Behövs vattenberedning?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • redrobjem
    • November 2009
    • 304

    #16
    Jag missade svaren från dre förut.


    Jag läste också att dom tillsätter kloramin och har hört att det inte är så bra men skönt att höra att det inte är något akut ska tala med Janne idag.

    Kjell: Jag kom just fram till (via din bok) att det är roten som jag lade i som ändrat ph värdet. Detta är en jungel fast en kul sådan som står mitt i vardagsrummet
    350 liter Sydamerika
    250 liter sydostasien
    30 liter sydamerika

    Kommentar

    • DaRe

      • June 2009
      • 2227

      #17
      Jag hade ett räk-kar och bytte vatten veckovis under ett år med just norrvatten med kloramin utan beredningsmedel utan synbar effekt. De förökade sig och antal "yngel" som klarade sig var enormt.

      Ta det hela med en nypa salt , men jag kör som sagt med beredningsmedel nu och jag tycker att mina fiskar mår bättre än tidigare, men å andra sidan så har jag massor av andra förutsättningar nu jämfört med då. Större kar, mer växter, bättre balans mellan fiskarter, bättre filtrering.
      Checking out...

      Kommentar

      • redrobjem
        • November 2009
        • 304

        #18
        Ursprungligen postat av Dre
        Jag hade ett räk-kar och bytte vatten veckovis under ett år med just norrvatten med kloramin utan beredningsmedel utan synbar effekt. De förökade sig och antal "yngel" som klarade sig var enormt.

        Ta det hela med en nypa salt , men jag kör som sagt med beredningsmedel nu och jag tycker att mina fiskar mår bättre än tidigare, men å andra sidan så har jag massor av andra förutsättningar nu jämfört med då. Större kar, mer växter, bättre balans mellan fiskarter, bättre filtrering.
        Ok man blir ju lite nervös man har hört hur fort allt kan gå åt h......e. Startade du upp det utan vattenberedning också?
        350 liter Sydamerika
        250 liter sydostasien
        30 liter sydamerika

        Kommentar

        • DaRe

          • June 2009
          • 2227

          #19
          japp uppstart utan medel,dock hade ja guppys i ett kvartal i det karet som "startade upp det"
          Checking out...

          Kommentar

          • redrobjem
            • November 2009
            • 304

            #20
            Såg nu att enl min mätsticka ligger dGH på 6,7 och dKH 2,2

            fast utan omvandliggstabell GH ppm (mg/L) 120 och
            KH ppm (mg/L) 40.

            Grekiska för mig men men så säger stickan .

            När man kollar på nätet om vattenhårdhet så uppges alltid bara nått
            dH° värde men alla här pratar GH och KH vad är skillnaden kan nån försöka få mig att fatta om ett vatten har dH° 3 säger det inget om KH eller GH är det helt olika värden båda pratar ju om vattnets hårdhet?
            Senast redigerad av redrobjem; 01 December 2009, 18:23.
            350 liter Sydamerika
            250 liter sydostasien
            30 liter sydamerika

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48147

              #21
              Ursprungligen postat av redrobjem
              Såg nu att enl min mätsticka ligger dGH på 6,7 och dKH 2,2

              fast utan omvandliggstabell GH ppm (mg/L) 120 och
              KH ppm (mg/L) 40.

              Grekiska för mig men men så säger stickan .

              När man kollar på nätet om vattenhårdhet så uppges alltid bara nått
              dH° värde men alla här pratar GH och KH vad är skillnaden kan nån försöka få mig att fatta om ett vatten har dH° 3 säger det inget om KH eller GH är det helt olika värden båda pratar ju om vattnets hårdhet?
              Egentligen skall man skriva dGH ellr dKH - men av slöhet blir det ofta bara GH eller KH.
              Av slöhet och slapphet så skriver en del även dH istället för dGH.

              GH är ofta ett tämligen ointressant värde - det är KH som är intressant att titta på

              Zoopetartikel om detta http://www.zoopet.com/index.php?opti...cle&article=72
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • redrobjem
                • November 2009
                • 304

                #22
                Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                Egentligen skall man skriva dGH ellr dKH - men av slöhet blir det ofta bara GH eller KH.
                Av slöhet och slapphet så skriver en del även dH istället för dGH.

                GH är ofta ett tämligen ointressant värde - det är KH som är intressant att titta på

                Zoopetartikel om detta http://www.zoopet.com/index.php?opti...cle&article=72
                Så dH syftar ofta på dGH om jag fattat rätt, och detta är ointressant så för att få KH så är det mätsticka som gäller om vattenverket bara skriver ut dH?
                350 liter Sydamerika
                250 liter sydostasien
                30 liter sydamerika

                Kommentar

                Arbetssätt...