Fiskplanering för 400L

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Andrém
    • October 2009
    • 1247

    #31
    Ursprungligen postat av Dre
    För mig har sökfunktionen i zoopets artarkiv varit guld värd.

    Du kan mata in din akvarielängd, och område du vill hålla dig inom alternativt typ av fisk du är intresserad av och få fram alla arter som passar i detta.

    Det jag saknar i sökfunktionen är en skala på agressivitet, där måste man läsa och diskutera och känna sig fram eftersom historier och erfarenhet skiljer sig markant från person till person. Men klart är att vissa fiskar är extremt fredliga och vissa aggressiva mer än snittet så om det fanns en 3 gradig skala så tycker jag det skulle vara kanon. 1 lugn, 2 medeltuff, 3 tuffare än snittet. Det kan då bara var en subjektiv bild av fisken och det kan väl duga.
    Jo, sökfunktionen är bra men det som är synd (inte zoopets fel) är när man matar in mer exakta variabler så får jag bara fram ett väldigt fåtal antar fiskar, vilket är lite synd Det är mest tetror, corydoras och malar. Men ciklider och sådant verkar vara något som ev. skulle vara något som passar i akvariet.

    Hur gäller det med temperaturen när man kollar på artarkivet? Ska man ta det med en nypa salt eller ska man hålla sig till det? just nu är temperaturen mellan 26-27 grader och dom cikliderna jag har sett just nu är 26 grader max enligt arkivet.

    Tack Dre
    Senast redigerad av Andrém; 14 November 2009, 20:19.

    Kommentar

    • Johanski
      • February 2007
      • 3044

      #32
      Att blanda Malawi med övriga hade jag aktat mig för, samma gäller tanganyika.

      Kommentar

      • Andrém
        • October 2009
        • 1247

        #33
        Ursprungligen postat av Johanski
        Att blanda Malawi med övriga hade jag aktat mig för, samma gäller tanganyika.
        Ah, har dock inte hittat några intressanta hos den arten iallafall

        Men Central Amerikanska Ciklider verkar ha några intressanta fiskar, hur vore dom att blanda med? Just allmänt verkar central amerikanska fiskar passa bra i mitt akvarium (rätt bra pH, temp etc).

        Kommentar

        • Johanski
          • February 2007
          • 3044

          #34
          Det beror på vilken ca-firre du tänkt dig

          Kommentar

          • Andrém
            • October 2009
            • 1247

            #35
            Ursprungligen postat av Johanski
            Det beror på vilken ca-firre du tänkt dig
            Just nu har jag fastnat för en Eldbuk, den ser så otroligt vacker ut och verkar vara en fisk jag skulle kunna tänka mig.

            Kommentar

            • DaRe

              • June 2009
              • 2227

              #36
              Inga Viejor då ?

              Nä skämt åsido de kräver ett stort akvarium.

              CA har mycket snygga ciklider, annars har du SA och exempelvis denna:

              Sjukt snygg i verkligheten!

              Har du skaffat fisk ännu, eller är det bara planering?

              edit: Sorry såg just att du har en del firrar såsom molly som inte går med denna stora ciklid.

              Ciklider generellt är något eller mycket hårdhäntare än andra fiskar och försvarar revir vilket inte många andra fiskar gör. Det leder till att de i de flesta fall inte passar med vilka fiskar som hellst. Små ciklider kan ha små revir och funkar pga detta. Andra är så pass snälla att de fungerar i alla fall.
              Sajika ciklid CA som är rätt snäll kan nog gå.
              Senast redigerad av DaRe; 14 November 2009, 22:28.
              Checking out...

              Kommentar

              • Andrém
                • October 2009
                • 1247

                #37
                Hm, så eldbuk är något som inte skulle passa i akvariet med mollys t.ex? *suck*

                Så vad för fiskar kan passa i akvariet? Verkar som om typ 90% av arterna INTE går att ha i akvariet, vilket är rätt tråkigt

                Tack för infon dock Dre.

                Kommentar

                • Tougaye
                  • January 2008
                  • 209

                  #38
                  Ursprungligen postat av Andrém
                  Hm, så eldbuk är något som inte skulle passa i akvariet med mollys t.ex? *suck*

                  Så vad för fiskar kan passa i akvariet? Verkar som om typ 90% av arterna INTE går att ha i akvariet, vilket är rätt tråkigt

                  Tack för infon dock Dre.
                  du kan alltid göra dej av med mollys och div andra fiskar spar malar och andra alg ätare . sen är det bara köpa vilka fiskar du vill .men man blandar aldrig ciklider från olika länder eller sjöar..malawis med andra malawis osv.hoppas du hittar några fiskar du vill.

                  Kommentar

                  • Andrém
                    • October 2009
                    • 1247

                    #39
                    Ursprungligen postat av Tougaye
                    du kan alltid göra dej av med mollys och div andra fiskar spar malar och andra alg ätare . sen är det bara köpa vilka fiskar du vill .men man blandar aldrig ciklider från olika länder eller sjöar..malawis med andra malawis osv.hoppas du hittar några fiskar du vill.
                    Jo tyvärr så verkar det den ända lösningen Inget som jag kommer tycka om att göra. Isåfall blir det ett Sydamerikanskt akvarium men då måste akvariet inredas om och sådant.

                    Kom mer fler tips om fiskar etc :>

                    Kommentar

                    • Nubi
                      • March 2009
                      • 9026

                      #40
                      Nyckelhålsciklider kanske De är söta och beteer sig som små små grisar
                      Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                      Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                      Fiskbloggen

                      Kommentar

                      • Andrém
                        • October 2009
                        • 1247

                        #41
                        Ursprungligen postat av Nubi
                        Nyckelhålsciklider kanske De är söta och beteer sig som små små grisar
                        Jo, listan har ju ändrats pga att akvariet har ändrats så denna tråd kommer jag inte uppdatera utan jag referrerar till projekt tråden istället

                        Kommentar

                        Arbetssätt...