Passande fisk till 50liter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • meaculpa
    • November 2009
    • 3

    Passande fisk till 50liter?

    Tänkte höra med er här vad ni tycker är "lagom mycket" att ha i ett akvarium på 50 liter.

    Just nu har jag 5 Platys, 9 Neontetror och 1 Ancistrusmal. Funderar lite på att framöver kanske ha Guppys och/eller nån liten variant av Gurami istället. Finns det någon gurami som är liten nog att rekommendera att ha två tre stycken av i ett 50l? Hur ska konstellationen vara könsmässigt om man har 2-3 guramis? Är det dumt att blanda Gurami med Guppy eller kan de samexistera?
  • Graome
    • August 2008
    • 23

    #2
    Själv tycker jag att 50 liter är för litet för guramis. Men om du vill skaffa ändå så skaffa dvärgguramis. Tycker att du i ditt kar ska ha guppys,platys eller några andra småfiskar. Och så kanske en ancistrus till algätare eller räkor.

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13110

      #3
      50L är ett litet akvarium och du bör inte öka antalet fisk!
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • DaRe

        • June 2009
        • 2227

        #4
        Just platys bullrar en del (är lite stökiga) och äter och sk-ter mycket. Det gör att karet är rätt fullt nu. Du kommer bara få problem med alger och nitrit med fler fiskar. Dessutom kommer du att få platy-yngel och därmed mer sk-t. fina fiskar med yngelmaskiner vilket iofs är kul men det blir snabbt många fiskar...
        Checking out...

        Kommentar

        • meaculpa
          • November 2009
          • 3

          #5
          Jo några Platyyngel har det blivit med tiden

          Kanske uttryckte mig lite otydligt, menade inte att jag skulle ha fler fiskar i just nu, men att jag funderar på att framöver kanske byta population och istället för de jag har nu skaffa guppys och/eller guramis.
          Har också varit inne på att guramis kanske blir lite i största laget men tänkte höra vad folk här anser, brukar kunna få bättre råd än i en del zooaffärer..

          Om jag kör på guppy och neontetror framöver, passar de ihop?
          Hur många guppys borde jag ha och finns det någon rekommendation om hur man ska fördela antal honor/hanar?

          Kommentar

          • rödtoppen
            • June 2006
            • 3148

            #6
            Ursprungligen postat av meaculpa
            Tänkte höra med er här vad ni tycker är "lagom mycket" att ha i ett akvarium på 50 liter.

            Just nu har jag 5 Platys, 9 Neontetror och 1 Ancistrusmal. Funderar lite på att framöver kanske ha Guppys och/eller nån liten variant av Gurami istället. Finns det någon gurami som är liten nog att rekommendera att ha två tre stycken av i ett 50l? Hur ska konstellationen vara könsmässigt om man har 2-3 guramis? Är det dumt att blanda Gurami med Guppy eller kan de samexistera?
            Ja som det är nu har du alldeles för mycket fisk.
            Guppys går bra, gurami hade jag skippat
            / dtoppen /

            Kommentar

            • rödtoppen
              • June 2006
              • 3148

              #7
              Ursprungligen postat av meaculpa
              Om jag kör på guppy och neontetror framöver, passar de ihop?
              Hur många guppys borde jag ha och finns det någon rekommendation om hur man ska fördela antal honor/hanar?
              Tror de passar bra ihop.
              När du köper guppy så behöver du bara köpa ca 3-4 färgranna honor, de är förmodligen redan dräktiga i affären så du kommer snabbt att få fler
              / dtoppen /

              Kommentar

              Arbetssätt...