fisk och inredning!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • xIde
    • November 2009
    • 1

    fisk och inredning!

    Hejsan för några månader sedan startade jag mitt första akvarium, akvariumet är ca 80-100 liter är inte säker,vattnet ligger på 25c och har svart sand , och ett par stenar, och har ca 15 st tetror i nu läget, det e ju inte direkt ett roligt och fint akvarium tycker jag,

    Så jag tänkte inhandla lite nu underhelgen men jag vet inte riktigt vad jag vill ha...

    jag vill gärna ha ett botten liv med tex sötvattens räkor, eller sötvattens krabber om det nu finns,
    och om jag får nu tag på sötvattens räkor trivs dem bra med svart sand?
    vilka fisk arter skulle funka bra med räkor eller någon typ av botten liv?

    jag är uppen för ideer och tips, så om ni nu får nån ide när ni läser här så skriv ner det

    Tackar!!!!
  • Graome
    • August 2008
    • 23

    #2
    Är själv nybörjare men krabbor är nog ingen bra idé. Har hört att dom äter andra små fiskar som till exempel tetror och guppys. Guppys skulle nog funka bra med räkor. Och till botten kan du ju skaffa några Ancistrus. Har hört att dom ska vara lugna och fredliga. Finns säkert en massa olika arter skulle passa ihop med räkor bara dom inte är alldeles för stora. Köp tillexempel inte silverhajar eller pacus för dom blir väldigt stora.

    Kommentar

    • Andrém
      • October 2009
      • 1247

      #3
      Jag tror inte att krabbor (red claw crab) skulle vara något större problem. Vad jag vet är dom väldigt sega och är inte direkt bra simmare som t.ex guppys, tetror etc. Och det kan ju vara användbart att ha ett djur som äter döda fiskar om det nu skulle bli så. Om du vet vart man kan få tag i en liten krabba så kan du gärna PM:a mig

      Kommentar

      • Vimsa
        • November 2008
        • 768

        #4
        Räkor och svart sand är ingen bra idé. Vet förstås inte vilken sand du har men räkor och svart sand fukar sällan särskilt bra ihop. Tycker personligen att du borde skaffa någon rolig, yngelvårdande ciklid för att få lite liv i akvariet (Är ett stort fan av dvärgciklider ), tex. Palettciklid, som är lättskötta, lättlekta och väldigt intressanta att titta på

        Kommentar

        • myslas
          • February 2008
          • 672

          #5
          Krabbor kanske inte simmar ikapp fiskarna, men det är inte så svårt för dem att norpa fisk på natten när de sover. Dessutom behöver alla krabbor en landdel.

          Beroende på vad det är för sorts tetror du har i karet så får man anpassa sitt val av räkor också. Körsbärsräkor och Crystal Red kan vara lite i fara om man har otur. För det mesta går det nog bra ändå om man har gott om växter och lite javamossa som de kan gömma sig i. Annars går nog Amanoräkor bra, fast då blir man utan räkyngel också.

          Kommentar

          Arbetssätt...