Slöjstjärt flyter & spottar ut mat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • chupo
    • November 2009
    • 84

    Slöjstjärt flyter & spottar ut mat

    För lite mer än 2v sen köpte jag ett nytt 54-liters akvarium till mina två slöjstjärtar Sherman & Gloria, efter en liten incident med det gamla som gick sönder (som jag inte hade haft mer än några veckor).
    Dom fick mellanlanda i badkaret i en dag brist på annat, och sedan när vi hittat bålskålen fick dom bo där i en eller två dagar.
    Men nu har Sherman börjat bli dålig och jag vet inte vad det är med honom, det gör mig så frustrerad att inte veta hur jag kan hjälpa honom. Han är inte längre intresserad av maten och när jag har fått honom att äta har han 'spottat' ut det igen, och förut höll han sig i alla fall i mitten av akvariet men nu flyter han upp till ytan när han inte simmar. Han ser hängig ut och det ser ut som att han skulle ha tappat lite fjäll (ett fjäll, om man nu kan säga så) på ena sidan. Jag granskade honom nog inte så noga innan han blev dålig men jag tror att han är lite röd/are på ena gälen.

    Behöver verkligen hjälp och råd!
    /Emma
    Never argue with an idiot - they'll bring you down to their level then beat you with experience.
  • åheim
    • April 2006
    • 13110

    #2
    Den klarade säkerligen inte hanteringen den fått gå igenom och nu har du ett nystartat kar på det också... Tja använd bakteriekultur varje dag och tillsätt 1dl salt per 100L vatten och mata ooootroligt snålt de närmaste veckorna, har du tur piggar den på sig
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • chupo
      • November 2009
      • 84

      #3
      Ursprungligen postat av åheim
      Den klarade säkerligen inte hanteringen den fått gå igenom och nu har du ett nystartat kar på det också... Tja använd bakteriekultur varje dag och tillsätt 1dl salt per 100L vatten och mata ooootroligt snålt de närmaste veckorna, har du tur piggar den på sig

      Tack för tipset!
      Jag hade inte speciellt mycket tur, den va död imorse när jag skulle mata dom :'( ...
      Men hur ska jag nu göra med den andra? Jag vet inte vad som va fel på den som dog, kan den andra också börja må dåligt? Jag vill inte ha den ensam..det tror jag inte den mår bra av heller..men om den också är sjuk borde jag inte skaffa ny/nya fiskar väl?
      Never argue with an idiot - they'll bring you down to their level then beat you with experience.

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13110

        #4
        Ursprungligen postat av chupo
        Tack för tipset!
        Jag hade inte speciellt mycket tur, den va död imorse när jag skulle mata dom :'( ...
        Men hur ska jag nu göra med den andra? Jag vet inte vad som va fel på den som dog, kan den andra också börja må dåligt? Jag vill inte ha den ensam..det tror jag inte den mår bra av heller..men om den också är sjuk borde jag inte skaffa ny/nya fiskar väl?
        Vänta helst några veckor innan du skaffar en till så att du ser att den mår bra, sen skulle det ju inte vara fel med ett större akvarium
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • chupo
          • November 2009
          • 84

          #5
          Ursprungligen postat av åheim
          Vänta helst några veckor innan du skaffar en till så att du ser att den mår bra, sen skulle det ju inte vara fel med ett större akvarium
          ok ja jag är jättesugen på ett stort akvarium, men det får bli lite senare
          Never argue with an idiot - they'll bring you down to their level then beat you with experience.

          Kommentar

          Arbetssätt...