ciklider till 120liters

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tomtebolycka
    • November 2009
    • 59

    ciklider till 120liters

    Hej. Vi ska precis starta upp vårt livs första akvarie (om man bortser från en guldfiskskål i tonåren )

    Vi har tittat på ett 120liter. Vill ha ciklider, färgranna. Som Demasoni och "golden* tex men antar att de vill ha ett större kar.

    Alla tips på arter, antal samt inredning välkomnas!
  • travianplayer
    • October 2009
    • 1201

    #2
    palettciklider kakaduaciklider vietjas dvärciklid alla dom är fräna men jag gillar mest kakaduorna dom är finst
    Jag har ej dyslexi så känn er hemma att klaga på min stavning.

    Kommentar

    • gustinger
      • October 2009
      • 215

      #3
      Ursprungligen postat av travianplayer
      palettciklider kakaduaciklider vietjas dvärciklid alla dom är fräna men jag gillar mest kakaduorna dom är finst
      Dock är ju livslängden på kakadua rätt kort om man jämför med andra dvärgciklider, men jag håller med dom är super nice, ska skaffa mig ett par till mitt tomma 54 liters.
      56l Agassazii Fire Red
      80l Nigerian Yellow
      112l Transvestitus
      240l Vejita II + scalar

      Kommentar

      • DaRe

        • June 2009
        • 2227

        #4
        Välkommen till detta forum. Här kommer du att finna massor av personer med lång erfarenhet som kan svara på de mest omöjliga frågor. Lyssna på de råd du får de hjälper dig att få en långsiktig glädje av ditt akvarium, det är mycket roligare än bara några vackra färger på en fisk i en glasburk. Om du tar dig tid kommer du att upptäcka att de flesta fiskar har många intressanta och oväntade beteenden.

        Ett 120 liters är em bra storlek på ett startkar och min första rekommendation är att läs guiden om att starta ett akvarium på denna sajt:


        Annars finns det massor av ciklider som passar det akvariet. Tanganyika ciklider finns små färggranna som passar i ett 120 liters. Många kommer att tycka att det är svårt att börja med dessa, men om du läser på så är det inte direkt rocketscience!


        Grundtips från mig:
        Skaffa mycket växter
        Köp få fiskar åt gången och känn dig för
        Mata mindre än du tror
        Checking out...

        Kommentar

        • Ken Olofsson
          • November 2006
          • 8014

          #5
          Ursprungligen postat av Dre
          Mata mindre än du tror

          när du har halverat mängden mat från en nivå som du tycker är minimal,
          så halvera igen.......


          börja gärna med någon tålig trevlig ciklid.

          slår ett slag för den bolivianska fjärilen.




          .
          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

          Kommentar

          • Jens A.
            • March 2007
            • 5026

            #6
            Det fungerar faktiskt med Golden i ett 120 liters.
            Earth first! We´ll screw up the other planets later!

            Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

            Kommentar

            • JacobT
              • January 2009
              • 573

              #7
              tomtebolycka välkommen till en underbar hobby
              ><(((*>
              *> MVH jacob
              ><(((*>

              Kommentar

              • Nubi
                • March 2009
                • 9026

                #8
                En ciklid jag gillar är Ap. Nannacara anomala. Lika enkla som kakaduor men inte ofta man ser de i djurbutiken
                Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                Fiskbloggen

                Kommentar

                • Saturnus80
                  • October 2009
                  • 943

                  #9
                  Har man bara läst på lite, så funkar de flesta Apistogramma. Finns en jättebra tråd på ciklidforumet som heter Mina Apistogramma http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=109309 den är väldigt bra.
                  //Daniel

                  110l Sällskapsakvarium http://www.zoonen.com/perzoonen/blogg.asp?oid=2509902
                  23l aqualandscape med dvärgkulor

                  Kommentar

                  • PiaJo

                    • August 2009
                    • 13001

                    #10
                    Ursprungligen postat av Nubi
                    En ciklid jag gillar är Ap. Nannacara anomala. Lika enkla som kakaduor men inte ofta man ser de i djurbutiken
                    De är fina
                    Har ett par hos mig
                    /PIA

                    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                    Kommentar

                    • tomtebolycka
                      • November 2009
                      • 59

                      #11
                      Tack för alla svar!
                      Nu sitter jag här och läser om filterdelarna och hoppas på att det hela ger sig när vi väl drar igång det imorgon kväll. Vi har köpt ett kar (var visst 125l) i ett färdigt paket och enligt han som sålde det till oss så skulle det inte behövas något mer än det som fanns i paketet. Dock köpte vi till 'aquavital nitrigon 1' enligt rekommendationer från annat håll.

                      Men nu när jag sitter här och läser så inser jag att det nog är en del fler saker vi behöver. Mätinstrument för att kontrollera vattenvärdena tex.

                      Jaja. Nu ska jag läsa mer om alla tjusiga fiskar så jag vet vad jag ska leta efter när det är dags att befolka karet.

                      Tack än en gång!

                      Kommentar

                      Arbetssätt...