Tips på fiskar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Caysa
    • December 2009
    • 13

    Tips på fiskar?

    Hej alla glada.
    Jag har planer på att starta ett akvarie. Det har måtten 109x43x43, vet ej hur mkt det rymmer (det bor en hamster där just nu).
    Jag skulle vilja ha ett färgglatt och rätt livligt akvarie, har småbarn och dom tycker om när det rör sig mkt
    Är det någon som har några bra tips och ideer på vad jag kan stoppa ner i akvariet sen när det börjar bli dags

    Tack på förhand
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #2
    Platy är en livlig och färgglad fisk som passar i de flesta kar och tålig är den oxå. Finns i många olika färgvarianter och i de flesta butiker
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    • Temeraire
      • January 2008
      • 385

      #3
      Dvärggurami
      " Oh, oopo-doo, jag vill ju va som du-u-u. Jag vill se ut som du, gå som du, du-u-u, det vill jag nu-u-u "

      Kommentar

      • Nina82
        • January 2008
        • 6610

        #4
        Ursprungligen postat av Temeraire
        Dvärggurami
        Mmm.. Fast de kan vara ganska känsliga i nystartade kar och endast hanarna är färgglada och flera hanar i samma kar bör man undvika.
        12L 12L 24L 24L 24L 24L
        38L 54L 54L 63L 450L

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Har du haft en hamster i det så skulle i alla fall jag först kolla så det inte läcker. Hamstrar kan mycket väl ha bitit i silikonet
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Saturnus80
            • October 2009
            • 943

            #6
            Jag tycker kongotetror eller någon annan tetra och palettciklider. Välj inte barber eftersom dom är känsliga för vibrationer och stötar mot akvarierutan, sådant som små barn gör.
            //Daniel

            110l Sällskapsakvarium http://www.zoonen.com/perzoonen/blogg.asp?oid=2509902
            23l aqualandscape med dvärgkulor

            Kommentar

            • DaRe

              • June 2009
              • 2227

              #7
              neontetror alternativt guppys. Eller rakt av räkor och neontetror.
              Checking out...

              Kommentar

              • Caysa
                • December 2009
                • 13

                #8
                Tack för alla svar. Att akvariet läcker efter hamsterns framfart är jag säker på, så det måste jag fixa innan jag börjar tänka på att stoppa ner nåt i det.
                Vill bara börja planera lite så jag inte står där när det är dags att låta fiskar flytta in.

                Dvärgurami är jättefina, en vännina har en hel del av dom. Platy är oxå fina, men sambon tycker dom är för vanliga. Tetror älskar jag, tycker dom är så härliga i sina stora stim. Kan man ha för stort stim av tetror och kan man ha olika sorters tetror i samma akvarie?

                Kommentar

                • Nina82
                  • January 2008
                  • 6610

                  #9
                  Du kan ha så stort stim som akvariet tillåter så länge inte filtret belastas för mycket. Tänk bara på att börja med några stycken och utöka med några till med någon månads mellanrum tills du nått önskat antal.
                  Du kan även blanda lite som du vill men många tycker det blir för plåttrigt med olika sorter men smaken är ju som baken .. Endast du/ni som bestämmer det
                  12L 12L 24L 24L 24L 24L
                  38L 54L 54L 63L 450L

                  Kommentar

                  • DaRe

                    • June 2009
                    • 2227

                    #10
                    Ursprungligen postat av Nina82
                    Du kan ha så stort stim som akvariet tillåter så länge inte filtret belastas för mycket. Tänk bara på att börja med några stycken och utöka med några till med någon månads mellanrum tills du nått önskat antal.
                    Du kan även blanda lite som du vill men många tycker det blir för plåttrigt med olika sorter men smaken är ju som baken .. Endast du/ni som bestämmer det
                    Håller hundra med!!!
                    Checking out...

                    Kommentar

                    • Caysa
                      • December 2009
                      • 13

                      #11
                      Tack snälla för er svar. Vi får ta och fundera lite och läsa på lite mer. Men det blir säkert fint i slutändan :-)

                      Kommentar

                      Arbetssätt...