3 dog.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Luxur
    • October 2009
    • 127

    3 dog.

    200 liter
    Kom hem från jobbet i går och 2 av mina fiskar var döda och en tredje dog senare. 2 marmorgurami och 1 segelfensmolly. Alla 3 har varit med från starten. Har haft akvariet i drygt 3 månader. Har aldrig haft akvarium tidigare. I början dog de någon fisk då och då. Men efter ett tag verkade allt gå bra och jag trodde att allt var som de skulle.
    Men för drygt 1,5 månader sedan dog åter flera stycken. Trodde nu att allt var stabilt igen men så blev de här. Då flera dör samtidigt så blir jag fundersam. Har provat med sticka och nitriten höll sej inom gränsområdet. Tog med vatten till djuraffären och dom testade också men allt var ok.
    Dom får mat oftast 2 gr. om dagen. Ibland kan ja tycka att jag ger mycket men dom äter upp de på några sekunder.
    I går gjorde jag rent frontrutan från alger, Jag har lite alger men de måste ändå göras ibland. . Använde en sån där gul svamp med sträv grön yta på ena sidan som jag tycker är bra att ta bort alger med. Den var helt ny och oanvänd.
    Sköljer alltid av mina händer innan jag håller på med vattnet.
    Byter en tredjedel av vattnet varje vecka.
    Använder Easy- Life vattenberedning vid vattenbytena.
    Har ett Fluvalfilter U4. Rengör de vänstra filtret ena veckan, de högra andra veckan o.s.v. Då jag sköljer filtren blir sköljvattnet ganska så brunt.

    Kan de vara så simpelt att jag matar för mycket? Jag är ju alltid rädd att dom skall få för lite.

    I de akvariet finns:
    6 små silvrehajar. (5 cm. långa). Jag vet att dom blir stora så småningom.
    5 små koppartetror.
    4 små svärdbärare.
    2 palettciklider .
    Och så dom 3 som dog då.
    54 liter. Molly.
    200 liter. Olika fiskar.
  • suzanne.h
    • March 2005
    • 223

    #2
    Svampen som du använt kan vara behandlad med något medel som fiskarna inte tål.

    Kommentar

    • Luxur
      • October 2009
      • 127

      #3
      Ursprungligen postat av suzanne.h
      Svampen som du använt kan vara behandlad med något medel som fiskarna inte tål.
      Om de var så enkelt vore de bra. Tidsmässigt mellan rengöringen och fiskdöden stämmer ju så bra.

      Något bra förslag på vad jag kan använda i stället.
      54 liter. Molly.
      200 liter. Olika fiskar.

      Kommentar

      • Lilla Damen
        • February 2008
        • 2649

        #4
        Köp en skrapa med rakblad, antingen avsedd för akvarium eller för att avlägsna färg från fönsterrutor.
        Jag använder den sist nämnda (finns på varuhus bland målarfärg) ...

        Kommentar

        • HenkeP
          • January 2009
          • 886

          #5
          Ursprungligen postat av Lilla Damen
          Köp en skrapa med rakblad, antingen avsedd för akvarium eller för att avlägsna färg från fönsterrutor.
          Jag använder den sist nämnda (finns på varuhus bland målarfärg) ...

          Eller, för att minimera risken för repor på glaset, en helt vanlig is-skrapa, sån som du skrapar rutorna på bilden med.

          Nu med drygt 4 kubik akvarievatten...

          Kommentar

          • Luxur
            • October 2009
            • 127

            #6
            Då köper jag en sådan och använder svamparna till annat.
            54 liter. Molly.
            200 liter. Olika fiskar.

            Kommentar

            • icefudge
              • August 2009
              • 177

              #7
              gör inte rent dina pumpfilter så ofta heller. ENDAST när cirkulationen minskar märkbart och gör då rent dem i gammalt akvarievatten för att behålla så bra balans som möjligt i karet
              Malar is the shit

              Kommentar

              • Luxur
                • October 2009
                • 127

                #8
                Ursprungligen postat av icefudge
                gör inte rent dina pumpfilter så ofta heller. ENDAST när cirkulationen minskar märkbart och gör då rent dem i gammalt akvarievatten för att behålla så bra balans som möjligt i karet
                Tack för tipset. Då behöver man inte söla på lika ofta med de.
                54 liter. Molly.
                200 liter. Olika fiskar.

                Kommentar

                • Luxur
                  • October 2009
                  • 127

                  #9
                  En till död

                  I går dog ytterliggare en fisk, en silverhaj, 5-6 cm. lång. Har inte använt någon svamp eller liknande att putsa glasen med nu.
                  Har funderat mera. Kom på att då jag startade akvariet var jag ner till sjön och plockade några fina stenar och lade i. Några stenar var de som vi kallar kattguld, en sten som blänker ni vet. Plockade ur dom nu.

