Är dom sjuka eller leker dom?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • redrobjem
    svarade
    Jag kör med mäskmetoden, jag har gödning med inte PPMD. Mäsken puttar bara på dagen för att undvika syrebrist. än så länge verkar det funka peppar peppar, men jag har fått jättebra hjälp av min fiskguru på Södermalms fiskaffär så det är väl därför det funkar bra.

    Lämna en kommentar:


  • ansjo
    svarade
    Ah, ingen gödning-sorgsna växter...finns att beställa här: http://www.haack.se/pmdd/index.php?o...d=27&Itemid=81
    Så kan man kanska säga lite lättfattat. Kör man med mäskmetoden finns det viss risk att det blir för mycket co2 i vattnet, och speciellt i början på en ny blandning då det brukar puttra på ganska duktigt.

    Lämna en kommentar:


  • redrobjem
    svarade
    Alltså Co2 som inte tas upp av växterna motverkar syret?

    Föresten om jag ger dom PPMD är det inget jag känner till för jag vet inte vad det är *s*. Jag lyckas få fram att det tydligen är ett egettillverkat gödningsmedel "Poor Mans Dosing Drops" som verkar finnas att köpa också?
    Senast redigerad av redrobjem; 04 December 2009, 23:46.

    Lämna en kommentar:


  • ansjo
    svarade
    Lite enkelt uttryckt händer detta:
    I ett "vanligt" akvarium ger du växterna det ljus de behöver för att överleva.
    Du däremot ger dem extra ljus och gödning genom co2 och PMDD och detta gör att de växer fortare. Du kan då se ljuset som en gas för växternas växtlighet, ju mer ljus desto mer växer det, om de kan få sin näring tillgodosedd.
    När du skickar i co2 i vattnet kan det bli för mycket (för hög halt) och växterna kan då inte tillgodose sig detta, och det finns då en risk att det istället blir syrebrist i karet.

    Lämna en kommentar:


  • redrobjem
    svarade
    Varför kan det lättare bli syrebrist med koldioxid? Jag menar växterna växer ju bättre med det så fotosyntesen borde gå bättre så dom släpper från sig mer syre? Jag är inte så hemma på dom där processerna (jag har svårt att förstå mig på själva fotosyntesen). Jag har googlat fotosyntes for dummies men fick ingen träff *s*.

    Lämna en kommentar:


  • ansjo
    svarade
    Det lättaste sättet att se det på, är att de som du sa kippar efter luft vid ytan och har en snabb andning.
    Det kan ibland vara svårt att se om det är NO2 eller syrebrist i karet, men ett delvattenbyte på 50% brukar avhjälpa det mest akuta tillståndet ganska snabbt.

    Lämna en kommentar:


  • redrobjem
    svarade
    Hur upptäcker man syrebrist? Är det på beteendet (kippar efter luft vid ytan) eller kan man se det på annat sätt? Är syrebrist förknippat med nått av det man mäter (GH, KH, PH, NO2, eller NO3? tack för svaret jag längtar till det kommer i fler fisk .

    Lämna en kommentar:


  • ansjo
    svarade
    OK.
    Jag tror nog att det är en tillfällighet nu i början att de beter sig på det viset, plus att de är lite få i ett såpass stort kar.
    Bra att du inte brakat på med massor av fisk nu i början, men om ett par veckor kan du utöka stimmet och de kommer då även troligtvis att ändra beteende (om de inte redan gjort det).
    Håll även en koll så du inte får syrebrist i karet speciellt nu i början då du kör med co2.

    Lämna en kommentar:


  • redrobjem
    svarade
    Det är ett 160 liters med mycket växter och en stor rot med bra gömmor. Jag har Boraras Brigittae 10 st, caridina cf.cantonensis 6 st och lite sniglar. sånt där bottenmatrial man får tag på södermalm akvarieaffär (http://www.sodermalmsakvarieaffar.se/index3.htm). Ett koldioxidfilter som går på dagarna och bra belysning (två rör med reflektor). Och som sagt nystartat sen en vecka, men första dagarna var dom mycket mer framme och aktiva. Nu är iofs dom flesta det men några verkar dra sig undan. hmm vad mer jo PH 6,5-7 inge nitrit och nitrat, GH ca 6,7 KH ca 2,2 enligt teststicka som är lite svåravläst.

    Lämna en kommentar:


  • ansjo
    svarade
    Berätta mer om karet och fiskarna...

    Lämna en kommentar:


  • redrobjem
    svarade
    Ingen som vet varför några (oftast 3 st) gömmer sig bakom pumpen och är mindre aktiva?

    Lämna en kommentar:


  • redrobjem
    startade ett ämne Är dom sjuka eller leker dom?

    Är dom sjuka eller leker dom?

    Några av mina Boraras Brigittae (har bara haft dom 5 dagar) har börjat gömma sig mycket bakom pumpen och upptäcker knappt när maten kommer dom var mycket mer framme första dagarna, är det lek, sjukdom eller nått annat tror ni?

    Om det inte är lek så undrar jag hur leker Boraras Brigittae? Finn det nån gemensam nämnare hur fiskar leker eller är det helt olika?
Arbetssätt...