Vilka fiskar passar ihop...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Isabelle
    • October 2009
    • 11

    Vilka fiskar passar ihop...

    Hej!
    Har ett akvarium på 160 liter och vill få ihop en bra sammansättning av fiskar. Är inte ute efter många fler fiskar men några vore roligt. Vad ska jag tänka på? Vad skulle jag kunna köpa till för fiskar?
    Dessa fiskar fanns redan när jag köpte det, för ca 2 månader sedan. Förutom 3 st metallpansarmalar och en mal (Röd leopard pleco) som jag köpt själv.
    • 4 st metallpansarmalar
    • 2 st mal
    • 5 st neontetra
    • 2 st sebrafiskar
    • 1 st scalar
    • 1 st röd ciklid
    Nu kanske det inte är en sådan bra blandning med scalarer , röd ciklid och neontetra. Men jag måste utgå från det som redan finns.

    Eftersom jag är nybörjare så välkomnar jag alla tips!
  • drd
    • March 2004
    • 5586

    #2
    Jag tycker du ska köpa några skalarer till och skippa röd ciklid helt o hållet.
    Dom kan lätt mobba ut ett helt akvarie.

    Dom andra fiskarna är inga problem ihopa.

    Alternativt gör av med skalaren och röd cikliden för skalaren ska igentligen ha lite mer vatten och simma i.

    Skaffa några mindre dvärgciklider av nån trevlig art eller kanske ett par nyckelhålsciklider eller någon annan lite mindre och snällare ciklid.
    ________________________________________________

    Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

    Kommentar

    • Sultanen
      • January 2008
      • 2457

      #3
      Ja, gör dig av med rödcikliden, det går att lämna den till en akvarieaffär, brukar aldrig vara några problem

      Kanske några fler neontetror så du får dig ett stim, samt någon intressant liten dvärgciklid som drd säger, de håller till på botten/mittenskiktet och tetror i topp/mitt skikt.