Körsbärsräkor i sällskapsakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Nasso
    svarade
    Ursprungligen postat av Anders Haglund
    Jo, efter att ha läst lite på internätet inser jag att det kanske inte är den bästa av ideér detta med räkor. Jag har bara det här relativt nyärvda 300L karet, och jag vill ju så mycket. Det är i princip bara de främre 5-10 centimetrarna där bottengruset syns, resten är växter, rötter och stenar.

    Ska tänka igenom det här lite mer.
    Fördelen med räkor är att de inte behöver så mycket volym. Det går alltid att klämma in en kub på 10-30L någonstans där hemma Inte så dyrt att köpa sånna akvarier heller!

    Lämna en kommentar:


  • Anders Haglund
    svarade
    Ursprungligen postat av åheim
    Ta en ordentlig titt på körsbärsräkorna innan du stoppar i dem för det är det sista du ser av dem De kommer gömma sig och de är ju så försvinnande små!
    Jo, efter att ha läst lite på internätet inser jag att det kanske inte är den bästa av ideér detta med räkor. Jag har bara det här relativt nyärvda 300L karet, och jag vill ju så mycket. Det är i princip bara de främre 5-10 centimetrarna där bottengruset syns, resten är växter, rötter och stenar.

    Ska tänka igenom det här lite mer.

    Lämna en kommentar:


  • åheim
    svarade
    Ursprungligen postat av Anders Haglund
    Hej,

    Hade tänkt skaffa ett gäng körsbärsräkor till mitt sällskapsavkvarium. Det är ett 300 liters med en uppsjö av olika fiskar.

    3 röda regnbågar, varav en stor
    4 blå regnbågar, varav en stor
    4 neon regnbågar
    10-tal olika pansarmalar
    15-talet ancistrusmalar
    6 romätande nättetror
    5 ynkliga neontetror
    8 siameser
    3 små scalarer
    2 nyinköpta palettciklider

    Har ett par rötter där min enorma alfaancistrus håller till, ett par stora cryptocorynbuskar(stavning?) och ett stenröse där palettcikliderna har flyttat in.

    Lite blandat med anubis och en annan växt jag inte har koll på namnet på.

    Kommer det bli dyr fiskmat av räkorna? Eller finns det chans att de kan etablera sig? Hade tänkt slå till med en batch om 50 räkor.
    Ta en ordentlig titt på körsbärsräkorna innan du stoppar i dem för det är det sista du ser av dem De kommer gömma sig och de är ju så försvinnande små!

    Lämna en kommentar:


  • Nasso
    svarade
    Ursprungligen postat av Anders Haglund
    Hej,

    Hade tänkt skaffa ett gäng körsbärsräkor till mitt sällskapsavkvarium. Det är ett 300 liters med en uppsjö av olika fiskar.

    3 röda regnbågar, varav en stor
    4 blå regnbågar, varav en stor
    4 neon regnbågar
    10-tal olika pansarmalar
    15-talet ancistrusmalar
    6 romätande nättetror
    5 ynkliga neontetror
    8 siameser
    3 små scalarer
    2 nyinköpta palettciklider

    Har ett par rötter där min enorma alfaancistrus håller till, ett par stora cryptocorynbuskar(stavning?) och ett stenröse där palettcikliderna har flyttat in.

    Lite blandat med anubis och en annan växt jag inte har koll på namnet på.

    Kommer det bli dyr fiskmat av räkorna? Eller finns det chans att de kan etablera sig? Hade tänkt slå till med en batch om 50 räkor.
    Scalarerna och palettcikliderna kommer nog bli glada, och mätta

    Lämna en kommentar:


  • Anders Haglund
    svarade
    Hej,

    Hade tänkt skaffa ett gäng körsbärsräkor till mitt sällskapsavkvarium. Det är ett 300 liters med en uppsjö av olika fiskar.

    3 röda regnbågar, varav en stor
    4 blå regnbågar, varav en stor
    4 neon regnbågar
    10-tal olika pansarmalar
    15-talet ancistrusmalar
    6 romätande nättetror
    5 ynkliga neontetror
    8 siameser
    3 små scalarer
    2 nyinköpta palettciklider

    Har ett par rötter där min enorma alfaancistrus håller till, ett par stora cryptocorynbuskar(stavning?) och ett stenröse där palettcikliderna har flyttat in.

