Plocka ut en fisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • magnus_p
    • October 2009
    • 11

    Plocka ut en fisk

    Vi har 4 st Svärdbärare varav en hanne.. En utav honorna är rent ut sagt för jävlig mot de andra fiskarna. Hon har haft ihjäl 2 hannar och en hona och nu börjar den "nya" och dessutom större hannen bete sig på samma sätt som de andra hannarna gjorde innan de kilade vidare.. Skulle nu vilja testa att plocka ut den här honan.. Är det rätt att testa? Hur placerar man henne bäst?
  • åheim
    • April 2006
    • 13110

    #2
    Svärdbärare har inte ihjäl varanndra men de kan gå hårt åt sjuka individer däremot! Hur beteér sig debn sjuka fisken? Är karet nystartat?
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • magnus_p
      • October 2009
      • 11

      #3
      Ursprungligen postat av åheim
      Svärdbärare har inte ihjäl varanndra men de kan gå hårt åt sjuka individer däremot! Hur beteér sig den sjuka fisken? Är karet nystartat?
      Karet är inte nystartat

      Hannen trycks in i ett hörn av denna honan och står där inne och flämtar - Äter inget heller.

      Kommentar

      • Svetsaren
        • July 2009
        • 193

        #4
        Svärdbärare är inte så trevliga överlag. Alltid de sista fiskarna ur ett akvarium när man skall tömma det, eftersom de är så snabba och håller sig borta från håven. Nafsar på allt och är allmänt ouppfostrade. De trackar alla i mitt sällskapsakvarium. Hade små svärdbäraryngel innan i lillakvariet, och de var riktigt jobbiga mot både snäckor och fullvuxna körsbärsräkor. Skopade över dem bland cikliderna. Solklart minst och borde ha blivit ciklidmat omgående. Men nej då. De måste gått någon utveckla-ditt-självförtroendekurs, eftersom de snarast tykar sig med de större fiskarna.

        Annars brukar det vara hanarna som kör slut på honorna, så det lutar mot att hanen är lite försvagad av något. Kan honan vara gravid förresten?

        Kommentar

        • Nilsrolf
          • November 2006
          • 549

          #5
          Säker på det är en hona? På yngre exemplar är det ju inte helt enkelt att avgöra?

          Kommentar

          • magnus_p
            • October 2009
            • 11

            #6
            Joo.. Eller vad vet jag, jag är nybörjare men jag bad om honor så jag antar att butiken sålde honor till mig

            Jag har ivf plockat bort henne nu och jag har studerat de resterande fiskarna under en lång stund idag och det "känns" bättre om man kollar hur de övriga svärdbärarna nu beter sig

            Kommentar

            • Nilsrolf
              • November 2006
              • 549

              #7
              Ursprungligen postat av magnus_p
              Joo.. Eller vad vet jag, jag är nybörjare men jag bad om honor så jag antar att butiken sålde honor till mig
              Svårt tyvärr att avgöra när de är "yngre", finns ju massa diskussioner om att de byter kön, ingen aning. Oavsett det har de olika jag har/haft ändrat skepnad. Hade nyligen uppemot 50 "mindre" som jag sorterade ut av och ville ha 10 stycken med fem av varje kvar. Misslyckades, blev 8/2 - inte lätt.

              Kommentar

              Arbetssätt...