Kan temperaturen avgöra kön?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Vux
    • October 2009
    • 121

    Kan temperaturen avgöra kön?

    Kan det stämma att temperaturen på vattnet i akvariet kan avgöra om största delen av en kull blir honor/hanar? Läste det någonstans på internet och jag fick yngel av bekanta för ett tag sen och alla (guppy + svärdbärare) visade sig vara honor och jag hade 26 grader i vattnet (enligt undersökningen - varmt = honor). Kan det stämma eller är könet redan förubestämt?
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #2
    Jag tror det är skröna.. Har visserligen hört tvärtom att över 25 grader = hanar.
    Däremot tror jag att honor av de flesta djur inklusive människan är starkare som nyfödda och har lättare för att överleva tidiga prövningar.
    I början när jag hade guppy (nystartat kar) fick jag ca. 98% honyngel medan nu ligger det mer på 50/50. Kanske en slump, vem vet..
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    • Rooster
      • March 2006
      • 1468

      #3
      Vet inte hur det ligger till, det kan säkert vara så att temp. har en viss inverkan på vissa arter. pH kan påverka könsfördelningen hos tex. paletter men annars är det hormoner som normalt bestämmer könet/könsfördelningen hos fisk. När temp är inblandad i detta rör det sig oftast om reptiler, inte fisk.
      Fish for Life!!!

      Kommentar

      Arbetssätt...