    Lite blandat med anubis och en annan växt jag inte har koll på namnet på.

    Kommer det bli dyr fiskmat av räkorna? Eller finns det chans att de kan etablera sig? Hade tänkt slå till med en batch om 50 räkor.

    Lämna en kommentar:


  • Triana
    svarade
    endlers guppy och vanlig guppy kommer att korsa med varann, så ur avelssynpunkt är det en halvdan ide.

    Endlers guppy blev inte artbestämd som en egen art förren förra eller förförra året, innan dess var det bara en av alla avelsformer av guppys. Det är inte någon större skildnad på dem Wingesin (endlern) ska ha ett lätt annorlunda format gonopodium som jag förstått det men det tror jag är den enda riktigt vetenskapliga skildnaden.

    Lämna en kommentar:


  • Saturnus80
    svarade
    Guramisarna kan nog ta och käka upp räkorna.

    Lämna en kommentar:


  • Micke.H
    svarade
    Det låter bra, jag har just nu 6 guppys och 3 metall pansarmalar i akvariet. Jag har köpt räkor nu, det blev hela 20st! pga. bra pris!

    Har tänkt att senare införskaffa lite mera fiskar men jag vet inte om dom passar med räkorna, dom fiskar jag tänkt köpa är:
    1 ancistrus
    10 neontetror
    2 Marmor gurami
    ev. fler pansarmalar.

    En annan fråga jag har är om det går bra att ha Endlers guppy och vanlig guppy i samma akvarium?

    Lämna en kommentar:


  • jenmad
    svarade
    Ursprungligen postat av Micke.H
    Hej, jag undrar om det är lämpligt att ha körsbärsräkor i ett 110L sällskapsakvarium, Isåfall hur många kan jag ha?
    jag ska bara ha små och fredliga fiskar i akvariet.
    Gömställen bland växter och stenar finns men bör man ha något annat gömställe
    (mossa, mossboll, rör av nått slag kanske?)
    Mvh. Micke
    Hej!
    Jag har körsbärsräkor i mitt 110 liters tillsammans med platy, kardinaltetror och corydoras. Började med 15-20 stycken och nu kryllar det av dem! Jag har mycket växter och en stor tuss javamossa och även om en del räkyngel säkert blir fiskmat är det tillräckligt många som överlever Söta små rackare!

    Hälsningar
    Jennifer

    Lämna en kommentar:


  • Saturnus80
    svarade
    Körsbärs räkor är rätt små så risk för att bli mat är rätt stor. Hur små fiskar menar du? Köpte 10 crystalräkor och dom blev uppätna på mindre än ett dygn, jag har en Ap.Hongsloi som är ca 6cm, det tycker jag är en liten fisk. Guppyhonor blir väl 5-6cm så dom kan nog käka körsbär.

    Lämna en kommentar:


  • Triana
    svarade
    Min erfarenhet av körsbärsräkor är att de är ganska lätta att hålla men att fiskar gärna nafsar på dem så gömställen är en god tanke. Hur många du kan ha beror på hur mycket fiskar du har och hur mycket fisk som finns i bottenskiktet. Jag skulle nog köpt fem till att börja med och sett om de trivdes och inte blev uppätna, körsbärsräkorna förökar sig ganska lätt (till och med hos mig) men ynglen blir ofta uppärna av fiskarna, men om de trivs och har nog med gömställen lär de föröka sig.

    Mossor och mossbollar brukar uppskattas.

    Lämna en kommentar:


  • Micke.H
    startade ett ämne Körsbärsräkor i sällskapsakvarium

    Körsbärsräkor i sällskapsakvarium

    Hej, jag undrar om det är lämpligt att ha körsbärsräkor i ett 110L sällskapsakvarium, Isåfall hur många kan jag ha?
    jag ska bara ha små och fredliga fiskar i akvariet.
    Gömställen bland växter och stenar finns men bör man ha något annat gömställe
    (mossa, mossboll, rör av nått slag kanske?)
    Mvh. Micke
Arbetssätt...