Ny fiskägare på forumet.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fiskvarsson
    • November 2009
    • 66

    Ny fiskägare på forumet.

    Hej, Tobias Ivarsson från en stad nära Linköping!

    Startade akvariumet för 3-4 månader sedan.
    Det är rektangulärt runt 200 liters akvarium med stort filter (Fluval 4plus)
    och en doppvärmare (akvarstabil) som håller 24-25 grader celsius.
    Lysrör köpt på akvariumshop i Linköping.

    Även att det har snackats mycket skit om Ciklidshopen i Mjölby så följde jag deras rekommendationer vad det gällde akvariumnäring samt svamp/infektions-läkemedel och sedan följt dosering enligt bruksanvisningar.

    Också bakteriekultur för "snabbare uppstart" därifrån och följt bruksanvisning, tror det hette typ Tetra Vital och var i nån gul flaska med mått i korken.

    Lite om naturen i akvariet:
    -Ljus småsten
    -gräsväxt med raka långa blad
    -gröna småbladiga buskar
    -röda småbladiga längre buskar
    -en tålig växt med ca 10 större grova blad
    -en tålig växt (ska vara samma sort) men med längre grova blad
    -Satsat på en skön stor döskalle som fungerar gömställe
    -Ett halv litet stenrör som också fungerar gömställe
    -Två stenrös: En större sten i grunden och så mindre röda och vita stenar
    -En typ av dekorationssten med ett hål igenom den.

    Även att jag använde mig av snabbkultur för att få igång akvariumet så väntade jag en hel vecka tills första 4 slöjstjärtarna kom i.
    2 röda riktigt fina slöjstjärtar, en svart teleskopslöjstjärt och en guld/brun slöjstjärt.
    Lugnt och fridfullt.
    Ett stim med 8st kardinaltetror anlände ytterligare en 4-5 dagar senare.
    Två gula/bruna gurami efter ytterligare några dagar, de fungerade inte alls!
    De båda gurami gick på en vit teleskopslöjstjärt (med röd hjärna på utsidan av huvudet, haha) och var riktigt jävla elaka. Så dessa bytes ut mot 3 st gula Platy.
    Det gick en vecka och den vita teleskopslöjstjärten repade sig. Men helt plötsligt så såg jag ett par gånger att en Platy var på den vita och naffsade/pickade på huvudet. Tänkte att det kanske bara var något tillfälligt så jag lät det gå en dag. Och då var den en morgon död ist.
    De började med nästa offer, så jag tog tillbaka dem till affärn igen.
    Kom hem med två blåa gurami's istället. Och det fungerar jättebra!
    Efter 1,5 månad när jag såg att det började växa igen så införskaffades en mal, en mörk med mörkgula prickar och äter på glasrutan och på växterna också. Han struntade så pass mycket i småstenen så vi skaffade 2st räkor också. Har också skaffat 3st för mig oidentifierade småfisk som gick bra ihop med kardinaltetrorna.

    Och för er som inte orkar läsa allt över så kommer detta!
    2st röda slöjstjärtar
    1st guld sjöjstjärt
    1st svart teleskopslöjstjärt
    2st blåa gurami
    8st blå/röda kardinaltetror
    3st ljusrosa småfisk med svart triangel vid stjärtfenan
    1st Mal riktigt mörk brun med mörkgula prickar
    2st räkor

    Lite ovan med att skriva länkar kodat osv, gör ett försök

    En översiktsbild


    En bättre bild på en av de röda slöjstjärtarna


    Tog denna lite suddiga bild mest för den guld/bruna slöjstjärten


    Bild på den av dem två, större blåa guramin


    Bild på ett hörn med mycket växtlighet som kadrinaltetrorna tagit till sig


    Alla fiskarna använder skallen, här en bild på den mindre guramin


    Malen och en utav räkorna festar på "mal-maten"


    Detta är bilden på de ljusrosa, med den svarta triangeln vid stjärten som jag ej vet namnet på. Tack för svar


    Allt fungerar bra och jag och min familj (flickvän och hund) har mycket glädje av akvariet.

    Tacksam för respons på text, bilder, fiskar och eventuella kombinationer som vi gjort.

    Vill gärna ha synpunkter på temperatur, växter som ni ser, sten, grus.. Ja ALLT som jag kanske gjort Bra eller Dåligt. All kritik är välkommen då vi är fullkomliga nybörjare på detta.

    Skulle också vilja veta mer om vilka fler arter/typer av fiskar som går ihop med mina nuvarande.
    Och om någon kan länka forumsida med räkor samt kräftor!
    Jag har inte mycket vetskap om kräftor och vill gärna veta mera!

