3 dog.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Luxur
    • October 2009
    • 127

    #16
    Ursprungligen postat av Sultanen
    Man kan visst rengöra rutorna med svamp, men inte de gröna då de innehåller slipmedel, men de gula med vit skrubbsida fungerar fint i akvarium. Brukar köpa ett paket med gröna och vita, alltid de vita som tar slut xD
    Denna typ av svamp och en isskrapa för bilar är det enda som får närma sig mina akvarierutor. Bäst är det om du har invånare och växter i karet som äter upp algerna samt tar upp algernas näring och konkurerar ut dem=)

    Ang. filtret så beror det lite på hur du rengör dem om det har haft någon inverkan, har du bara sköljt ur dem lite lätt i gammalt akvarievatten så är det nog ingen fara men rengör du dem i varmvatten eller knådar ur dem riktigt rejält så är det nog där problemet ligger. Du har helt enkelt ingen bakteriekultur i filtren och därmed ingen biologisk filtreting.

    Nitriten (NO2) bör vara omätbar i ett väl balanserat kar med fungerande filtrering. Om du har rengjort filtren för noga så skall du genast gå ner otroligt mycket i matningen och låta filtren komma igång på riktigt
    Man har ju tidigare haft för sej att fiskar ska ha så rent och därför stämmer de nog också att jag gör rent filtren ganska väl. Använder inte varmt vatten men jag pressar ur dom tills vattnet är helt klart.



    Har varit till djuraffären nu och dom tyckte att jag skulle prova med något som heter Dacty- Mor som lär vara mot parasiter b.l.a. Jag får ta åt mej av alla förslag så kanske jag får ordning på de här. De är så trist då fiskar bara dör, den ena efter den andra. Så fort man tror att allt har blivit bra så upptäcker man någon som börjar vicka och vingla igen.
    54 liter. Molly.
    200 liter. Olika fiskar.

    Kommentar

    • Luxur
      • October 2009
      • 127

      #17
      Ursprungligen postat av Sultanen
      Köp ett dropptest för Nitrit (NO2) och testa igen.
      Jag har Easy Test men de visar ingen ting.
      54 liter. Molly.
      200 liter. Olika fiskar.

      Kommentar

      • Sultanen
        • January 2008
        • 2457

        #18
        Köp inte någon medicin om du inte är absolut säker på vad du medicinerar emot, parasitdödande mediciner tar kål på filterbakterierna i samma veva också. Du har högst troligen inte någon sjukdom i karet utan helt enkelt problem med vattenkvaliteten.

        Ursprungligen postat av Luxur
        Jag har Easy Test men de visar ingen ting.
        Easy Test är inte ett dropptest, det är förhållandevis värdelösa alltiett tester som inte alls klarar av att visa en tillförlitlig nitritnivå, istället för att spendera pengar på mediciner tycker jag du skall investera i ett riktigt nitrittest, det är ett måste för att kunna hålla bra koll på vattenkvaliteten då det är det du vill undvika till varje pris.
        300L Räkkar
        400L Växtakvarium
        220L Saltvatten - Under uppstart
        Intresserad av räkor? www.RedBee.se

        Kommentar

        • Stoffe.B
          • November 2007
          • 459

          #19
          Enligt några tester som gjorts så innehåller de svamparna med grön sträv sida gifter, som alltså förgiftar fiskarna. Jag kör också med gul svamp, men med VIT strävsida, och inte en enda fisk har dött på länge.
          54L ---------
          222L

          Zoopet, probably the best underwater forum in the world.

          Kommentar

          Arbetssätt...