Nybörjarmisstag: Död fisk i filtret

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • legis
    • November 2009
    • 95

    Nybörjarmisstag: Död fisk i filtret

    Rejält klumpigt. Jag hittade en död neontetra i akvariet idag, den låg klistrad mot insuget. I min enfaldighet trodde jag att jag skulle kunna pilla bort den med resultatet att den till slut försvann, vad jag förmodar, in i filtret.

    Jag har en extern pump, Eheim 2078e Professional. Jag stängde av pumpen, tog upp alla filter, substrat- och mech-lådor men lyckades inte hitta den. Jag har även kollat slangarna.

    I efterhand inser jag att jag borde stängt av pumpen innan jag försökte få upp den....

    Jag har läst att det inte är bra med döda djur i akvariet, så hur orolig ska jag vara?
  • drd
    • March 2004
    • 5586

    #2
    JAg tror inte du behöver vara så särskilt orolig.
    Om filtret varit igång ett tag så hade det säkert bra balans och den biologiska reningen var igång och då kan den lilla neontetran ha "ätits" upp av nyttobakterierna i filtret.
    Det kanske skulle kunna bli lite mer "gift" i karet än vanligt men det är bara att låta bli att mata så mycke närmaste tiden så ordnar det nog sig av sig själv.
    ________________________________________________

    Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13123

      #3
      Ursprungligen postat av legis
      Rejält klumpigt. Jag hittade en död neontetra i akvariet idag, den låg klistrad mot insuget. I min enfaldighet trodde jag att jag skulle kunna pilla bort den med resultatet att den till slut försvann, vad jag förmodar, in i filtret.

      Jag har en extern pump, Eheim 2078e Professional. Jag stängde av pumpen, tog upp alla filter, substrat- och mech-lådor men lyckades inte hitta den. Jag har även kollat slangarna.

      I efterhand inser jag att jag borde stängt av pumpen innan jag försökte få upp den....

      Jag har läst att det inte är bra med döda djur i akvariet, så hur orolig ska jag vara?
      En liten neontetra innebär ingen fara men jag tycker att man "bör" alltid sätta en filterpatron över insuggallret, inga fiskar kan då åka in i insuget och inget skräp fastnar i slangarna och vattnet grovfiltreras innan det når ytterfiltret
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • eckick1
        • November 2009
        • 121

        #4
        Liknade misstag har jag gjort. Efter ½ månad rengjorde jag filtret för första gången, och den som söker han finner! 3st sebrafiskar (typ neontetror) 2 halvupplösta och 1 nydöd. + en pansarmal Men det rubbade varken pH eller nitrit. Då använde jag inte Nitrivec heller. Så det är bara å pumpa på även om någon liten fisk slinker med!
        Bara för att jag har rent mjöl i påsen betyder inte det att jag vill ha dina skitiga fingrar i det!

        Kommentar

        Arbetssätt...