grodyngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • eckick1
    • November 2009
    • 121

    grodyngel

    En liten idiotfråga bara.

    jag kan ingenting om mollys, tanten i zoobutiken dillar om att de är levandefödare. Betyder det att de gillar levande föda?

    Grodyngel lever ju, går de att föda upp i akvariet i typ en yngelbur eller går det att ha de bara "löst" i karet?
    Eller ska man ha de i ett separat kar?

    Meningen är att när de blir yngel att mata fiskarna med dem.

    Det där "slemmet" runt de, kan de innehålla alger å annan skit ifrån dammen som jag tar de från?

    Tack på förhand
    Erik
    Bara för att jag har rent mjöl i påsen betyder inte det att jag vill ha dina skitiga fingrar i det!
  • Andrém
    • October 2009
    • 1247

    #2
    Levandefödare menas att dom föder levande yngel. När en molly har fött så kan dom även äta upp ynglen så det är bra att ha flytande växter och även många växter i akvariet så att ynglen kan gömma sig och ha en större chans att överleva.

    Men man kan annars ta och flytta ynglen till ett mindre akvarium och låta dom växa upp utan faran att bli uppätna av större fiskar etc.
    Senast redigerad av Andrém; 04 November 2009, 17:57.

    Kommentar

    • eckick1
      • November 2009
      • 121

      #3

      Fan vad korkad man är...

      jo, jag har också reflekterat över att de föder levande ungar.

      Men grodfrågan står kvar...
      Bara för att jag har rent mjöl i påsen betyder inte det att jag vill ha dina skitiga fingrar i det!

      Kommentar

      • Andrém
        • October 2009
        • 1247

        #4
        Ursprungligen postat av eckick1

        Fan vad korkad man är...

        jo, jag har också reflekterat över att de föder levande ungar.

        Men grodfrågan står kvar...
        Oavsett yngel är ju svaret detsamma, du kan ju bara ha dom i akvariet med resten men då kanske några dör etc eller flytta dom till en yngelbur/separat kar och låta dom växa ifred.

        Kommentar

        • eckick1
          • November 2009
          • 121

          #5
          Ursprungligen postat av Andrém
          Oavsett yngel är ju svaret detsamma, du kan ju bara ha dom i akvariet med resten men då kanske några dör etc eller flytta dom till en yngelbur/separat kar och låta dom växa ifred.
          1000-tack!

          de får bo i en yngelbur.

          Men sen när jag släpper ut de, kommer de bli uppätna då(det vill jag)??

          Erik
          Bara för att jag har rent mjöl i påsen betyder inte det att jag vill ha dina skitiga fingrar i det!

          Kommentar

          • Andrém
            • October 2009
            • 1247

            #6
            Ursprungligen postat av eckick1
            1000-tack!

            de får bo i en yngelbur.

            Men sen när jag släpper ut de, kommer de bli uppätna då(det vill jag)??

            Erik
            Om du vill att dom ska bli uppätna kan du ju låta grodynglen vara kvar med fiskarna(?) och grodorna men det finns ju ingen garanti att alla blir uppätna antar jag men om du blir tillräckligt stora så att fiskar och grodor inte kan äta dom så är det inte mycket att göra tyvärr.

            Kommentar

            • erikthur
              • March 2004
              • 9953

              #7
              möjligen ett troll i farten
              Killies is a lifetime passion

              Kommentar

              • eckick1
                • November 2009
                • 121

                #8
                Ursprungligen postat av Andrém
                Om du vill att dom ska bli uppätna kan du ju låta grodynglen vara kvar med fiskarna(?) och grodorna men det finns ju ingen garanti att alla blir uppätna antar jag men om du blir tillräckligt stora så att fiskar och grodor inte kan äta dom så är det inte mycket att göra tyvärr.
                OK, men jag trodde att de tyckte bättre om ynglen än äggen. Jaja, det var bara ett projek och jag ville försäkra mig om att det inte bildas några alger i vattnet.

                Nej inget troll. Kan ju som sagt inget om "levandefödare"...
                Bara för att jag har rent mjöl i påsen betyder inte det att jag vill ha dina skitiga fingrar i det!

                Kommentar

                Arbetssätt...