Färger redan på yngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Vux
    • October 2009
    • 121

    Färger redan på yngel

    Vissa av mina gyppy yngel som är 4 dagar gammal ser ut att börja få färg, kan det stämma att de får det så snabbt? Deras pappa är nästan helsvart och några är svagt svartfläckiga på kroppen och på svansen... så kommer de ynglena bli svarta som pappan?

    En sak till jag undrar... hur ofta ska jag ge dem mat? Ger dem nu 1 gång på morgonen men bör jag ge oftare?
  • drd
    • March 2004
    • 5586

    #2
    Ge dom mat ett par gånger till men i små mängder så växer dom bättre men du kanske måste byta lite vatten oftare oxå.
    ________________________________________________

    Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

    Kommentar

    • ciklidtok
      • March 2005
      • 1466

      #3
      Färgen på guppyyngel beror på vilken färg föräldrarna har. de flesta av mina är vanligt gråbruna, men det finns några som är branfgula och några som är svarta.....de är ungefär 5-7 dagar gammla

      mata med små mängder 3-4 gånger om dagen presis som drd skrev.
      720L SA-/CA. Övriga
      375L Biotop, skalarer
      275L Malawi
      240L Blandat


      Kommentar

      • Vux
        • October 2009
        • 121

        #4
        Okej tack för tipset! Hade förut yngel som jag matade 1 gång/vecka för jag hade hört att de inte ska ha mat ofta men efter 7 månader var de fortfarande lika små som om de var yngel!

        Kommentar

        • Vux
          • October 2009
          • 121

          #5
          Ursprungligen postat av ciklidtok
          Färgen på guppyyngel beror på vilken färg föräldrarna har. de flesta av mina är vanligt gråbruna, men det finns några som är branfgula och några som är svarta.....de är ungefär 5-7 dagar gammla

          mata med små mängder 3-4 gånger om dagen presis som drd skrev.
          Jag har fått yngel från två olika mammor, de yngel som kom först är nästan alla mörk fläckiga men de som kom idag är alla helt utan färg (fast det kommer väl om några dagar), alla yngel har samma pappa (nästan helt svart). Det skumma är bara att alla mina fiskar fortfarande är lika tjocka som om de när som helst ska föda och de är jätte svarta där bak, även fast det är 2 som verkar fött.

          Kommentar

          • Nina82
            • January 2008
            • 6610

            #6
            Alla guppyyngel föds bleka men ändras efter någon vecka. Är föräldrarna svarta brukar ynglen oxå bli det redan efter några dagar-en vecka. Övriga färger kommer när de börjar bli könsmogna.
            12L 12L 24L 24L 24L 24L
            38L 54L 54L 63L 450L

            Kommentar

            • Vux
              • October 2009
              • 121

              #7
              Ursprungligen postat av Nina82
              Alla guppyyngel föds bleka men ändras efter någon vecka. Är föräldrarna svarta brukar ynglen oxå bli det redan efter några dagar-en vecka. Övriga färger kommer när de börjar bli könsmogna.
              Jaha okej det visste jag inte.

              Tycker det alltid är spännande och se vilka färger ynglena får... men brukar alltid ynglena få liknande färger som föräldrarna eller kan det bli lite vad som helst när det inte är "ren rasiga i färgen" eller vad man ska kalla det?? Honan som har fått vissa av ynglena har jätte fina färger, hon är svart/neonlila/röd aktig så jag hoppas att några yngel ser ut som henne.

              Kommentar

              • Nina82
                • January 2008
                • 6610

                #8
                Ursprungligen postat av Vux
                Jaha okej det visste jag inte.

                Tycker det alltid är spännande och se vilka färger ynglena får... men brukar alltid ynglena få liknande färger som föräldrarna eller kan det bli lite vad som helst när det inte är "ren rasiga i färgen" eller vad man ska kalla det?? Honan som har fått vissa av ynglena har jätte fina färger, hon är svart/neonlila/röd aktig så jag hoppas att några yngel ser ut som henne.
                Det kan variera en del beroende på hur mor-farföräldrar såg ut osv.
                Alltid spännande att se hur de blir och många gånger kan de som man tycker inte är så fina som små bli riktiga praktexemplar som fullvuxna
                12L 12L 24L 24L 24L 24L
                38L 54L 54L 63L 450L

                Kommentar

                • ciklidtok
                  • March 2005
                  • 1466

                  #9
                  Ynglen kan också få en kombination av båda föräldrarna.....Men hur vanligt det är vet jag inte.....
                  Egenuppfödd hane, där pappan är Coral red och ,mamman är svart...
                  Bifogade filer
                  720L SA-/CA. Övriga
                  375L Biotop, skalarer
                  275L Malawi
                  240L Blandat


