Nybörjare med ett 300 liters...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fishfish
    • November 2009
    • 75

    Nybörjare med ett 300 liters...

    Jag står i startgroparna för att köpa ett 300 liters akvarium. Är helt nybörjare...
    Har hittat så många fina fiskar men vet inte riktigt vilka som passar ihop och hur många av varje jag ska ha.

    Jag tycker mosaik- och guldguramis är fina men kanske svåra för en nybörjare? Kan guramis gå ihop med mindre fiskar?

    Har ni andra förslag på lämpliga sorter?
    300 liters Cayman Scenic körsbär: coboltblå dvärgguramis, mosaikguramis, pakistan botior, leopard danios, siamesiska algätare, ancistrus.
    60 liters guppys och ancistrus.
  • travianplayer
    • October 2009
    • 1201

    #2
    ,guramisar är väldigt känsliga för vattenvärden så inga startfiskar men man kan ha dom med stora fiskar har jag hört iaf
    Jag har ej dyslexi så känn er hemma att klaga på min stavning.

    Kommentar

    • icefudge
      • August 2009
      • 177

      #3
      gurami går utmärkt ihop med mindre fiskar tex neon eller kardinaltetra dock bör du isf starta upp karet med de mindre fiskarna och köpa guramina efter ca 4-5 veckor
      Malar is the shit

      Kommentar

      • Constantine
        • September 2009
        • 431

        #4
        starta med något lätt, typ guppy eller platys som inkörnings fisk,.....som personen innan sa, guramis är väldigt känsliga för vattenvärdena
        450L: 2st Scalare + 17st Corydoras aeneus + 10st Corydoras paleatus + 10st Rosentetror
        170L yngel kar: 4st Corydoras aeneus yngel, 2st .Ancistrus + X-antal yngel

        Kommentar

        • Markus1984
          • November 2008
          • 2606

          #5
          Tjena!

          Kul med en till akvarist!

          Har du läst på om hur man startar upp ett akvarium?

          (här har du allt du behöver veta http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=107287)

          Sen är det bara fråga om nått är oklart!

          Jag har endast erfarenhet av rubingurami och mosaikgurami. Mosaikguramin tycker jag inte var lika känslig som rubinguramin men däremot är den inte en speciellt fredlig fisk, och jag tycker inte att den passar i ett sällskapsakvarium. Rubingurami-paret som jag hade var tvärtom...känsliga för temperaturer och krävde hög vattenkvalité , men väldigt fredlig och trevlig.

          Som startfisk skulle jag välja nån av de ungfödare som finns eller någon barb/tetra. När akvariet väl är inkört kan man plocka bort dessa fiskar(ge tillbaka till affären eller byta etc) sen kan man öka fisklasten vart efter med det man tycker om och som passar ihop. Se till att ha en ordentligt filter redan från början!

          Hoppas detta hjälper dig en bit på vägen, bara fråga på !

          Mvh

          Markus
          Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

          Kommentar

          • Ken Olofsson
            • November 2006
            • 8014

            #6
            det absolut bästa är att köpa två små saker, har man dom, så löser sig allt.

            se nedan







            .



            tålamod och kunskap............



            .
            Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
            Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13123

              #7
              Ursprungligen postat av fishfish
              Jag står i startgroparna för att köpa ett 300 liters akvarium. Är helt nybörjare...
              Har hittat så många fina fiskar men vet inte riktigt vilka som passar ihop och hur många av varje jag ska ha.

              Jag tycker mosaik- och guldguramis är fina men kanske svåra för en nybörjare? Kan guramis gå ihop med mindre fiskar?

              Har ni andra förslag på lämpliga sorter?
              guramis kan väl vara lite känsliga men jag tycker inte du ska starta akvariet med någon fisk du egentligen inte vill ha! Börjar du med 2 gurami och matar sparsamt så ska det nog gå bra, efter ca. 1 månad kan du utöka antalet! Se till att ha ett bra filter (bra= en ordentlig filtervolym)! Du bör undvika mindre fisk som tex. neontetra då de riskerar att bli mat (vet av egen efarenhet)! flytväxter är något de gillar och ganska tätt planterat!
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • fishfish
                • November 2009
                • 75

                #8
                Tack för alla svar! Vad roligt att få råd från er kunniga. :-) Tar gärma emot fler fisktips. Jag gillar skäggmunsmalar.... funkar de ihop med guramis?

                Jag har läst tråden om hur man startar upp ett akvarie samt endel broschyrer mm. Känns som jag har ganska bra koll på grunderna (teoretiskt).

                Nu ska jag försöka hitta något om olika vattenväxter.... kanske finns här på forumet? Jag ska kika runt.