    Tack för svar
  • Nubi
    • March 2009
    • 9026

    #2
    Tjena tobias med flickvän och hund Kul att ni köpte ett sånt stort akvarium på en gång bra filter till! *tummen upp*

    Finns det en anledning till varför ni valde just dessa fiskar? eller var det mer att ni tyckte de var fina när ni såg de i affären?

    Är det ett asiatisk biotop du är ute efter?

    Det är vanligt att vissa fiskar är glupska och biter på slöjdstjärtarna stjärt.
    Guldfiskar är glupska och skiter en hel del.
    De växter oxå!



    Guramis:


    Drottningrasbora stimmfiskar (kan du utöka antalet)


    Malen : Ancistrus


    Kardinal tetra stimmfiskar (kan du lätt utöka antalet)


    Tips är att ha lite fler växter


    Fler gömställen skadar inte heller, så som t.ex. rötter på varandra så de bildar små grottor.

    Under Inredning och projekt hittar du säkert många bra bilder och trådar som kan hjälpa er på traven

    Lycka till =)
    Senast redigerad av Nubi; 21 November 2009, 22:20.
    Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

    Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
    Fiskbloggen

    Kommentar

    • fishfish
      • November 2009
      • 75

      #3
      Jag är också helt nybörjare men vet att fisken du inte vet namnet på är en Kilfläcksrasbora. Den påminner om Drottningrasboran men är inte samma.

      Guramis ska jag också skaffa mig snart när jag kört in akvariet lite till. Än så länge har jag bara 8 st. leopard danios och 2 små ancistsrusmalar.

      Lycka till!
      Senast redigerad av fishfish; 21 November 2009, 22:22. Anledning: stavfel...
      300 liters Cayman Scenic körsbär: coboltblå dvärgguramis, mosaikguramis, pakistan botior, leopard danios, siamesiska algätare, ancistrus.
      60 liters guppys och ancistrus.

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13124

        #4
        trevligt akvarium Fiskvarsson! Du kan gott uttöka växtligheten, det kommer alla dina fiskarter uppskatta! En otroligt tacksam växt är ju javaormbunken, den överlever nästan vad som helst och är dekorativ tycker jag och det roliga med den är att man binder upp den på nån rot eller liknande och kan då ha den en bit ovanför botten och med det skapa lite nivåskillnader i karet, så blir det inte så platt!
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Mrs Peel
          • October 2009
          • 115

          #5
          Välkomna till Zoopet. Juste bild med dödskallen! jag tycker som ovan att lite mer grönt skulle sitta fint, och nån rot som fiskarna kan pila runt bland. Då döskallen gillas av alla fiskar kan det vara en indikation på att utöka med ytterligare nåt gömställe. Men det jag mest tänkte på var dina fina Kilfläcksrasboror (de rosa med svart triangel), det är en stimfisk som gärna vill ha åtminstone 7 kompisar till att stimma med!
          240 l blubb blubb

          Kommentar

          • Fiskvarsson
            • November 2009
            • 66

            #6
            Tackar för den goda och snabba responsen så här sent på en lördagkväll/natt!
            Har tagit in all information från er, och diskuterat med hunden.. och flickvän :P
            Vi kommer att försöka bygga mer på höjden, typ en gren eller rot som sträcker sig uppåt.
            Och mer växtlighet efter våran smak

            Vi undrar hur mycket mer vi skulle kunna utöka? Och framför allt, några förslag på sorter som är lite mer exotiska och fungerar ihop med våra nuvarande?
            Och ang valet så gick vi till tre olika butiker i Linköping och såg ut några som vi gillade utseende mässigt och sedan hjälpte kvinnan i butiken oss att välja ut de som passade ihop med varandra. På den vägen är det
            Om jag skulle säga:
            1-2 liknande i storleken Nya sorter att utöka med
            1 Mal till, dock inte samma sort som vi har nu. gärna någon frän anorlunda!
            2 räkor till, eller mini kräftor? kan man ha olika sorter?

            Skulle det gå att utöka såhär?

