Färger redan på yngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Vux
    svarade
    Ursprungligen postat av Nina82
    Säkert ingen fara.. De gör så ibland och jag vet faktiskt inte riktigt varför
    Jaha, tycker det ser så konstigt ut så man blir ju lite fundersam
    Men ska nog dra ner på maten någon månad och inte mata på nån dag och se till att byta vatten så man kan sova gott om nätterna i alla fall :P

    En sak jag tänkt på är om man kan mata ynglena "för mycket" och de kan dö av det? Jag skrev en tråd förut som jag kommer ihåg att du svarade i där jag skrev att mina yngel var pytte små även fast de var flera månader gamla och det var för att jag hade givit dem mat 1 gång/vecka och de började växa när jag gav dem mat flera gånger per dag.
    Jag hade tänkt att ge de små ynglena jag har nu flingfoder 2 ggr/dag (ger då ganska rikligt med mat men inte jättemycket) och en liten bit algtablett, kan de bli för mycket?

    Lämna en kommentar:


  • Nina82
    svarade
    Ursprungligen postat av Vux
    Okej men mina firrar står ibland och flåsar vid ytan och det ser ut som de försöker suga in luft ovanför ytan, och det ser inte ut som det borde vara så... fast de kanske brukar göra så? Ja precis jag tar det säkra före det osäkra
    Säkert ingen fara.. De gör så ibland och jag vet faktiskt inte riktigt varför

    Lämna en kommentar:


  • Vux
    svarade
    Ursprungligen postat av Nina82
    Gör som ciklidtok föreslog och ta det lugnt med matningen den närmsta månaden.
    Tänk även på att levandefödare ibland står vid ytan så det behöver inte direkt betyda att det är nitrit. Men bättre safe than sorry...
    Okej men mina firrar står ibland och flåsar vid ytan och det ser ut som de försöker suga in luft ovanför ytan, och det ser inte ut som det borde vara så... fast de kanske brukar göra så? Ja precis jag tar det säkra före det osäkra

    Lämna en kommentar:


  • Vux
    svarade
    Ursprungligen postat av ciklidtok
    har du kollat nitritvärdet?? Är det nitrit i vattnet, så ska du byta lite vatten varje dag, och helst inte mata alls på åtminstone 3 dagar. Det var det rådet jag fick när jag fick Nitritspik i mitt stora akvarium.
    Jag har inget sånt där test hemma som mäter nitritvärdet, men det kanske är värt att köpa eller räcker det att jag gör som du och Nina82 föreslagit i ett tag?

    Ska inte mata dem nu på tre-fyra dagar och suga upp bajset på botten varje dag...

    Lämna en kommentar:


  • Nina82
    svarade
    Gör som ciklidtok föreslog och ta det lugnt med matningen den närmsta månaden.
    Tänk även på att levandefödare ibland står vid ytan så det behöver inte direkt betyda att det är nitrit. Men bättre safe than sorry...

    Lämna en kommentar:


  • ciklidtok
    svarade
    har du kollat nitritvärdet?? Är det nitrit i vattnet, så ska du byta lite vatten varje dag, och helst inte mata alls på åtminstone 3 dagar. Det var det rådet jag fick när jag fick Nitritspik i mitt stora akvarium.

    Lämna en kommentar:


  • Vux
    svarade
    Ursprungligen postat av Nina82
    Det viktigaste när man flyttar är att spara filterbakterierna eftersom det är där de flesta bakterierna sitter, men man kan aldrig vara nog försiktig med matningen
    Fiskarna brukar stå vid ytan och kippa efter luft eller klia sig onormalt mycket.
    Salt i vattnet hjälper till att minska nitritens verkan men löser inte det verkliga problemet.
    Jaha mina fiskar står vid ytan ibland och liksom öpnar och stänger munnen precis vi vattenytan som att de försöker få luft, men jag trodde det berodde på för lite syre i vattnet men det är nog säkerligen nitrit som spökar Men hur gör jag nu då? Byter vatten ofta och matar sparsamt nån vecka? Eller är det något mer som bör göras?

    Lämna en kommentar:


  • Nina82
    svarade
    Ursprungligen postat av Vux


    Vad menars med "nystartat"? Jag har haft akvariet sen februari men flyttade nu och tömde allt vatten och tog ut sanden när jag skulle flytta akvariet, kallas det även då "nystartat"? Finns det något allmänt tecken hos fiskarna som kan visa på nitrit?
    Det viktigaste när man flyttar är att spara filterbakterierna eftersom det är där de flesta bakterierna sitter, men man kan aldrig vara nog försiktig med matningen
    Fiskarna brukar stå vid ytan och kippa efter luft eller klia sig onormalt mycket.
    Salt i vattnet hjälper till att minska nitritens verkan men löser inte det verkliga problemet.

    Lämna en kommentar:


  • Vux
    svarade
    Ursprungligen postat av Nina82
    Tycker det är roligt att hjälpa folk som verkligen vill veta så fråga på

    I ett nystartat kar ska man vara försiktig med att mata för mycket eftersom filtret inte hunnit bilda tillräckligt mycket nitrifikationsbakterier som tar hans om fiskbajs. Om inte filtret hinner bryta ner bajset bildas nitrit som är väldigt giftigt för fiskar även i liten mängd.

