Färger redan på yngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • skojfisk
    • December 2009
    • 63

    #31
    En lärare till mig har fått guppyer, och de leker och leker och får oavbrutna kullat. 1 hane, orange fena och mörkblå kropp, är jättefin, men alla de andra är gråaktiga med små, färgade inslag. Urtråkiga alltså. samtidigt ser man att de är släkt med den fina hanen, för dom har alltid orange fläckar på fenan och blått på kroppen..... Tittar man nära är de faktiskt ganska så fina. Ing avelsfiskar dock.
    Senast redigerad av skojfisk; 03 December 2009, 21:15. Anledning: stavningsfel
    Världen är full av mysterier. Anledningen är ett mysterium.

    Sjuttitvå liter fisksoppa är en hel del mat. Jag föredrar sjuttitvå liter vatten, grus, och fisk.

    Kommentar

    • Vux
      • October 2009
      • 121

      #32
      Ursprungligen postat av Nina82
      Tycker det är roligt att hjälpa folk som verkligen vill veta så fråga på

      I ett nystartat kar ska man vara försiktig med att mata för mycket eftersom filtret inte hunnit bilda tillräckligt mycket nitrifikationsbakterier som tar hans om fiskbajs. Om inte filtret hinner bryta ner bajset bildas nitrit som är väldigt giftigt för fiskar även i liten mängd.

      Ett akvarium ska aldrig vara rent utan lite alger och smuts i filtret är bara sunt. Filtret ska du inte rengöra förrän du märker att flödet i pumpen minskar medan skit på botten kan du suga upp vid vattenbyte.


      Vad menars med "nystartat"? Jag har haft akvariet sen februari men flyttade nu och tömde allt vatten och tog ut sanden när jag skulle flytta akvariet, kallas det även då "nystartat"? Finns det något allmänt tecken hos fiskarna som kan visa på nitrit?

      Kommentar

      • Nina82
        • January 2008
        • 6610

        #33
        Ursprungligen postat av Vux


        Vad menars med "nystartat"? Jag har haft akvariet sen februari men flyttade nu och tömde allt vatten och tog ut sanden när jag skulle flytta akvariet, kallas det även då "nystartat"? Finns det något allmänt tecken hos fiskarna som kan visa på nitrit?
        Det viktigaste när man flyttar är att spara filterbakterierna eftersom det är där de flesta bakterierna sitter, men man kan aldrig vara nog försiktig med matningen
        Fiskarna brukar stå vid ytan och kippa efter luft eller klia sig onormalt mycket.
        Salt i vattnet hjälper till att minska nitritens verkan men löser inte det verkliga problemet.
        12L 12L 24L 24L 24L 24L
        38L 54L 54L 63L 450L

        Kommentar

        • Vux
          • October 2009
          • 121

          #34
          Ursprungligen postat av Nina82
          Det viktigaste när man flyttar är att spara filterbakterierna eftersom det är där de flesta bakterierna sitter, men man kan aldrig vara nog försiktig med matningen
          Fiskarna brukar stå vid ytan och kippa efter luft eller klia sig onormalt mycket.
          Salt i vattnet hjälper till att minska nitritens verkan men löser inte det verkliga problemet.
          Jaha mina fiskar står vid ytan ibland och liksom öpnar och stänger munnen precis vi vattenytan som att de försöker få luft, men jag trodde det berodde på för lite syre i vattnet men det är nog säkerligen nitrit som spökar Men hur gör jag nu då? Byter vatten ofta och matar sparsamt nån vecka? Eller är det något mer som bör göras?

          Kommentar

          • ciklidtok
            • March 2005
            • 1466

            #35
            har du kollat nitritvärdet?? Är det nitrit i vattnet, så ska du byta lite vatten varje dag, och helst inte mata alls på åtminstone 3 dagar. Det var det rådet jag fick när jag fick Nitritspik i mitt stora akvarium.
            720L SA-/CA. Övriga
            375L Biotop, skalarer
            275L Malawi
            240L Blandat


            Kommentar

            • Nina82
              • January 2008
              • 6610

              #36
              Gör som ciklidtok föreslog och ta det lugnt med matningen den närmsta månaden.
              Tänk även på att levandefödare ibland står vid ytan så det behöver inte direkt betyda att det är nitrit. Men bättre safe than sorry...
              12L 12L 24L 24L 24L 24L
              38L 54L 54L 63L 450L

              Kommentar

              • Vux
                • October 2009
                • 121

                #37
                Ursprungligen postat av ciklidtok
                har du kollat nitritvärdet?? Är det nitrit i vattnet, så ska du byta lite vatten varje dag, och helst inte mata alls på åtminstone 3 dagar. Det var det rådet jag fick när jag fick Nitritspik i mitt stora akvarium.
                Jag har inget sånt där test hemma som mäter nitritvärdet, men det kanske är värt att köpa eller räcker det att jag gör som du och Nina82 föreslagit i ett tag?

                Ska inte mata dem nu på tre-fyra dagar och suga upp bajset på botten varje dag...

