Hur, När, Varför?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sandraengstrom
    • November 2009
    • 79

    Hur, När, Varför?

    Hej! Fick så bra svar på mina frågor igår så provar med er här på formuet idag igen! Jag har ett 120 L akvarium som är ny uppstartat, har haft i Aquaplus samt JBL Bacteria starter och allt ser fint ut!

    Hur vet jag vad alla värden i mitt nya akvarium ska ligga på? pH, GH, KH NO2 samt NO3 är det som jag är ute efter.. Har gjort ett stickprov idag som visar att vattnet i mitt nya akvarium har jätte bra värden, men sen står det överallt att man inte ska lite på stickprov?

    Mitt gamla akvarium som är på 40 L tog jag för två veckor sedan över från en tjej som skänkte bort det på blocket men fiskarna verkar inte må så bra där i då dom är slöa och är uppe vid ytan och kippar hela tiden, känner därför att jag så fort som möjligt vill flytta över dom till det nya så fort som det nya akvariet tillåter, enligt ett stickprov i det gamla akvariumet så är pHvärdet lite lågt och NO2 samt NO3 liiiite liiiite för högt men inge märkvärt!

    HUR GÖR JAG NÄR JAG SKA FLYTTA DOM FRÅN ENA AKVARIET TILL DET ANDRA?

    Tack på förhand!
  • Xul
    • January 2007
    • 709

    #2
    HAr du ingen belastning i det nya akvariet och tillsätter bakterier kommer du att svälta dessa bakterier.. ha i ett par flingor foder varje dag (väldigt lite) så att bakterierna överlever...

    Kommentar

    • sandraengstrom
      • November 2009
      • 79

      #3
      Ok, tack! Men frågan kvarstår fortfarande hur jag flyttar över mina fiskar, tar jag dom bara i håven från de ena akvariet till det andra?

      Kommentar

      • Xul
        • January 2007
        • 709

        #4
        Om du bara håvar över dem får absolut inte salthalten vara högre i givar akvariet men det är inget problem om du aldrig tillsätter salt.

        Jag föreslår följande.. När det är dags, byt först en tredjedel av vattnet i båda akvarierna (då kommer vattnena att likna varandra mera) , tillsätt en tesked vanligt salt per 100L i det nya akvariet ) vänta några timmar och håva över..

        Stressen blir oxå lägre om du inte har så mzcket belysning på---

        Kommentar

        • sandraengstrom
          • November 2009
          • 79

          #5
          Tack så jätte mycket Vill absolut inte stressa fiskarna men vill även flytta över dom så fort som möjligt då dom inte mår bra i sitt 40 L akvarium Men tack för tipsen, ska flytta dom till helgen!

          Kommentar

          • solis
            • July 2008
            • 5064

            #6
            Annars kan du fiska upp dom och lägg dom i en burk med det gamla karvattnet och sen koppar du in dom med det nya karvattnet i burken och släpper i dom när inkoppningen är färdig.
            Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
            1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
            100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
            56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

            Kommentar

            • sandraengstrom
              • November 2009
              • 79

              #7
              Det känns som en snällare metod än att bara hälla i dom Ska jag flytta i malarna tidigare för att hjälpa bakteriefloran att komma igång? Jag har en skäggmal och en pansarmal.

              Kommentar

              • solis
                • July 2008
                • 5064

                #8
                Ja det låter bra att sätta i malarna först.
                Hur många fiskar är det i 40 literskaret och villka sorter, kanske där är fler bra inkörningsfiskar.
                Kanske du kan flytta över alla om dom inte är så många,
                Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                Kommentar

                • sandraengstrom
                  • November 2009
                  • 79

                  #9
                  Jag har som sagt två malar, 1 slöjstjärt, 4 zebrafiskar och 6 sorgmanteltetror.. Fårgan är sen när jag törs flytta över dom första fiskarna.. Akvariet har stått sen i Söndags förmiddag nu och allt ser så fint ut, saknas bara fiskar

                  Kommentar

                  • solis
                    • July 2008
                    • 5064

                    #10
                    Tycker att du kan flytta över dom direkt om där är rätt temp,bakterie prosiduren börjar inte förren fiskar kommer i vattnet.

                    Är det meningen att alla ska över till det karet?

                    När du startade upp det andra karet för två veckor sen var allt helt rengjort så att det är nystartat?

                    Tänk på att mata sparsamt första tiden.
                    Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                    1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                    100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                    56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                    Kommentar

                    • sandraengstrom
                      • November 2009
                      • 79

                      #11
                      Jag tog över 40 L karet från en tjej som haft det i två år men skänkte bort det pga utomlandsflytt, tanken va att vi i helgen bara skulle köpt en ny pump och en doppvärmare men hittade istället ett bra paket med nytt större akvarium samt det vi ändå hade tänkt att köpa till, sen känns det trevligare att ha ett större akvarium så fiskarna får lite mer utrymme!

                      Akvariet var alltså inte helt rengjort, vi körde hem akvariet fyllt med 1/4 vatten och fyllde sen på hemma med nytt vatten.

                      Ja tanken är att alla fiskar ska flyttas över till det nya och att vi ska ge bort 40 L akvariet när vi ser att allt funkar med det nya.

                      Kommentar

                      • solis
                        • July 2008
                        • 5064

                        #12
                        Rengjordes pumpen, hur länge var den av, om bakterierna är bra i innerfiltret i 40 litaren(om det nu är ett innerfilter du har) så hade jag flyttat innerfiltret till det nya karet och flyttat alla fiskarna dit för då har du lite kultur där redan och då kan du samköra filtren i några veckor tills det andra filtret är inkört.

                        nitriten hur mycket var den på i 40 litaren?
                        Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                        1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                        100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                        56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                        Kommentar

                        • sandraengstrom
                          • November 2009
                          • 79

                          #13
                          Pumpen sköljdes ur och filtret va nog av i sammanlagt 1½ timme i samband med att vi körde hem och gjorde iorning för akvariet här hemma. Nitriten va strax över 20 när jag mätte igår, de är de som oroar mig..

                          Kan jag använda en hink till att koppa över alla fiskar samtidigt?

                          Kommentar

                          • solis
                            • July 2008
                            • 5064

                            #14
                            Ja hink är ett bra alternativ om det är en helt ren hink och inte varit några kemikalier i, ha lång inkoppning.

                            Är det innerfilter du har?

                            Jag hade iallafall flyttat alla och stoppat i innerfiltret i det nya karet och fyllt på med bakteriekultur varje dag.

                            Är inte proffs men så hade jag gjort, är det någon som tycker något annat så skriv gärna det.
                            Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                            1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                            100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                            56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                            Kommentar

                            • sandraengstrom
                              • November 2009
                              • 79

                              #15
                              Ja det är ett innerfilter som som vi har i det gamla. Ska ta och flytta över det ikväll samt koppa över fiskarna. Tack för all hjälp

                              Kommentar

                              Arbetssätt...