    Ett akvarium ska aldrig vara rent utan lite alger och smuts i filtret är bara sunt. Filtret ska du inte rengöra förrän du märker att flödet i pumpen minskar medan skit på botten kan du suga upp vid vattenbyte.


    Vad menars med "nystartat"? Jag har haft akvariet sen februari men flyttade nu och tömde allt vatten och tog ut sanden när jag skulle flytta akvariet, kallas det även då "nystartat"? Finns det något allmänt tecken hos fiskarna som kan visa på nitrit?

    Lämna en kommentar:


  • skojfisk
    svarade
    En lärare till mig har fått guppyer, och de leker och leker och får oavbrutna kullat. 1 hane, orange fena och mörkblå kropp, är jättefin, men alla de andra är gråaktiga med små, färgade inslag. Urtråkiga alltså. samtidigt ser man att de är släkt med den fina hanen, för dom har alltid orange fläckar på fenan och blått på kroppen..... Tittar man nära är de faktiskt ganska så fina. Ing avelsfiskar dock.
    Senast redigerad av skojfisk; 03 December 2009, 21:15. Anledning: stavningsfel

    Lämna en kommentar:


  • Nina82
    svarade
    Ursprungligen postat av Vux
    Gjorde 1/5 vattenbyte och fick med ganska mycket smuts, mina stora matar jag ganska rikligt så jag borde nog egentligen rensa oftare.... men kan man göra FÖR rent? Är rädd att det ska bli något fel på vattnet men det kanske är värre om det är för smutsigt?

    Här kommer det många frågor haha men man kan nog aldrig få för mycke kunskap (?) hade akvarium för kanske 7 år sen men då gjorde jag rent 1 gång/år och hade ingen aning om hur jag skulle sköta det och det gick ju inte så bra som man kan gissa. Men nu efter alla råd här märker jag att mina fiskar mår toppen och växer o gror, det är roligt att se resultat Det tackar jag för
    Tycker det är roligt att hjälpa folk som verkligen vill veta så fråga på

    I ett nystartat kar ska man vara försiktig med att mata för mycket eftersom filtret inte hunnit bilda tillräckligt mycket nitrifikationsbakterier som tar hans om fiskbajs. Om inte filtret hinner bryta ner bajset bildas nitrit som är väldigt giftigt för fiskar även i liten mängd.

    Ett akvarium ska aldrig vara rent utan lite alger och smuts i filtret är bara sunt. Filtret ska du inte rengöra förrän du märker att flödet i pumpen minskar medan skit på botten kan du suga upp vid vattenbyte.

    Lämna en kommentar:


  • Vux
    svarade
    Ursprungligen postat av Nina82
    Gör litet vattenbyte minst en gång i veckan och sug upp skit från botten vid behov. Är det helt nystartat bör du mata sparsamt och ju mer du matar desto oftare bör man göra vattenbyte.
    Gjorde 1/5 vattenbyte och fick med ganska mycket smuts, mina stora matar jag ganska rikligt så jag borde nog egentligen rensa oftare.... men kan man göra FÖR rent? Är rädd att det ska bli något fel på vattnet men det kanske är värre om det är för smutsigt?

    Här kommer det många frågor haha men man kan nog aldrig få för mycke kunskap (?) hade akvarium för kanske 7 år sen men då gjorde jag rent 1 gång/år och hade ingen aning om hur jag skulle sköta det och det gick ju inte så bra som man kan gissa. Men nu efter alla råd här märker jag att mina fiskar mår toppen och växer o gror, det är roligt att se resultat Det tackar jag för

    Lämna en kommentar:


  • Nina82
    svarade
    Ursprungligen postat av Vux
    Jag flyttade för en vecka sen och bytte då ut allt akvarievatten, kan jag ändå göra ett delvattenbyte eller bör jag vänta? Har inte gjort rent pumpen för att inte de "goda" bakterierna ska försvinna... ligger ganska mycket baj i botten och det skulle behövas rensas bort....
    Gör litet vattenbyte minst en gång i veckan och sug upp skit från botten vid behov. Är det helt nystartat bör du mata sparsamt och ju mer du matar desto oftare bör man göra vattenbyte.

    Lämna en kommentar:


  • Vux
    svarade
    Ursprungligen postat av Nina82
    Krossat flingfoder eller en liten hörna på algtablett funkar fint

    Guppyyngel är väldigt starka från början och har ingen känslig period. Så länge du håller vattenkvalitén i topp och matar så kommer de överleva.
    Jag flyttade för en vecka sen och bytte då ut allt akvarievatten, kan jag ändå göra ett delvattenbyte eller bör jag vänta? Har inte gjort rent pumpen för att inte de "goda" bakterierna ska försvinna... ligger ganska mycket baj i botten och det skulle behövas rensas bort....

    Lämna en kommentar:


  • Vux
    svarade
    Ursprungligen postat av ciklidtok
    ja, jag funderae faktisk på om jag skulle lägga ner lite bottenväxter, mossa eller liknande Så då tänkte jag rätt iaf. tack ska du ha....nu ska jag inte stjäla tråden mera...
    Nej då fråga på här hur mycket du vill man kan alltid själv få tips och ideer genom andras frågor

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...