Vilka fiskar passar ihop...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Isabelle
    • October 2009
    • 11

    Vilka fiskar passar ihop...

    Hej!
    Har ett akvarium på 160 liter och vill få ihop en bra sammansättning av fiskar. Är inte ute efter många fler fiskar men några vore roligt. Vad ska jag tänka på? Vad skulle jag kunna köpa till för fiskar?
    Dessa fiskar fanns redan när jag köpte det, för ca 2 månader sedan. Förutom 3 st metallpansarmalar och en mal (Röd leopard pleco) som jag köpt själv.
    • 4 st metallpansarmalar
    • 2 st mal
    • 5 st neontetra
    • 2 st sebrafiskar
    • 1 st scalar
    • 1 st röd ciklid
    Nu kanske det inte är en sådan bra blandning med scalarer , röd ciklid och neontetra. Men jag måste utgå från det som redan finns.

    Eftersom jag är nybörjare så välkomnar jag alla tips!
  • drd
    • March 2004
    • 5586

    #2
    Jag tycker du ska köpa några skalarer till och skippa röd ciklid helt o hållet.
    Dom kan lätt mobba ut ett helt akvarie.

    Dom andra fiskarna är inga problem ihopa.

    Alternativt gör av med skalaren och röd cikliden för skalaren ska igentligen ha lite mer vatten och simma i.

    Skaffa några mindre dvärgciklider av nån trevlig art eller kanske ett par nyckelhålsciklider eller någon annan lite mindre och snällare ciklid.
    ________________________________________________

    Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

    Kommentar

    • Sultanen
      • January 2008
      • 2457

      #3
      Ja, gör dig av med rödcikliden, det går att lämna den till en akvarieaffär, brukar aldrig vara några problem

      Kanske några fler neontetror så du får dig ett stim, samt någon intressant liten dvärgciklid som drd säger, de håller till på botten/mittenskiktet och tetror i topp/mitt skikt.
      Scalare skulle nog fungera fint att skaffa någon till av, du kanske får göra dig av med dem efter ett tag om du känner att de blir för stora men jag har scalare i 200L och det fungerar rätt bra
      300L Räkkar
      400L Växtakvarium
      220L Saltvatten - Under uppstart
      Intresserad av räkor? www.RedBee.se

      Kommentar

      • Isabelle
        • October 2009
        • 11

        #4
        Vilka fiskar passar ihop....

        Tack så mycket för svaren! Nu harjag lite att gå på.


        När det gäller den röda cikliden, har jag mest hört negativa saker om den. Men den har hittills varit hur lugn som helst. Däremot scalaren, den tror att den äger hela akvariet.

        Jag har däremot hört att om jag har kvar den röda cikliden och scalaren och skaffar fler neontetra så kommer de sluka alla neontetror. Och för att de inte slukar de som finns nu är antagligen för att de växt upp med de. Stämmar det?

        Kommentar

        • Andrém
          • October 2009
          • 1247

          #5
          Utav intresse, vad är det för art på den "röda cikliden"?

          När det gäller neontetror som mat så kan det delvis stämma, kan även vara så att fiskarna inte får plats med neontetrorna i munnen (ännu) dvs att tetrorna är för stora.

          Kommentar

          • Isabelle
            • October 2009
            • 11

            #6
            Jag vet inte... men jag ska se om jag kan hitta den någonstans.

            Här är den

            Kommentar

            • Ken Olofsson
              • November 2006
              • 8014

              #7
              Ursprungligen postat av Isabelle
              Tack så mycket för svaren! Nu harjag lite att gå på.


              När det gäller den röda cikliden, har jag mest hört negativa saker om den. Men den har hittills varit hur lugn som helst. Däremot scalaren, den tror att den äger hela akvariet.

              Jag har däremot hört att om jag har kvar den röda cikliden och scalaren och skaffar fler neontetra så kommer de sluka alla neontetror. Och för att de inte slukar de som finns nu är antagligen för att de växt upp med de. Stämmar det?

              det finns exempel på scalarer som fullständigt struntar i småfisk,
              lika många exempel finns det på hur hela stimm med smån tetror
              (neon/kardinaler) som oförklarligt har försvunnit i kar med skalarer.

              vidare finns det exempel på skalarer som växer upp med tetror
              och trivs med sällskapet, och lika många exempel finns där de
              har slukat dom när de har vuxit upp.

              det är med andra ord touch and go.......


              i övrigt är jag tveksam till skalarer i 160 liters, såvida det inte
              är kar i form av en kub med rejäl höjd (minst 50 cm).



              .
              Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
              Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

              Kommentar

              • Andrém
                • October 2009
                • 1247

                #8
                Ursprungligen postat av Isabelle
                Jag vet inte... men jag ska se om jag kan hitta den någonstans.

                Här är den

                http://www.akvarielexikonet.se/artre..._lifalili.html
                Ah, vad synd annars hade jag nog kunna ta hand om den ifall du skulle göra dig av med den.

                Kommentar

                • Isabelle
                  • October 2009
                  • 11

                  #9
                  Jo, jag ska nog så småning om göra mig av med scalaren och den röda cikliden.
                  Och tillätta några mindre fredliga fiskar.

                  Funderingarna ligger nu kanske på någon mindre ciklid, fler av sebrafiskana eller några kardinalfiskar.

                  Längre fram i tiden har jag väl funderingar att skaffa ett större akvarium, men inte nu. Måste först känna på detta ett tag till. Har ju som sagt inte haft det så många månader ännu.



                  Kommentar

                  • Andrém
                    • October 2009
                    • 1247

                    #10
                    Ursprungligen postat av Isabelle
                    Jo, jag ska nog så småning om göra mig av med scalaren och den röda cikliden.
                    Och tillätta några mindre fredliga fiskar.

                    Funderingarna ligger nu kanske på någon mindre ciklid, fler av sebrafiskana eller några kardinalfiskar.

                    Längre fram i tiden har jag väl funderingar att skaffa ett större akvarium, men inte nu. Måste först känna på detta ett tag till. Har ju som sagt inte haft det så många månader ännu.


                    Större akvarium betyder inte att det blir svårare, tvärtom, oftast blir det enklare för man har mycket mer utrymme att arbeta med och det är betydligt enklare att göra rent. Plus att valet av fiskar ökar väldigt när man kommer upp i dom stora liter talen, vilket jag ser som ett plus.

                    Och hoppas inte du ska spola ner scalaren eller den röda cikliden

                    Kommentar

                    • Isabelle
                      • October 2009
                      • 11

                      #11
                      Nej, Nej jag lovar! Jag skulle aldrig spola ner de i toaletten.... De är friska och ska i så fall se om någon kan ta hand om de. Det är kanske inte är så lätt men ska försöka.

                      (Och även om de skulle bli sjuka blir det inte toaletten)

                      Kommentar

                      • Andrém
                        • October 2009
                        • 1247

                        #12
                        Ursprungligen postat av Isabelle
                        Nej, Nej jag lovar! Jag skulle aldrig spola ner de i toaletten.... De är friska och ska i så fall se om någon kan ta hand om de. Det är kanske inte är så lätt men ska försöka.

                        (Och även om de skulle bli sjuka blir det inte toaletten)
                        Tips är att gå till några djuraffärer och fråga ifall dom vill ta hand om dom, scalaren blir nog inte så svårt men den röda cikliden kan vara lite svårare (pga aggressiviteten)

                        Hoppas det löser sig, för både dom och dig. Du kan ju hänga kvar på forumet ifall du har mer frågor och sådant

                        Kommentar

                        Arbetssätt...