                Hoppas kunna köpa akvariet i helgen och börja pyssla!
                300 liters Cayman Scenic körsbär: coboltblå dvärgguramis, mosaikguramis, pakistan botior, leopard danios, siamesiska algätare, ancistrus.
                60 liters guppys och ancistrus.

                Kommentar

                • icefudge
                  • August 2009
                  • 177

                  #9
                  Ursprungligen postat av Markus1984
                  Tjena!

                  Kul med en till akvarist!

                  Har du läst på om hur man startar upp ett akvarium?

                  (här har du allt du behöver veta http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=107287)

                  Sen är det bara fråga om nått är oklart!

                  Jag har endast erfarenhet av rubingurami och mosaikgurami. Mosaikguramin tycker jag inte var lika känslig som rubinguramin men däremot är den inte en speciellt fredlig fisk, och jag tycker inte att den passar i ett sällskapsakvarium. Rubingurami-paret som jag hade var tvärtom...känsliga för temperaturer och krävde hög vattenkvalité , men väldigt fredlig och trevlig.

                  Som startfisk skulle jag välja nån av de ungfödare som finns eller någon barb/tetra. När akvariet väl är inkört kan man plocka bort dessa fiskar(ge tillbaka till affären eller byta etc) sen kan man öka fisklasten vart efter med det man tycker om och som passar ihop. Se till att ha en ordentligt filter redan från början!

                  Hoppas detta hjälper dig en bit på vägen, bara fråga på !

                  Mvh

                  Markus
                  Håller inte med dig markus.. har själv 4st mosaikguramis och dom är hur snälla som helst. De går i mitt sällskapskar med bla kardinaltetra kampfiskar diverse malar och 2st praktbotior. jag brukar tom handmata guramisarna och kampfiskarna, de e så tama att jag kan "klappa" dom och dom har aldrig rört eller jagat nån annan fisk så det är nog från fall till fall
                  Malar is the shit

                  Kommentar

                  • Vimsa
                    • November 2008
                    • 768

                    #10
                    Ursprungligen postat av fishfish
                    Jag gillar skäggmunsmalar.... funkar de ihop med guramis?
                    Själva kombinationen skäggmunsmal - gurami borde inte vara något problem, däremot måste jag bara varna dig om att de lätt ger sig på finbladiga växter, oavsett hur mycket och hur bra mat de får. Hade själv två skäggmunsmalar som förstörde min skuvvallisneria totalt. Men om du inte ska ha några finbladiga växter så ska det inte vara några problem De är väldigt tåliga och bra som inkörsfiskar, nästan omöjliga att ta död på (Vilket jag också vet genom erfarenhet). Dessutom inte omöjliga att få lek på. Det enda du måste tänka på är att ge dem vegetabiliskt foder; algtabletter, gurka, ärtor, brysselkål etc.

                    Kommentar

                    • fishfish
                      • November 2009
                      • 75

                      #11
                      Ok, tack!

                      En fråga till.... Bör jag köpa ett nytt filter till den begagnade pumpen jag ska köpa eller kan jag använda det som sitter i? Kanske ska det rengöras..... Det går just nu malawiciklider (golden sp sa han att dom hette)i karet men dom "vågar" jag inte köpa med även om jag får. Känns som svåra att börja med eller är jag dum??? Ska hämta karet i morgon så jag måste bestämma mig idag....
                      Finns för många val!!! ;-)
                      300 liters Cayman Scenic körsbär: coboltblå dvärgguramis, mosaikguramis, pakistan botior, leopard danios, siamesiska algätare, ancistrus.
                      60 liters guppys och ancistrus.

                      Kommentar

                      • meaculpa
                        • November 2009
                        • 3

                        #12
                        Om du köper akvariet inklusive cikliderna (golden) så tror jag att du får hålla dig till att ha ciklider i det... Vi har ett 240l hemma med blandade ciklider i och de kan vara ganska så aggressiva av sig, så jag skulle tippa att de jagar ihjäl eller glatt tuggar i sig andra mindre "sällskapsfiskar". Annars tycker jag att cikliderna är grymt snygga, men vi har två olika akvarier för att de inte ska äta upp varandra

                        Kommentar

                        • fishfish
                          • November 2009
                          • 75

                          #13
                          Nu har jag bestämt mig! Det blir inga ciklider utan bara kompeltt akvarie + möbel. Jag får med en tredimentionell bakgrund BTM Amazonas (?). Ska hämta akvariet om en stund. Ska bli så kul! Hoppas bara det fungerar som det ska....
                          300 liters Cayman Scenic körsbär: coboltblå dvärgguramis, mosaikguramis, pakistan botior, leopard danios, siamesiska algätare, ancistrus.
                          60 liters guppys och ancistrus.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...