                  Kan stenar som man plockar ute ha någon inverkan på vattnet?

                  54 liter. Molly.
                  200 liter. Olika fiskar.

                  Kommentar

                  • Andrém
                    • October 2009
                    • 1247

                    #10
                    Ursprungligen postat av Luxur
                    I går dog ytterliggare en fisk, en silverhaj, 5-6 cm. lång. Har inte använt någon svamp eller liknande att putsa glasen med nu.
                    Har funderat mera. Kom på att då jag startade akvariet var jag ner till sjön och plockade några fina stenar och lade i. Några stenar var de som vi kallar kattguld, en sten som blänker ni vet. Plockade ur dom nu.

                    Kan stenar som man plockar ute ha någon inverkan på vattnet?

                    Ja det kan dom, stenen kan ju ha legat i vatten som inehåller metaller eller ämnen som är skadliga för dina fiskar, sen kan ju stenens uppbyggnad ha en påverkan, vad för sten det är etc. Gjorde du rent stenen innan du la in den? Skrubba med varmt vatten och sedan koka den eller alternativt ha den i ungen @ 100C 30min? (så brukar jag göra rent stenarna)

                    Kommentar

                    • Luxur
                      • October 2009
                      • 127

                      #11
                      Ursprungligen postat av Andrém
                      Ja det kan dom, stenen kan ju ha legat i vatten som inehåller metaller eller ämnen som är skadliga för dina fiskar, sen kan ju stenens uppbyggnad ha en påverkan, vad för sten det är etc. Gjorde du rent stenen innan du la in den? Skrubba med varmt vatten och sedan koka den eller alternativt ha den i ungen @ 100C 30min? (så brukar jag göra rent stenarna)
                      Jag tvättade dom i varmt vatten. Sedan har dom legat i akvariet nu så där tre månader.
                      54 liter. Molly.
                      200 liter. Olika fiskar.

                      Kommentar

                      • Jim_J
                        • October 2009
                        • 254

                        #12
                        Antar att det är antagligen Storsjön som du plockat stenarna i, och där borde det inte vara några föroreningar att tala om. Men ta alltid för vana att koka de saker du stoppar i akvariet så slipper man eventuella olyckor.
                        Dina fiskar ser inte konstiga ut, färg, beteende m.m?
                        160L Sällskap + räkvas 25x45 cm (nedlagt)
                        350L Diskus
                        160L Vattenskalle (lejonhuvud)

                        Kommentar

                        • Sultanen
                          • January 2008
                          • 2457

                          #13
                          Man kan visst rengöra rutorna med svamp, men inte de gröna då de innehåller slipmedel, men de gula med vit skrubbsida fungerar fint i akvarium. Brukar köpa ett paket med gröna och vita, alltid de vita som tar slut xD
                          Denna typ av svamp och en isskrapa för bilar är det enda som får närma sig mina akvarierutor. Bäst är det om du har invånare och växter i karet som äter upp algerna samt tar upp algernas näring och konkurerar ut dem=)

                          Ang. filtret så beror det lite på hur du rengör dem om det har haft någon inverkan, har du bara sköljt ur dem lite lätt i gammalt akvarievatten så är det nog ingen fara men rengör du dem i varmvatten eller knådar ur dem riktigt rejält så är det nog där problemet ligger. Du har helt enkelt ingen bakteriekultur i filtren och därmed ingen biologisk filtreting.

                          Nitriten (NO2) bör vara omätbar i ett väl balanserat kar med fungerande filtrering. Om du har rengjort filtren för noga så skall du genast gå ner otroligt mycket i matningen och låta filtren komma igång på riktigt
                          300L Räkkar
                          400L Växtakvarium
                          220L Saltvatten - Under uppstart
                          Intresserad av räkor? www.RedBee.se

                          Kommentar

                          • Luxur
                            • October 2009
                            • 127

                            #14
                            Ursprungligen postat av Jim_J
                            Antar att det är antagligen Storsjön som du plockat stenarna i, och där borde det inte vara några föroreningar att tala om. Men ta alltid för vana att koka de saker du stoppar i akvariet så slipper man eventuella olyckor.
                            Dina fiskar ser inte konstiga ut, färg, beteende m.m?
                            Deras färg är som den ska, de är bara dom sista dagarna dom börjar dra sej undan och blir slöa. Dom vinglar och följer med strömmen och därför gömmer sej bakom pumpen där dom så småningom dör.
                            54 liter. Molly.
                            200 liter. Olika fiskar.

                            Kommentar

                            • Sultanen
                              • January 2008
                              • 2457

                              #15
                              Köp ett dropptest för Nitrit (NO2) och testa igen.
                              300L Räkkar
                              400L Växtakvarium
                              220L Saltvatten - Under uppstart
                              Intresserad av räkor? www.RedBee.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...