Är Juwel så mycket bättre?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mrtux
    • November 2009
    • 39

    Är Juwel så mycket bättre?

    Hej,

    Taget från en annons från ett zoo som säljer akvarium, vad menas? Är det ett "ytterfilter" som är inbyggt? Långa service intervaller, är det så mycket bättre alltså?

    (120l)
    "Invändigt Juwel filter med 5 olika filter. Pumpkapacitet 600 l/tim (helt tyst, säker och långa service intervaller)"

    Om ett Juwel akvarium förbättrar mina odds till ett "friskt" akvarium så är det en sån jag vill ha. Rätt/Fel?

    Tack på förhand!

    Mvh
    mrtux
  • Tougaye
    • January 2008
    • 209

    #2
    Ursprungligen postat av mrtux
    Hej,

    Taget från en annons från ett zoo som säljer akvarium, vad menas? Är det ett "ytterfilter" som är inbyggt? Långa service intervaller, är det så mycket bättre alltså?

    (120l)
    "Invändigt Juwel filter med 5 olika filter. Pumpkapacitet 600 l/tim (helt tyst, säker och långa service intervaller)"

    Om ett Juwel akvarium förbättrar mina odds till ett "friskt" akvarium så är det en sån jag vill ha. Rätt/Fel?

    Tack på förhand!

    Mvh
    mrtux
    har juwel !det spelar roll vad du har i karet .har du som jag malawis behöver du mera cirkulation i karet . men det är ett ett bra kar med en bra rengöring .men gjort för sällskapsfiskar

    Kommentar

    • Sultanen
      • January 2008
      • 2457

      #3
      Ett rejält tilltaget ytterfilter med stor filtervolym är det svårt att slå, eller om man vill ha ett innerfilter så bygger man ett hamburgerfilter av en rejäl bit grovporig filtermatta (10ppm) och ett powerhead i det, behöver aldrig rengöras och är ett väldigt driftsäkert och bra biologiskt filter.
      300L Räkkar
      400L Växtakvarium
      220L Saltvatten - Under uppstart
      Intresserad av räkor? www.RedBee.se

      Kommentar

      • LoGeek
        • September 2008
        • 1651

        #4
        Ursprungligen postat av mrtux
        Hej,

        Om ett Juwel akvarium förbättrar mina odds till ett "friskt" akvarium så är det en sån jag vill ha. Rätt/Fel?
        Precis som Sultanen var inne på så är det svårt att slå ett ytterfilter. Det beror främst på att dessa kan ha en stor filtervolym och dessutom på att det inte stjäl någon plats i akvariet.

        Men frågan är egentligen vad du planerar att ha i akvariet. Vilken typ av fisk och hur många fiskar?

        Det bör nämligen nämnas att Juwels inbyggda filter är väldigt bra för att vara innerfilter. De har en större filtervolym än många av de vanliga innerfilter som förekommer, och är dessutom mycket snyggare. Så ska man hålla "mindre krävande" sällskapsfiskar i lagom mängder så fungerar Juwelakvariet du nämner alldeles utmärkt.

        För övrigt så är akvariet i sig av bra kvalitet vad gäller glas och limning.

        Kommentar

        • Guy Palm
          • March 2002
          • 5720

          #5
          Ursprungligen postat av Tougaye
          har juwel !det spelar roll vad du har i karet .har du som jag malawis behöver du mera cirkulation i karet . men det är ett ett bra kar med en bra rengöring .men gjort för sällskapsfiskar
          Tvivlar på att det är Malawi som kommer att gå i ett 120 liters akvarium. Juwels filter räcker mycket väl till för ett normalbefolkat sälskapsakvarium. Kvaliten på akvarier från Juwel är bra.
          Guy
          ,Poecilia,SKS,GOC,

          Kommentar

          • c90368

            • September 2006
            • 5973

            #6
            Att man dessutom får "allt i ett" skadar inte.

            Vettigt filter
            Bra belysning
            Värmare
            En helt ok möbel

            Så det får nog räknas som ett bra köp till ett "standard" akvarium.

            Min Juwel pump till 180 liters karet har gått dygnet runt i över fem år utan några problem.
            Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
            http://www.youtube.com/user/c90368
            /Maths

            Kommentar

            • mrtux
              • November 2009
              • 39

              #7
              Ursprungligen postat av Guy Palm
              Tvivlar på att det är Malawi som kommer att gå i ett 120 liters akvarium. Juwels filter räcker mycket väl till för ett normalbefolkat sälskapsakvarium. Kvaliten på akvarier från Juwel är bra.
              Jo, det är faktiskt ciklider jag tänker på, malawi (Bara golden).

              Kommentar

              • mrtux
                • November 2009
                • 39

                #8
                OK, Bra kvalite alltså. Ja, återstår att se vad jag hittar på marknaden.

                Tack så långt.

                Mvh
                mrtux

                Kommentar

                • Guy Palm
                  • March 2002
                  • 5720

                  #9
                  Ursprungligen postat av mrtux
                  Jo, det är faktiskt ciklider jag tänker på, malawi (Bara golden).
                  När du får hem det så köper du en ny impeller på 1000 r/m och bytar i pumpen. Det bör räcka i det akvariet.
                  Guy
                  ,Poecilia,SKS,GOC,

                  Kommentar

                  • Johanski
                    • February 2007
                    • 3044

                    #10
                    Synd att den nya t5-belysningen är värdelös för växter.

                    Kommentar

                    • DaRe

                      • June 2009
                      • 2227

                      #11
                      Ursprungligen postat av Johanski
                      Synd att den nya t5-belysningen är värdelös för växter.
                      T5 generellt eller bara de rör som följer med till Juwel?
                      Checking out...

                      Kommentar

                      • Andrém
                        • October 2009
                        • 1247

                        #12
                        Ursprungligen postat av Dre
                        T5 generellt eller bara de rör som följer med till Juwel?
                        Tror han menar dom som följer med Juwel, vad jag vet, sett och hört så ska T5 rör generellt inte vara dåliga, såvida att dom har rätt färgspektrum och sådant.

                        Kommentar

                        • Johanski
                          • February 2007
                          • 3044

                          #13
                          Ursprungligen postat av Dre
                          T5 generellt eller bara de rör som följer med till Juwel?
                          Ah, uttryckte mig lite slarvigt. Juwels t5-ramper är skräp. De enda rören som passar är deras egna och de är värdelösa.

                          Kommentar

                          • LoGeek
                            • September 2008
                            • 1651

                            #14
                            Ursprungligen postat av Johanski
                            Ah, uttryckte mig lite slarvigt. Juwels t5-ramper är skräp. De enda rören som passar är deras egna och de är värdelösa.
                            Är det sant? Det låter ju vansinnigt!

                            Jag har bara haft Juwel med de gamla T8-ramperna och då har det ju gått att köra med vilka rör man vill. Har även funnits gott om plats att montera in extra rör.

                            Kommentar

                            • Johanski
                              • February 2007
                              • 3044

                              #15
                              Ursprungligen postat av LoGeek
                              Är det sant? Det låter ju vansinnigt!

                              Jag har bara haft Juwel med de gamla T8-ramperna och då har det ju gått att köra med vilka rör man vill. Har även funnits gott om plats att montera in extra rör.
                              Det är sant, endast juwels rör passar i de nya.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...