Råd om pansarmalar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nebbiolo
    • October 2009
    • 70

    Råd om pansarmalar?

    Hej, vill gärna fråga om råd vad gäller pansarmalar! Vi har tre corydoras sterbai som nu har kommit till ro i vårt nystartade akvarium. Vackra (och numera) coola fiskar, som min dotter benämner som "snubbarna" när de kommer promenerade på rad och silar sand. De här fiskarna var oroliga rätt länge innan de kände sig som hemma, men jag gillar dem skarpt! Vill gärna ha fler, men undrar om jag ska skaffa fler sterbai, eller om det kan vara OK med några andra corydoras i det lilla stimmet? Vi vill ju att både nya och gamla fiskar ska trivas ihop, (och ifall de råkar få yngel är det ju fint om de inte korsar sig)!
  • åheim
    • April 2006
    • 13123

    #2
    Det bästa är att utöka med sterbai, introducerar du ytterligare en art så kommer de att bilda ett eget gäng, har du ett stort kar så kan du ha 2 stim iofs Hur många sterbai har du?
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Nebbiolo
      • October 2009
      • 70

      #3
      Ursprungligen postat av åheim
      Det bästa är att utöka med sterbai, introducerar du ytterligare en art så kommer de att bilda ett eget gäng, har du ett stort kar så kan du ha 2 stim iofs Hur många sterbai har du?
      Tre st sterbai, och det känns ju trevligare med ett gäng, kanske trivs de bäst då? Vill inte göra det rörigt för dem, de var oroliga i två veckor, så det verkar vara ganska "nervösa" fiskar.

      Kommentar

      • toccata
        • January 2004
        • 1238

        #4
        Jag har också upplevt att det tar ett tag för pansarmalar att lugna ner sig. För att göra dem ännu lugnare, köp några sterbai till så att de kan bli ett eget stim Beror såklart på hur stort akvarium du har, hur många du kan ha. Men minst 6 stycken totalt i alla fall.
        / Ebba

        Kommentar

        • malfunkshun
          • September 2008
          • 394

          #5
          Det kan aldrig bli för många corydoras i ett stim. Ju fler kompisar de har ju gladare är stimmet.
          Olika arter av corydoras kan stimma med varandra, men det finns ju en risk att det blir korsningar mellan dom också. Fast ska de inte säljas vidare gör det ju inget.

          Kommentar

          • Nebbiolo
            • October 2009
            • 70

            #6
            Tack för era svar! Jag köper till några sterbai, vi har 112 liter, så det är inte så stort. Förmodligen så förökar de sig inte när det är såpass litet, men samma sort känns bra. Hoppas att de nya lugnar ner sig snabbare när det redan finns några som känner sig hemma.

            Kommentar

            • toccata
              • January 2004
              • 1238

              #7
              Ja jag har provat olika arter av corydoras och de har aldrig stimmat ihop, bara hållt sig isär... Så jättebra att du köper fler sterbai, de kommer bli så glada
              / Ebba

              Kommentar

              Arbetssätt...