Behöver hjälp med ytterfilter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Vux
    • October 2009
    • 121

    Behöver hjälp med ytterfilter

    Jag har ett akvarium på 62 liter, har allltid varit nöjd med att ha innerfilter men läser i massor av trådar här på zoopet om att ytterfilter är bättre.

    Jag undrar: Vad är skillnaden egentligen förutom att det inte tar plats i akvariet? Och hur många liter/h ska jag ha till mitt akvarium? Låter dem mycket? Och vilken är isåfall bäst (i prisklassen runt 3-400 :-)?
  • Rooster
    • March 2006
    • 1468

    #2
    Ursprungligen postat av Vux
    Jag har ett akvarium på 62 liter, har allltid varit nöjd med att ha innerfilter men läser i massor av trådar här på zoopet om att ytterfilter är bättre.

    Jag undrar: Vad är skillnaden egentligen förutom att det inte tar plats i akvariet? Och hur många liter/h ska jag ha till mitt akvarium? Låter dem mycket? Och vilken är isåfall bäst (i prisklassen runt 3-400 :-)?
    Är ingen expert på pumpar och filtermassor men jag tycker att du gott kan köra på som vanligt med innerfilter istället. Till ett såpass litet kar kan man lika väl ha innerfilter (vet inte ens om det finns ytterfilter anpassade för så små akvarier). Ja de låter i regel mer åtminstone de äldre modellerna. Man brukar räkna med att en lämplig pump skall ha en kapacitet på 3-4ggr akvarievolymen/timme. Så en pump som klarar av att pumpa typ 200-250L/timmen kan väl vara lämpligt.
    Fish for Life!!!

    Kommentar

    • Henrik_von_Jyndevad
      • January 2006
      • 272

      #3
      Beror även på vilken fisk du ska ha i. Ja även hur mycket fisk och hur mycket växter. Jag har sällan ytterfilter i akvarium under 100l.

      MVH
      MVH Henrik

      Kommentar

      Arbetssätt...