Silvermolly.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Luxur
    • October 2009
    • 127

    Silvermolly.

    Jag har ett akvarium med en kamphane.
    Har köpt till 3 silvermolly, 1 hane och 2 honor. Är chansen stor att dom får yngel? Jag skulle vilja ha fler för dom är ju så vackra. Att köpa många, ter sej ganska dyrt.
    54 liter. Molly.
    200 liter. Olika fiskar.
  • Constantine
    • September 2009
    • 431

    #2
    jodå visst lär du få yngel...men jag tror att din kamphane kommer smaska i sig väldigt många om du låter dem föda i samma kar
    450L: 2st Scalare + 17st Corydoras aeneus + 10st Corydoras paleatus + 10st Rosentetror
    170L yngel kar: 4st Corydoras aeneus yngel, 2st .Ancistrus + X-antal yngel

    Kommentar

    • Luxur
      • October 2009
      • 127

      #3
      Ursprungligen postat av Constantine
      jodå visst lär du få yngel...men jag tror att din kamphane kommer smaska i sig väldigt många om du låter dem föda i samma kar
      Då får kamphanen en ny bostad. Tror du han går ihop ett gäng guppy.
      54 liter. Molly.
      200 liter. Olika fiskar.

      Kommentar

      • Luxur
        • October 2009
        • 127

        #4
        Molly

        Var och införskaffade några fler molly så de inte skulle se så tomt ut i mitt 54 l. akvarie. Hade som sagt 3 st. förut. Nu har jag 3 st. silvermolly och 3 st. dalmatinermolly. Dom sa på afären att dom sorterna parar sej med varandra.
        De fans även blackmolly som jag inte köpte. Hur är de, parar även dom sej med dom andra om jag skulle köpa sådana också? Har ett 200 l. akvarie där de simmar en segelfensmolly och hur är de med den?

        Min idé med svarta och vita fiskar är att allt i akvariet skall vara svart och vitt. Gruset är aven de svart och vitt.
        54 liter. Molly.
        200 liter. Olika fiskar.

        Kommentar

        • PiaJo

          • August 2009
          • 13001

          #5
          Japp.
          Det är samma sort, fast med olika färger.
          /PIA

          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

          Kommentar

          • Luxur
            • October 2009
            • 127

            #6
            Ursprungligen postat av PiaJo
            Japp.
            Det är samma sort, fast med olika färger.
            Hur blir de då när dom får yngel, blir de balndade färger som man får sortera eller blir någon helt vit någon svart och kaske någon prickig
            54 liter. Molly.
            200 liter. Olika fiskar.

            Kommentar

            • Rockdoll
              • October 2009
              • 351

              #7
              Ursprungligen postat av Luxur
              Hur blir de då när dom får yngel, blir de balndade färger som man får sortera eller blir någon helt vit någon svart och kaske någon prickig
              Om du parar en black molly med en silver molly så blir det dalmatinermolly. Parar du en dalmatinermolly med silver molly så bör du få yngel som är mer vita än prickiga antar jag, men som fortfarande kan få en del svarta prickar. Säkerligen lär en del bli i princip helt vita.

              Kommentar

              • Yoink
                • September 2009
                • 234

                #8
                Så enkelt tror jag tyvärr inte det är. Generna kommer förmodligen blandas friskt, och om det funkar någorlunda som med generna hos människor så kan det födas tex helt svarta fiskar.
                Dock vet jag inte hur det funkar med fiskar riktigt, se bara på kampfiskar, där kan man få en hel uppsjö av olika färger och former från samma föräldrar.

                mvh Tim

                Kommentar

                • Rockdoll
                  • October 2009
                  • 351

                  #9
                  Ursprungligen postat av Yoink
                  Så enkelt tror jag tyvärr inte det är. Generna kommer förmodligen blandas friskt, och om det funkar någorlunda som med generna hos människor så kan det födas tex helt svarta fiskar.
                  Dock vet jag inte hur det funkar med fiskar riktigt, se bara på kampfiskar, där kan man få en hel uppsjö av olika färger och former från samma föräldrar.

                  mvh Tim
                  Just dalmatinermolly kommer ju från att silver och black molly har parats, så just i detta fallet tror jag faktiskt att det är så enkelt. Men visst lär det ju bli en hel del färgskiftningar, allt från mer svart till mer vit. Jag vet dock inte säkert, så rätta mig gärna om jag har fel.

                  Kommentar

                  • Luxur
                    • October 2009
                    • 127

                    #10
                    Black and White

                    I mitt nu svartvita akvarium tänkte jag även ha s-v algätare. Har hört mej för om den som Zoopet har i sin logga. Då jag hörde priset för att ta hem en sån höll jag på att svimma av. Är de någon som känner till någon annan sort som skulle kunna passa och som inte får kreditkortet att smälta. Den måste då inte nödvändigtvis vara randig, den kan vara prickig eller helvit eller svart.
                    54 liter. Molly.
                    200 liter. Olika fiskar.

                    Kommentar

                    • Rockdoll
                      • October 2009
                      • 351

                      #11
                      Ursprungligen postat av Luxur
                      I mitt nu svartvita akvarium tänkte jag även ha s-v algätare. Har hört mej för om den som Zoopet har i sin logga. Då jag hörde priset för att ta hem en sån höll jag på att svimma av. Är de någon som känner till någon annan sort som skulle kunna passa och som inte får kreditkortet att smälta. Den måste då inte nödvändigtvis vara randig, den kan vara prickig eller helvit eller svart.
                      Otocinclus är svartvit. Och även siamesisk algätare. Jag såg en liten mal som var typ zebrarandig, och billig, i göteborg, men kan tyvärr inte komma på namnet just nu Men det finns en hel del svartvita algätare, det är bara att kolla runt lite i affärerna.

                      Kommentar

                      • Luxur
                        • October 2009
                        • 127

                        #12
                        Tack för tipset, då skall jag ut och kolla i morron.
                        54 liter. Molly.
                        200 liter. Olika fiskar.

                        Kommentar

                        • Luxur
                          • October 2009
                          • 127

                          #13
                          På mitt jobb har vi ett 50 l. akv. med bla. en regnbågshaj. Då man matar äter alla fiskar utom han. Han snurrar mest omkring och åker sedan och gömmer sej. Jag har aldrig sett honom äta men han ser ut att må mycket bra. Vad livnär han sej då på egentligen?
                          Senast redigerad av Luxur; 15 November 2009, 10:30. Anledning: Felskrivning
                          54 liter. Molly.
                          200 liter. Olika fiskar.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...