                  Kommentar

                  • Nina82
                    • January 2008
                    • 6610

                    #10
                    Ursprungligen postat av ciklidtok
                    Ynglen kan också få en kombination av båda föräldrarna.....Men hur vanligt det är vet jag inte.....
                    Egenuppfödd hane, där pappan är Coral red och ,mamman är svart...
                    Jo, det märker jag tydligt här oxå
                    Men rätt som det är uppkommer någon ny färg som man undrar var den kom ifrån eller en färg som man haft för många generationer sedan.
                    Jag korsade 3/4 svart med gul snakeskin och fick 3/4 svart yngel med gulfläckig/prickig stjärtfena och kritvit ryggfena
                    Har även fått yngel som ärvt färger från mina första guppy och det är ju alltid kul
                    12L 12L 24L 24L 24L 24L
                    38L 54L 54L 63L 450L

                    Kommentar

                    • Vux
                      • October 2009
                      • 121

                      #11
                      Ursprungligen postat av ciklidtok
                      Ynglen kan också få en kombination av båda föräldrarna.....Men hur vanligt det är vet jag inte.....
                      Egenuppfödd hane, där pappan är Coral red och ,mamman är svart...
                      Oj vilken fin guppy! Fick 2 gyppy yngel av min syster (honor) och de fick jätte tråkiga färger, det är bara svagt svarta och gula på en liten del av bakfenan och resten är färglöst. Men jag vet inte om föräldrarna kanske inte heller hade så roliga färger.

                      Guppy med sånna där stora fenor är jätte vackra.

                      Kommentar

                      • Vux
                        • October 2009
                        • 121

                        #12
                        Hur fotar ni era fiskar, har ni någon speciell kamera eller så? Jag har försökt fota mina men det går absolut inte, det blir bara suddigt.

                        Kommentar

                        • Nina82
                          • January 2008
                          • 6610

                          #13
                          Ursprungligen postat av Vux
                          Oj vilken fin guppy! Fick 2 gyppy yngel av min syster (honor) och de fick jätte tråkiga färger, det är bara svagt svarta och gula på en liten del av bakfenan och resten är färglöst. Men jag vet inte om föräldrarna kanske inte heller hade så roliga färger.

                          Guppy med sånna där stora fenor är jätte vackra.
                          Honor är ofta mer färglösa än hanar, den på bilden är en hane.
                          Honor har i de flesta fall endast grundfärg (grå/svart/blond) medan hanar har utöver grundfärg även täckfärg som gör att de blir mer färggranna
                          12L 12L 24L 24L 24L 24L
                          38L 54L 54L 63L 450L

                          Kommentar

                          • Vux
                            • October 2009
                            • 121

                            #14
                            Ursprungligen postat av Nina82
                            Honor är ofta mer färglösa än hanar, den på bilden är en hane.
                            Honor har i de flesta fall endast grundfärg (grå/svart/blond) medan hanar har utöver grundfärg även täckfärg som gör att de blir mer färggranna
                            Jaha det kanske lät som jag trodde det var en hona men jag mena att mina är så tråkiga i färgen och jag kommer säkert aldrig få fram så fina exemplar Och jag verkar alltid få honor och som du skriver har de ju oftast tråkiga färger så nu hoppas jag på massa hanar men det brukar väl inte bli så många som överlever i varje kull?

                            Kommentar

                            • Nina82
                              • January 2008
                              • 6610

                              #15
                              Ursprungligen postat av Vux
                              Jaha det kanske lät som jag trodde det var en hona men jag mena att mina är så tråkiga i färgen och jag kommer säkert aldrig få fram så fina exemplar Och jag verkar alltid få honor och som du skriver har de ju oftast tråkiga färger så nu hoppas jag på massa hanar men det brukar väl inte bli så många som överlever i varje kull?
                              Hur många som överlever beror på hur mycket plats de har och hur många gömställen. I början fick jag oxå ett överflöd av honor men nu har jag ungefär lika många hanyngel som honyngel. Hur många som överlever hos mig beror förstås på vilket kar men mellan 5-10 brukar det bli

                              Du kommer säkert få fina guppy du med
                              Det är bara att sortera dem efterhand. Ge bort de du inte vill ha och behåll de du tycker är fina så löser det sig oftast själv
                              12L 12L 24L 24L 24L 24L
                              38L 54L 54L 63L 450L

                              Kommentar

                              Arbetssätt...