            Kommentar

            • angrylinkan
              • August 2007
              • 265

              #7
              Hej hej! tycker att du ska satsa på gabonräkan (vet inte hur de stavas) den är fin, lite större så den inte blir uppäten . Rätta mig om jag har fel men att hålla kräftor är inte tillåtet i sverige utom signal och flodkräftan tror jag. och sen är dom inga trevliga djur med tanke på att dom äter allt dom får tag i, levande fiskar ,varandra och klipper växter med klorna. jag hade kräftor från ån men tillslut var alla växter döda och bara en kräfta kvar . jag skulle som alla andra rekommendera massa rötter och växter och stora stenar, kan bli riktigt snyggt när man börjar bygga. Om du har akvariesillicon kan man bygga stenrösen och sånt
              http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=1918467

              Kommentar

              • Rockdoll
                • October 2009
                • 351

                #8
                Ursprungligen postat av Fiskvarsson
                1 Mal till, dock inte samma sort som vi har nu. gärna någon frän anorlunda!
                Det finns massor av olika sorters malar, men ett exempel är ju guldancistrus och röd ancistrus. De är av samma art som den ni redan har, men gul respektive röd istället. Jag tycker personligen att det är fint med samma sort, men olika färger, så det inte blir alltför omaka blandning :P

                Och räkorna ni har ser ut att vara amanoräkor (ingen hade väl nämnt dem innan?).

                Kommentar

                • Charlottis
                  • December 2007
                  • 579

                  #9
                  Jättefint akvarium!

                  Såg ut som på en bild att du hade kvar krukorna på växterna? Dem ska man ta av, även luddet runt rötterna ska tas bort noga och SKÖLJA växterna innan man sätter i dem är viktigt.

                  Vad menar du med att du följde deras råd om infektionsläkemedel? Hällde du i medicin när du startade upp?

                  Kommentar

                  • Fiskvarsson
                    • November 2009
                    • 66

                    #10
                    Ursprungligen postat av Charlottis
                    Jättefint akvarium!

                    krukorna på växterna? Dem ska man ta av

                    Vad menar du med att du följde deras råd om infektionsläkemedel? Hällde du i medicin när du startade upp?
                    Tack för svaret, jag har nu tagit upp varje planta och avlägsnat krukorna och bråkat med luddet! Även de nyast växterna med kruka var ASSVÅRA att få bort luddet, fullständigt skändade mina stackars växter, rötterna var så inväxta i luddet! Och de med väldigt lite rötter flyter omkring i akvariumet. De är så späda att de inte stannar kvar i gruset.. Fick göra endel nödlösningar.

                    Ektozon
                    "Medication against Fungi and Parasites"
                    För förebyggande användning och behandling av svampsjukdomar står det ordagrant på förpackningen. Och det hälldes i som pulver när vi startade akvariumet.

                    Kommentar

                    • addo
                      • January 2007
                      • 609

                      #11
                      Någon medicin behövs inte så länge fiskarna är friska så den kan ni skippa

                      Jag tycker ni ska utöka antalet kardinaler och kilfläcksrasboror, det blir lätt plottrigt om man har för många sorters fiskar i karet. Möjligtvis skulle ett stim bilbuksfiskar eller någon annan ytvattensfisk passa.

                      Sen borde ni utöka till flera algätare. Malar i all ära men dom flesta är inte så effektivamot alger (så malar har man för att titta på). Mitt tipps är ett stim siamesiska algätare, äppel och/eller posthornssnäckor, fler amanoräkor samt ett stimm otocinclus sp. (en mal dock ska akvariet varit igång i minst ett år innan ni skaffar såna då dom är känsliga)

                      Akvarieväxter är ett av mina största intressen så om ni förklarar vad ni har för belysning typ av lysrör, antal, reflektorer, t5 eller t8 så kan jag tipsa om massor av lättskötta växter.

                      Kommentar

                      • Fiskvarsson
                        • November 2009
                        • 66

                        #12
                        Har tagit kritiken till mig och håller med om att det blir "plottrigt" med mycket olika färgglada fiskar. Så de tre kilfläcksrasbora fick åka tillbaka till affärn och blev utbytta till ett stim på 10st.. Ja, vad det nu är (hjälp!?)

                        Bilderna under får tala för sig själva

                        Översikt


                        Översikt från höger, märk de nya växterna!


                        10st av dessa som skulle passa ihop med det mesta, hjälp med namn


                        Och som tipset ang Malen jag fick, blev en av samma sort. Dock gul!


                        En ny till som tittar fram?


                        Mer förklarande bild, mycket livlig och rolig krabat!


                        Och två stycken av dessa snäckor!


                        Skulle ha köpt 3-4 räkor till men de var helt slut.
                        Så det är bara dem och kanske nån mer snäcka i nån annan färg än blå som fattas. Nu är vi jättenöjda, DOCK så var de "grenarna" de hade i Linköping SVINDYRA!! en rot som grenade ut sig så den blev kanske 30-40cm och vägde kanske ett halvt kilo kostade runt 500:-!!!!

