Lättast att få Ancistrus lek ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Matte79
    • October 2009
    • 110

    Lättast att få Ancistrus lek ?

    Hej jag undrar lite ang Ancistrus
    hur ska man lättast få dem att leka ?
    Hur många par ska man ha ?
    Honor hanar ?

    Har en hona och en hane men de värkar inte vara det minsta intresserade av varandra dem är båda på 10 cm, Har hört att även honan väljer partner.

    Har gjort i ordning massa gömställen och grottor i mitt 720L

    Så vet nu hur man ska göra + storlekarna på dem ska vara vore det bra =)

    Mvh Mathias
    720L
  • Andrém
    • October 2009
    • 1247

    #2
    Ursprungligen postat av Matte79
    Hej jag undrar lite ang Ancistrus
    hur ska man lättast få dem att leka ?
    Hur många par ska man ha ?
    Honor hanar ?

    Har en hona och en hane men de värkar inte vara det minsta intresserade av varandra dem är båda på 10 cm, Har hört att även honan väljer partner.

    Har gjort i ordning massa gömställen och grottor i mitt 720L

    Så vet nu hur man ska göra + storlekarna på dem ska vara vore det bra =)

    Mvh Mathias
    Dom ska tydligen vara väldigt lätta att få att leka. Jag har själv 2 stycken i mitt 400L akvarium och dom lekte förmodligen i helgen som var. Inredningsvis så ska det väl vara en del gömställen av rötter där dom kan placera rommen etc.

    Jag gjorde inget speciellt med mina och honan är på runt 4cm och hanen på 6cm. Kanske tar lite längre tid för dina bara?

    Kommentar

    • Matte79
      • October 2009
      • 110

      #3
      Ursprungligen postat av Andrém
      Dom ska tydligen vara väldigt lätta att få att leka. Jag har själv 2 stycken i mitt 400L akvarium och dom lekte förmodligen i helgen som var. Inredningsvis så ska det väl vara en del gömställen av rötter där dom kan placera rommen etc.

      Jag gjorde inget speciellt med mina och honan är på runt 4cm och hanen på 6cm. Kanske tar lite längre tid för dina bara?
      4cm ?
      Jag trodde inte dem vart könsmogna förens runt en 7 cm
      I mitt fal så är honan inte det minsta intresserad av hanens intresse av henne och bara flyr dit hon garanterat får vara i fred.
      720L

      Kommentar

      • Andrém
        • October 2009
        • 1247

        #4
        Ursprungligen postat av Matte79
        4cm ?
        Jag trodde inte dem vart könsmogna förens runt en 7 cm
        I mitt fal så är honan inte det minsta intresserad av hanens intresse av henne och bara flyr dit hon garanterat får vara i fred.
        7cm är mina definitivt inte iallafall. Men att honan flyr ifrån hanen gjorde min i början också, dom håller inte ihop mycket vad jag kan se men dom bildar väl inte par vad jag vet heller.

        Kommentar

        • drd
          • March 2004
          • 5586

          #5
          Om någon av dom var 4 cm så har dom inte lekt det kan jag säga med säkerhet
          ________________________________________________

          Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

          Kommentar

          • Andrém
            • October 2009
            • 1247

            #6
            Ursprungligen postat av drd
            Om någon av dom var 4 cm så har dom inte lekt det kan jag säga med säkerhet
            Då får du gärna komma hit med ett måttband och mäta samt säga hur jag kan ha rom under en grotta där hanen vaktar nästan 24timmar per dag

            Kommentar

            • Matte79
              • October 2009
              • 110

              #7
              Hur många grottor ska man ge dem ?
              720L

              Kommentar

              • drd
                • March 2004
                • 5586

                #8
                Ursprungligen postat av Andrém
                Då får du gärna komma hit med ett måttband och mäta samt säga hur jag kan ha rom under en grotta där hanen vaktar nästan 24timmar per dag

                Det lär inte vara från en hona på 4 cm iaf då får du minsann ta upp den och bevisa det med måttband och bild.
                Det får du gärna fixa för annars kommer ändå ingen malsnubbe att tro att du har fått lek på dom med en så liten hona.
                ________________________________________________

                Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

                Kommentar

                • Andrém
                  • October 2009
                  • 1247

                  #9
                  Ursprungligen postat av drd
                  Det lär inte vara från en hona på 4 cm iaf då får du minsann ta upp den och bevisa det med måttband och bild.
                  Det får du gärna fixa för annars kommer ändå ingen malsnubbe att tro att du har fått lek på dom med en så liten hona.
                  Det ska jag försöka göra. Kan ta en bild på rommen med hanen som vaktar också om du vill plus, vad skulle jag vinna utav att ljuga om längd eller att jag har fått rom? ingenting.

                  Kommentar

                  • suzanne.h
                    • March 2005
                    • 223

                    #10
                    Jag har också fått lek på ancistrusar med en 4 cm hona. Hanen var 5 cm. Så det är inte omöjligt.

                    Kommentar

                    • PiaJo

                      • August 2009
                      • 13001

                      #11
                      spelar det någon roll om honan är störst eller minst, mina håller sig så långt ifrån varandra som möjligt och honan är störst?
                      /PIA

                      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                      Kommentar

                      • drd
                        • March 2004
                        • 5586

                        #12
                        Ärligt talat så låter det omöjligt med så små ancistrusar, undrar om ni ser eller mäter fel ?
                        Så är det bara sen om du skulle vinna nåt på att ljuga det tror jag absolut inte men jag tror inte det är fysiskt möjligt att få lek på en 4 och 5 cm liten ancistrus och det tänkte jag fortsätta att inte tro på förräns ni eller någon annan motbevisar det.
                        Case closed
                        ________________________________________________

                        Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

                        Kommentar

                        • Andrém
                          • October 2009
                          • 1247

                          #13
                          Ursprungligen postat av drd
                          Ärligt talat så låter det omöjligt med så små ancistrusar, undrar om ni ser eller mäter fel ?
                          Så är det bara sen om du skulle vinna nåt på att ljuga det tror jag absolut inte men jag tror inte det är fysiskt möjligt att få lek på en 4 och 5 cm liten ancistrus och det tänkte jag fortsätta att inte tro på förräns ni eller någon annan motbevisar det.
                          Case closed
                          Om det låter omöjligt eller faktiskt är omöjligt är ju en helt annan sak. Jag har för övrigt ingen aning när dom är könsmogna eller att dom hade lekt men nu är det så och jag har visserligen inte mätt henne med en linjal men jag har använt den gamla "tum" metoden, 1 tumme = 1cm så runt 4-5cm och det har jag gjort flera gånger och det har blivit samma sak.

                          Kommentar

                          • NIC
                            • January 2008
                            • 5121

                            #14
                            Ursprungligen postat av Andrém
                            Om det låter omöjligt eller faktiskt är omöjligt är ju en helt annan sak. Jag har för övrigt ingen aning när dom är könsmogna eller att dom hade lekt men nu är det så och jag har visserligen inte mätt henne med en linjal men jag har använt den gamla "tum" metoden, 1 tumme = 1cm så runt 4-5cm och det har jag gjort flera gånger och det har blivit samma sak.
                            Det var ena korta tummar du ligger inne med!

                            http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

                            Kommentar

                            • micket
                              • February 2008
                              • 256

                              #15
                              Satan vilka smala tummar du måste ha, mina är exakt en tum breda. Borde väl inte vara så svårt att mäta den om man passar på när den sitter på en ruta.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...