Har läst på men vill ändå ha lite råd...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fishfish
    • November 2009
    • 75

    Har läst på men vill ändå ha lite råd...

    Efter att ha läst artiklarna här på forumet om hur man startar upp ett akvarie har jag ändå några frågor då mitt akvarie inte riktigt är "nytt".

    -Jag köpte ett begagnat 300 liters akvarie (som det gick ciklider i) och det och pumpen stod utan vatten i 24 timmar innan jag fyllde på det med nytt vatten.
    -Jag har samma sand som som fanns i när jag köpte det så den är väl inkörd.
    -Jag har haft i Easy-Lifes vattenberedning + Aquavital nitigon 1 + växtnäring för de nyplanterade växterna.

    Jag körde igång det och efter 48 timmar släppte jag i 5 st. leoparddanios. De har plaskat runt i 24 timmar och verkar må prima. Dom har inte fått någon mat än och ska få lite, lite ikväll. Några av de finbladiga växterna däremot har skrumpnat ihop lite...

    Ett helt nytt nystartat akvarium ska ju väntas några veckor mellan fiskisläppen men det står i forumets artikel att om man bereder vattnet och tillsätter bakteriekultur + har inkörd sand kan man gå fortare fram, vilket jag har gjort. Jag är ivrig - jag erkänner! Skulle gärna lägga i några till nu till helgen... är det idioti?
    300 liters Cayman Scenic körsbär: coboltblå dvärgguramis, mosaikguramis, pakistan botior, leopard danios, siamesiska algätare, ancistrus.
    60 liters guppys och ancistrus.
  • LoGeek
    • September 2008
    • 1651

    #2
    Det beror på vilken fisk du planerar att koppa i...?

    Kommentar

    • Andrém
      • October 2009
      • 1247

      #3
      När jag startade upp mitt akvarium, så använde jag dom "mindre dyra" fiskarna för att starta akvariet och sedan lät jag dom gå runt 3-4 veckor. Jag mätte nitrit varje dag och jag fick en peak efter 2-3 veckor och det har gått över någon dag sedan så nitrien är på <0,01mg/l det är nu jag börjar lägga till dom "dyra" fiskarna så att risken att något händer med fiskarna och akvarietsbalans är minimal.

      Jag skulle vänta men som ovan nämde, beror ju på vilka och hur många fiskar.

      Kommentar

      • fishfish
        • November 2009
        • 75

        #4
        Ursprungligen postat av LoGeek
        Det beror på vilken fisk du planerar att koppa i...?
        Hm.... guramisarna bör kanske vänta om dom är känsliga. 5-6 danios + någon liten mal?
        300 liters Cayman Scenic körsbär: coboltblå dvärgguramis, mosaikguramis, pakistan botior, leopard danios, siamesiska algätare, ancistrus.
        60 liters guppys och ancistrus.

        Kommentar

        • LoGeek
          • September 2008
          • 1651

          #5
          Jag tippar att du kan lägga i dina efterlängtade danios och mal utan några problem. Mata sälla och mycket lite i början bara. Max 1 gång per dag.

          Kommentar

          • fishfish
            • November 2009
            • 75

            #6
            Tack för svar!
            300 liters Cayman Scenic körsbär: coboltblå dvärgguramis, mosaikguramis, pakistan botior, leopard danios, siamesiska algätare, ancistrus.
            60 liters guppys och ancistrus.

            Kommentar

            Arbetssätt...