                        Tog en minut video från två vinklar som jag lade upp på youtube.
                        Ta till godo!
                        Vinkel1: http://www.youtube.com/watch?v=ERPPRrsxTB8
                        Vinkel2: http://www.youtube.com/watch?v=yJ48dcShTBc

                        Kommentar

                        • Nubi
                          • March 2009
                          • 9026

                          #13
                          Hej! Fiskarsson

                          Vad roligt att ni köpte en öronål! De är super söta och jag hoppas att ni vet att de blir rätt så stora. Den såg väldigt stor ut på youtube filmen. Hur lång är den?


                          Bli inte ledsna om t.ex. tetror börjar försvinna, kan vara Öronålen som blivit hungrig
                          Nu är det extra viktigt att ni har många gömställen så att öronålen kan gömma sig och känna sig trygg men oxå att andra fiskar ska kunna ta skydd om den blir lite hungrig

                          Ditt nya stimm Fembandsbarb Puntius pentazona heter de 10 nya stimmet. De är en av de snälla barberna tur för er Annars hade era guldfiskar inte haft de fina långa stjärtfenorna kvar.

                          Ancistrus guld är väldigt fina och de är roliga att titta på Hur många ancistrus (malar) har ni nu?

                          ang förslag till att köpa ett stimm med siameser. Vill att ni ska veta att siameser är jätte duktiga med att städa och äta alger när de är små, de håller på som dårar och rensar. När de kommer upp till 8-10cm blir de lata och dessa siameser blir upp till 14cm! och när de är i vuxen storlek ligger de mest och slappar på en sten eller på botten och äter inget än foder man matar med. Då tycker jag ni ska satsa på snäckor istället.

                          Bra gjort att ni köpt snäckor!! köp på er ett par st till och så blir det snart ett helt gäng! De är duktiga på att städa och att äta upp både fiskbajs och matrester som blir över Och så kan de föröka sig när de väl sätter igång

                          Växttips: Hur man vet att en växt inte är vattenväxt : Man håller den ovanför vattenytan och står den upp så är det inte en vattenväxt!
                          Alla vattenväxter sjunker ihop. Jag gjorde misstaget och köpte sumpväxter till mitt 225l och efter 1 vecka förmultnade ALLT. Det bästa stället för en sumpväxt (som de heter) är i ett terrarium eller i en kruka på fönsterbrädan

                          Anubis är en trevlig växt som trivs i de flesta karen De kan man sätta fast på rötter. Brukar få snygga vita blommor när de trivs som bäst. Rekomenderar varmt!
                          De enda växterna som är vattenväxter och som står upp när man tar de över vattenytan

                          Ingen har sagt att greniga rötter är billig. Kika efter fiskaffärer, där brukar de vara lite billigare och säljas st vis och inte kilo vis. De greniga rötterna brukar vara svindyra! så håll utkik eller köp rötter som ni bygger på andra rötter eller stenar med, så det blir lite på höjden

                          Det börjar ta sig i ert kar!! Mer växter och gömställen

                          Gillade videoklippen


                          Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                          Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                          Fiskbloggen

                          Kommentar

                          • Fiskvarsson
                            • November 2009
                            • 66

                            #14
                            Ursprungligen postat av Nubi
                            Hej! Fiskarsson

                            Vad roligt att ni köpte en öronål! De är super söta och jag hoppas att ni vet att de blir rätt så stora. Den såg väldigt stor ut på youtube filmen. Hur lång är den?


                            Bli inte ledsna om t.ex. tetror börjar försvinna, kan vara Öronålen som blivit hungrig
                            Nu är det extra viktigt att ni har många gömställen så att öronålen kan gömma sig och känna sig trygg men oxå att andra fiskar ska kunna ta skydd om den blir lite hungrig

                            Ditt nya stimm Fembandsbarb Puntius pentazona heter de 10 nya stimmet. De är en av de snälla barberna tur för er Annars hade era guldfiskar inte haft de fina långa stjärtfenorna kvar.

                            Ancistrus guld är väldigt fina och de är roliga att titta på Hur många ancistrus (malar) har ni nu?

                            ang förslag till att köpa ett stimm med siameser. Vill att ni ska veta att siameser är jätte duktiga med att städa och äta alger när de är små, de håller på som dårar och rensar. När de kommer upp till 8-10cm blir de lata och dessa siameser blir upp till 14cm! och när de är i vuxen storlek ligger de mest och slappar på en sten eller på botten och äter inget än foder man matar med. Då tycker jag ni ska satsa på snäckor istället.

