulle typen, jag tror jag vet vilken du menar de blir sällan stora, och det enda sättet att faktiskt bli av med dem är att mata mindre, de är nästan omöjliga att mekaniskt utrota.

                esoxlucius - tror inte det finns några snäckor som klarar av att leva med botiorna, möjligen den malayiska grävsnäckan som är en liten snäcka (upp till en cm ungefär) med mycket avlångt, spetsigt skal. Den lever nere i gruset och fortplantar sig där, de som kommer upp lär bli botiamat men de har en chans att klara sig.

                Kommentar

                Arbetssätt...