Färger redan på yngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Nina82
    svarade
    Ursprungligen postat av Vux
    Gjorde 1/5 vattenbyte och hällde i salt. Blev inget köp av nittrittest idag men ska ta tag i det imorgon. Visst kan man få tag i dem i nästan alla djuraffärer eller måste man åka till de större?
    De brukar finnas i de flesta zoobutiker.
    Tänk på att dropptest ger ett mer exakt resultat än stickor.

    Lämna en kommentar:


  • Vux
    svarade
    Ursprungligen postat av Nina82
    Gör ett vattenbyte nu direkt och häll i lite salt, ca. ½-1dl/100L vatten..
    Sen testa för nitrit de närmsta dagarna iaf.
    Gjorde 1/5 vattenbyte och hällde i salt. Blev inget köp av nittrittest idag men ska ta tag i det imorgon. Visst kan man få tag i dem i nästan alla djuraffärer eller måste man åka till de större?

    Lämna en kommentar:


  • Nina82
    svarade
    Gör ett vattenbyte nu direkt och häll i lite salt, ca. ½-1dl/100L vatten..
    Sen testa för nitrit de närmsta dagarna iaf.

    Lämna en kommentar:


  • Vux
    svarade
    Imorse när jag vaknade såg jag att ett yngel dött!! Och det var INTE den som låg på botten utan den som var mörkast av dom alla och den var jätte pigg igår kväll och så låg den stendöd nu i morse. Vad kan det vara för fel när yngel dör sådär över några timmar? Jag sitter och funderar över att åka och köpa nitrittest så man kan pricka av de i alla fall och det är ju bra att ha hemma. Hoppas bara inte alla storknar nu...

    Lämna en kommentar:


  • Vux
    svarade
    Ursprungligen postat av Nina82
    Kan i princip vara vad som helst
    Håll utkik på de andra fiskarna och håll koll på värdena..
    Så länge det bara är en så har vi inte så mycket att gå på tyvärr och är det yngel så kan det vara medfödd svaghet.
    Okej då får jag hålla koll och vänta o se... gav dem lite mat och då tyckte jag den blev piggare men får se hur den mår imorgon. Man är ju rädd att alla bara ska stendö när jag fick yngel för läänge sen stendog alla efter några dagar, och lika besviken blev man varje gång.

    Lämna en kommentar:


  • Nina82
    svarade
    Ursprungligen postat av Vux
    Ett av mina yngel har dragit ihop fenorna och ligger på botten och de andra fiskarna pickar på den när den ligger där och då spörtar den upp och sedan efter ett tag lägger sig på botten igen... vad kan det vara för fel på den? De andra ynglen mår jätte bra...
    Kan i princip vara vad som helst
    Håll utkik på de andra fiskarna och håll koll på värdena..
    Så länge det bara är en så har vi inte så mycket att gå på tyvärr och är det yngel så kan det vara medfödd svaghet.

    Lämna en kommentar:


  • Vux
    svarade
    Ursprungligen postat av Nina82
    Guppy förändras hela tiden upp till vuxen ålder (ca. 6-7mån)
    De föds till sina kön och redan efter några veckor kan man se om de är honor eller hanar med hjälp av dräktighetsfläcken.
    De som inte har någon dräktighetsfläck är mest troligt en hane
    Okej ska snart börja hålla utkik efter den där fläcken, men hoppas på att jag inte hittar så många haha

    Lämna en kommentar:


  • Vux
    svarade
    Ett av mina yngel har dragit ihop fenorna och ligger på botten och de andra fiskarna pickar på den när den ligger där och då spörtar den upp och sedan efter ett tag lägger sig på botten igen... vad kan det vara för fel på den? De andra ynglen mår jätte bra...