                Kommentar

                • Vux
                  • October 2009
                  • 121

                  #38
                  Ursprungligen postat av Nina82
                  Gör som ciklidtok föreslog och ta det lugnt med matningen den närmsta månaden.
                  Tänk även på att levandefödare ibland står vid ytan så det behöver inte direkt betyda att det är nitrit. Men bättre safe than sorry...
                  Okej men mina firrar står ibland och flåsar vid ytan och det ser ut som de försöker suga in luft ovanför ytan, och det ser inte ut som det borde vara så... fast de kanske brukar göra så? Ja precis jag tar det säkra före det osäkra

                  Kommentar

                  • Nina82
                    • January 2008
                    • 6610

                    #39
                    Ursprungligen postat av Vux
                    Okej men mina firrar står ibland och flåsar vid ytan och det ser ut som de försöker suga in luft ovanför ytan, och det ser inte ut som det borde vara så... fast de kanske brukar göra så? Ja precis jag tar det säkra före det osäkra
                    Säkert ingen fara.. De gör så ibland och jag vet faktiskt inte riktigt varför
                    12L 12L 24L 24L 24L 24L
                    38L 54L 54L 63L 450L

                    Kommentar

                    • Vux
                      • October 2009
                      • 121

                      #40
                      Ursprungligen postat av Nina82
                      Säkert ingen fara.. De gör så ibland och jag vet faktiskt inte riktigt varför
                      Jaha, tycker det ser så konstigt ut så man blir ju lite fundersam
                      Men ska nog dra ner på maten någon månad och inte mata på nån dag och se till att byta vatten så man kan sova gott om nätterna i alla fall :P

                      En sak jag tänkt på är om man kan mata ynglena "för mycket" och de kan dö av det? Jag skrev en tråd förut som jag kommer ihåg att du svarade i där jag skrev att mina yngel var pytte små även fast de var flera månader gamla och det var för att jag hade givit dem mat 1 gång/vecka och de började växa när jag gav dem mat flera gånger per dag.
                      Jag hade tänkt att ge de små ynglena jag har nu flingfoder 2 ggr/dag (ger då ganska rikligt med mat men inte jättemycket) och en liten bit algtablett, kan de bli för mycket?

                      Kommentar

                      • Nina82
                        • January 2008
                        • 6610

                        #41
                        Ursprungligen postat av Vux
                        Jaha, tycker det ser så konstigt ut så man blir ju lite fundersam
                        Men ska nog dra ner på maten någon månad och inte mata på nån dag och se till att byta vatten så man kan sova gott om nätterna i alla fall :P

                        En sak jag tänkt på är om man kan mata ynglena "för mycket" och de kan dö av det? Jag skrev en tråd förut som jag kommer ihåg att du svarade i där jag skrev att mina yngel var pytte små även fast de var flera månader gamla och det var för att jag hade givit dem mat 1 gång/vecka och de började växa när jag gav dem mat flera gånger per dag.
                        Jag hade tänkt att ge de små ynglena jag har nu flingfoder 2 ggr/dag (ger då ganska rikligt med mat men inte jättemycket) och en liten bit algtablett, kan de bli för mycket?
                        Ska du ta försiktigt med matningen en tid framöver bör du nog inte mata mer än en gång per dag. Men när akvariet är inkört kan du med fördel mata lite och ofta och då är 3ggr/dag ganska lagom om du har möjlighet men då krävs även tätare vattenbyten. Variera gärna med olika flingfoder och foder med spirulina.
                        Jag matar bara en gång per dag med någon vilodag då och då men jag gör heller inte vattenbyte mer än var-varannan vecka.
                        Vill man dock få ynglen att växa snabbt bör man göra som ovan
                        12L 12L 24L 24L 24L 24L
                        38L 54L 54L 63L 450L

                        Kommentar

                        • Vux
                          • October 2009
                          • 121

                          #42
                          Har läst lite på internet angående guppys färger och läste om de olika grundfärgerna.... har sett att några av mina yngel är gulaktiga (blonda tror jag det hette?) och några är gråaktiga. Tyckte täckfärgerna blev finare på de gråaktiga guppyna så är de något att föredra framför de gulaktiga?

                          Kommentar

                          • Nina82
                            • January 2008
                            • 6610

                            #43
                            Ursprungligen postat av Vux
                            Har läst lite på internet angående guppys färger och läste om de olika grundfärgerna.... har sett att några av mina yngel är gulaktiga (blonda tror jag det hette?) och några är gråaktiga. Tyckte täckfärgerna blev finare på de gråaktiga guppyna så är de något att föredra framför de gulaktiga?
                            Tycke och smak
                            Vilken täckfärg de får beror ju på flera anlag, inte bara från föräldrar utan även längre tillbaka så de blonda du har blir kanske jättefina.
                            Du får se vad det blir av dem
                            12L 12L 24L 24L 24L 24L
                            38L 54L 54L 63L 450L

                            Kommentar

                            • Vux
                              • October 2009
                              • 121

                              #44
                              Hur är det med det här med inavel? Är det inte bra att låta två från samma kull få yngel tillsammans?

                              Kommentar

                              • Nina82
                                • January 2008
                                • 6610

                                #45
                                Ursprungligen postat av Vux
                                Hur är det med det här med inavel? Är det inte bra att låta två från samma kull få yngel tillsammans?
                                Det är inga problem så länge du blandar in nytt blod 1-2ggr/år.
                                Fiskar är inte så känsliga på inavel som däggdjur är..

                                Men blandar man aldrig in nytt så kan det bli krökta ryggar, mindre kullar och/eller sterila fiskar bla.
                                12L 12L 24L 24L 24L 24L
                                38L 54L 54L 63L 450L

                                Kommentar

                                Arbetssätt...