                            Bra gjort att ni köpt snäckor!! köp på er ett par st till och så blir det snart ett helt gäng! De är duktiga på att städa och att äta upp både fiskbajs och matrester som blir över Och så kan de föröka sig när de väl sätter igång

                            Växttips: Hur man vet att en växt inte är vattenväxt : Man håller den ovanför vattenytan och står den upp så är det inte en vattenväxt!
                            Alla vattenväxter sjunker ihop. Jag gjorde misstaget och köpte sumpväxter till mitt 225l och efter 1 vecka förmultnade ALLT. Det bästa stället för en sumpväxt (som de heter) är i ett terrarium eller i en kruka på fönsterbrädan

                            Anubis är en trevlig växt som trivs i de flesta karen De kan man sätta fast på rötter. Brukar få snygga vita blommor när de trivs som bäst. Rekomenderar varmt!
                            De enda växterna som är vattenväxter och som står upp när man tar de över vattenytan

                            Ingen har sagt att greniga rötter är billig. Kika efter fiskaffärer, där brukar de vara lite billigare och säljas st vis och inte kilo vis. De greniga rötterna brukar vara svindyra! så håll utkik eller köp rötter som ni bygger på andra rötter eller stenar med, så det blir lite på höjden

                            Det börjar ta sig i ert kar!! Mer växter och gömställen

                            Gillade videoklippen


                            Vi blev väldigt förtjusta i Öronålen. Innan vi köpte den hörde vi oss verkligen för mycket noga om att den inte skulle bli för stor och om den åt andra fiskar i vårat kar. På fyra tassar sa dom att den inte blev mycket större än den är nu och bara åt fiskmat.
                            Vi ska se till att fixa fler gömställen, så den trivs.

                            När vi köpte Fembandsbarberna hörde vi oss för, och dom sa också att de skulle vara snälla mot våra Slöjjisar.

                            Nu har vi två ancistrusmalar, en vanlig och en gul. Känner att vi kanske ska stanna vid dom två och skaffa flera räkor och snäckor som får ta hand om städningen. Malarna har vi inte så mycket för arbete utan för att vi tycker dom är vackra.

                            Vi köpte enbart två äpplesnäckor eftersom vi är lite oroliga för att de ska föröka sig och ta över för mycket i karet. Men några till kanske inte skulle vara någon fara?

                            Rötterna vi tittade på idag var från Fyra Tassar i Linköping och kostade i kilopris. På dom andra djuraffärerna fanns det inga rötter alls. 500kr för en rot är kanske vad man får betala, men eftersom jag själv är arbetslös och vi enbart lever på min sambos lön får vi vänta med det ett tag.
                            Vi tycker dock båda två att vi absolut ska bygga mer på höjden och då med hjälp av rötter så det kommer det bli inom en snar framtid.

                            Kommentar

                            • Nubi
                              • March 2009
                              • 9026

                              #15
                              Det är inte meningen att ett projekt som denna ska bli klar över en helg
                              Det är bara bra om det tar längre tid för då har växterna vuxit en hel del och så får man en massa ideer och visioner

                              Du behöver inte oroa att snäckorna kommer att föröka sig snabbt, för Äppelsnäckor behöver en hane och en hona för att det ska bli små yngel. Den lägger de ägg ovanför vattenytan och när man hittar de kan man lätt skrapa bort om man inte vill ha snäckbäbisar.


                              en bra snäcksida är http://www.freewebs.com/appelsnackor/ppelsnckor.htm
                              Där står allt som behövs veta om snäckorna.
                              tips: köp inte weekend foder för de tar slut så fort. Köp istället kalk som man har i terrarium, ibland kommer de i sköldpaddsform. De håller mer. Snäckorna behöver skal för att skalet ska må bra och de behöver kalk.

                              Djuraffärer är duktiga på att sälja, that's it! visst finns det kunniga människor men det är väldigt sällan man ser de.

                              T.ex. bor du i en lgh med kommunalt vatten, så behöver man aldrig Aquasafe, Aquasafe använder man om man har en egen brunn.
                              Om man ska använda ngt ska man använda Easylife

                              Varje gång jag hör hur vissa djuraffärer försöker sälja på aquasafe till kunderna är det svårt att hålla sig från gapskratt. Dyrt vatten i flaska bara.

                              Jag har själv funderat på öronål men det fick bli små Khuli ålar De blir tillräckligt stora
                              De äter små yngel och räkor om de kommer åt de. Sett med egna ögon hur en Khuli ål fick tag i en liten svärdbärar yngel. POFF! snabbt gick det oxå mkt imponerande.

                              Kan tänka mig att din öronål inte gillar flingfoder. De är lite av allätare och kan nog äta en ärta eller en tetra
                              Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                              Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                              Fiskbloggen

                              Kommentar

                              Arbetssätt...