    Lämna en kommentar:


  • Nina82
    svarade
    Ursprungligen postat av Vux
    Okej vad bra

    När jag kollar på mina yngel ser jag att de bara har färg på fenorna, inte en enda fläck på kroppen... kan det vara så att det endast är honor eller kommer kroppsfärgen senare?
    När blir de honor/hanar? Är det redan innan de föds eller efter?
    Guppy förändras hela tiden upp till vuxen ålder (ca. 6-7mån)
    De föds till sina kön och redan efter några veckor kan man se om de är honor eller hanar med hjälp av dräktighetsfläcken.
    De som inte har någon dräktighetsfläck är mest troligt en hane

    Lämna en kommentar:


  • Vux
    svarade
    Ursprungligen postat av Nina82
    Det är inga problem så länge du blandar in nytt blod 1-2ggr/år.
    Fiskar är inte så känsliga på inavel som däggdjur är..

    Men blandar man aldrig in nytt så kan det bli krökta ryggar, mindre kullar och/eller sterila fiskar bla.
    Okej vad bra

    När jag kollar på mina yngel ser jag att de bara har färg på fenorna, inte en enda fläck på kroppen... kan det vara så att det endast är honor eller kommer kroppsfärgen senare?
    När blir de honor/hanar? Är det redan innan de föds eller efter?

    Lämna en kommentar:


  • Nina82
    svarade
    Ursprungligen postat av Vux
    Hur är det med det här med inavel? Är det inte bra att låta två från samma kull få yngel tillsammans?
    Det är inga problem så länge du blandar in nytt blod 1-2ggr/år.
    Fiskar är inte så känsliga på inavel som däggdjur är..

    Men blandar man aldrig in nytt så kan det bli krökta ryggar, mindre kullar och/eller sterila fiskar bla.

    Lämna en kommentar:


  • Vux
    svarade
    Hur är det med det här med inavel? Är det inte bra att låta två från samma kull få yngel tillsammans?

    Lämna en kommentar:


  • Nina82
    svarade
    Ursprungligen postat av Vux
    Har läst lite på internet angående guppys färger och läste om de olika grundfärgerna.... har sett att några av mina yngel är gulaktiga (blonda tror jag det hette?) och några är gråaktiga. Tyckte täckfärgerna blev finare på de gråaktiga guppyna så är de något att föredra framför de gulaktiga?
    Tycke och smak
    Vilken täckfärg de får beror ju på flera anlag, inte bara från föräldrar utan även längre tillbaka så de blonda du har blir kanske jättefina.
    Du får se vad det blir av dem

    Lämna en kommentar:


  • Vux
    svarade
    Har läst lite på internet angående guppys färger och läste om de olika grundfärgerna.... har sett att några av mina yngel är gulaktiga (blonda tror jag det hette?) och några är gråaktiga. Tyckte täckfärgerna blev finare på de gråaktiga guppyna så är de något att föredra framför de gulaktiga?

    Lämna en kommentar:


  • Nina82
    svarade
    Ursprungligen postat av Vux
    Jaha, tycker det ser så konstigt ut så man blir ju lite fundersam
    Men ska nog dra ner på maten någon månad och inte mata på nån dag och se till att byta vatten så man kan sova gott om nätterna i alla fall :P

    En sak jag tänkt på är om man kan mata ynglena "för mycket" och de kan dö av det? Jag skrev en tråd förut som jag kommer ihåg att du svarade i där jag skrev att mina yngel var pytte små även fast de var flera månader gamla och det var för att jag hade givit dem mat 1 gång/vecka och de började växa när jag gav dem mat flera gånger per dag.
    Jag hade tänkt att ge de små ynglena jag har nu flingfoder 2 ggr/dag (ger då ganska rikligt med mat men inte jättemycket) och en liten bit algtablett, kan de bli för mycket?
    Ska du ta försiktigt med matningen en tid framöver bör du nog inte mata mer än en gång per dag. Men när akvariet är inkört kan du med fördel mata lite och ofta och då är 3ggr/dag ganska lagom om du har möjlighet men då krävs även tätare vattenbyten. Variera gärna med olika flingfoder och foder med spirulina.
    Jag matar bara en gång per dag med någon vilodag då och då men jag gör heller inte vattenbyte mer än var-varannan vecka.
    Vill man dock få ynglen att växa snabbt bör man göra som ovan

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...