När kommer yngel?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Vux
    • October 2009
    • 121

    När kommer yngel?

    Hur lång tid är en guppy "gravid"?

    Köpte 3 guppy i söndags (1 november), 2 honor och 1 hane och nu är en av honorna "gravid" (man kanske säger dräktig?). När kommer ynglerna på ett ungefär?

    Och vilka växter är bra att ha i akvariet så ynglerna klarar sig? Har mest växter med stora blad nu så det finns inte så mycket att gömma sig i förutom en växt som har "grässtrån" vid ytan men klippte ner den ganska nyligen så den är inte så stor...
  • Constantine
    • September 2009
    • 431

    #2
    Skulle säga alltifrån 21-30 dagar, ca en månad är de dräktiga.

    Sen angående växterna, se till att de är täta och att de når ytan om de inte är tillräckligt stora så kan du införskaffa en flytväxt eller två


    Har själv endast växter med stora blad och många yngel har klara sig bra än så länge och då är jag rätt många hungriga fiskar


    lycka till
    450L: 2st Scalare + 17st Corydoras aeneus + 10st Corydoras paleatus + 10st Rosentetror
    170L yngel kar: 4st Corydoras aeneus yngel, 2st .Ancistrus + X-antal yngel

    Kommentar

    • eckick1
      • November 2009
      • 121

      #3
      Precis som ovanstående skrev, ca 4 veckor. Det är bättre att låta de föda i en yngelbur, och sedan låta de växa upp där innan de släpps ut i karet, för då är channen att de blir uppätna minimal. En bur kostar inte mycket ca 50-70kr.
      Bara för att jag har rent mjöl i påsen betyder inte det att jag vill ha dina skitiga fingrar i det!

      Kommentar

      • Chippen81
        • November 2009
        • 87

        #4
        mina mollys har det tagit nästan en och halv månad för att föda lycka till

        Kommentar

        • Vux
          • October 2009
          • 121

          #5
          Ursprungligen postat av eckick1
          Precis som ovanstående skrev, ca 4 veckor. Det är bättre att låta de föda i en yngelbur, och sedan låta de växa upp där innan de släpps ut i karet, för då är channen att de blir uppätna minimal. En bur kostar inte mycket ca 50-70kr.
          Köpte en yngelbur idag, har läst här på zoopet att yngelburar inte är att rekomenderar eftersom honan blir stressad men eftersom det inte fanns någon javamossa i affären (och den hade ändå inte hunnit bli tillräckligt stor/utspridd) och jag inte har något speciellt bra gömställe för ynglerna så var yngelbur det bästa alternativet just nu. Man vill ju så gärna att några yngel ska överleva

          Kommentar

          • Vux
            • October 2009
            • 121

            #6
            Kan man veta på ett ungefär vilken färgteckning ynglerna kommer få eller kan det bli vilken färg som helst?

            Kommentar

            • Chippen81
              • November 2009
              • 87

              #7
              Ursprungligen postat av Vux
              Kan man veta på ett ungefär vilken färgteckning ynglerna kommer få eller kan det bli vilken färg som helst?
              efter cirka en månad så kan man se eventuel svart nyans efter ytligare vecka eller två börjar man skymta olika färger på ynglen.

              Kommentar

              Arbetssätt...