Nitrit=5mg/l - HJÄLP

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Griggen
    • October 2009
    • 6

    Nitrit=5mg/l - HJÄLP

    Tjenare,
    Jag som varit så noggrann och försiktig (trodde jag)

    Jag vet att det finns en massa trådar om nitritproblem men jag skriver av mig ändå - kanske kan jag få tips om åtgärder/orsaker som jag missat.

    Historik:
    Dag 1: start: inga växter, 190 l akvarium
    Dag 14: planterar växter, tillsätter filterstart
    Dag 21: Köper 8 fiskar (5-8cm ciklider)
    Dag 22: Mäter NO2=0 (Seras dropptest)
    Dag 23: NO2=0
    Dag 26: NO2=0, gör 25% vattenbyte + easylife
    Dag 29: NO2=0
    Dag 31: Köper 3 Ancistrus för att käka brunalger
    Dag 34: NO2= 0,5-1: Gör 30% vattenbyte, ingen mat
    Dag 35: NO2=1: Gör 20% vattenbyte, tillsätter 50 ml Nitrivec, ingen mat, Palettynglena får lite skalade Artemia dock.
    Dag 36: NO2=2: tillsätter 50 ml Nitrivec, ingen mat
    Dag 37 (idag): NO2=ca 4-5 , tillsätter 40 ml Denitrol - hoppas det funkar bättre.

    Plan: om NO2 inte har gått ner när jag kommer hem i eftermiddag byter jag 50% vatten och tillsätter mer Denitrol. Det verkar ju lite oklart om man ska byta vatten eller inte, men NO2 över 4 känns ju lite akut! Får väl se om firrarna lever i eftermiddag... Ingen har dött än men de ser lite sega ut. Ynglena lever också (iaf i går kväll)...

    Hur kan nitriten fortsätta öka trots vattenbyten och en massa nitrivec?? Jag fattar inte! Vad sjutton sysslar bakterierna med?
  • Xul
    • January 2007
    • 709

    #2
    Sätt till en matsked salt per 100 l omedelbart och håll ner temperaturen lite grann

    kan rädda några fiskar....

    Byt aldrig 50 % av vattnet i ett ikke inkört kar. Byt 20-30 % istället, testet kan dessutom visa lite fel.
    Senast redigerad av Xul; 04 November 2009, 09:47.

    Kommentar

    • Griggen
      • October 2009
      • 6

      #3
      Ursprungligen postat av Xul
      Sätt till en matsked salt per 100 l omedelbart
      kan rädda några fiskar....
      Har ektozonsalt hemma - ska tillsätta direkt när jag kommer hem idag! Tack för tipset!

      Kommentar

      • Johanski
        • February 2007
        • 3044

        #4
        Historik:
        Dag 1: start: inga växter, 190 l akvarium
        Dag 14: planterar växter, tillsätter filterstart
        Dag 21: Köper 8 fiskar (5-8cm ciklider)

        Det är här du har gjort oerhört fel. Jag förstår inte var alla får det ifrån, men de tre första veckorna du väntade gjorde absolut ingenting bra med ditt vatten. Fiskar kan man sätta i direkt när temperaturen är rätt, men då bara ett fåtal. "Filterstart" såsom nitrivec och liknande gör ingen nytta om det inte finns fiskar i vattnet som bajsar mat åt bakterierna.

        Kommentar

        • Ken Olofsson
          • November 2006
          • 8014

          #5
          Ursprungligen postat av Johanski
          Historik:
          Dag 1: start: inga växter, 190 l akvarium
          Dag 14: planterar växter, tillsätter filterstart
          Dag 21: Köper 8 fiskar (5-8cm ciklider)

          Det är här du har gjort oerhört fel. Jag förstår inte var alla får det ifrån, men de tre första veckorna du väntade gjorde absolut ingenting bra med ditt vatten. Fiskar kan man sätta i direkt när temperaturen är rätt, men då bara ett fåtal. "Filterstart" såsom nitrivec och liknande gör ingen nytta om det inte finns fiskar i vattnet som bajsar mat åt bakterierna.

          Håler fullständigt med om detta.
          Karet började inte cyklas förrän dag 21.

          Sedan kommer detta:

          Dag 31: Köper 3 Ancistrus för att käka brunalger
          Dag 37 (idag): NO2=ca 4-5 , tillsätter 40 ml Denitrol - hoppas det funkar bättre

          Ancistrus är en trevlig liten mal, men den skitar ner ganska mycket.

          Vilket innebär att karet chockas lite när de kommer ner i karet och skiter som fasen.

          Det tar ett tag innan de goda bakterierna hinner med.

          Som jag ser det, så har du egentligen startat karet dag 21, kommit knappt halvägs i cyklingen till dag 31, då kommer en ny start med nya fiskar.

          Du är nu inne i en ny uppstartsfas, som kommer att vara i 3-6 veckor.

          täta små vattenbyten, mycket nitrivec till hands (pytsa bara i vid behov),
          extremt lite mat närmaste 2-3 veckorna. även om det innebär att yngel
          stryker med, så är det värt det.


          .
          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

          Kommentar

          • Griggen
            • October 2009
            • 6

            #6
            Tack för era svar! Vad kan jag säga... Det är svårt att vara nybörjare. Dumstruten på.

            2 veckor utan ens växter var mest pga tidsbrist (+/- noll effekt). 8 fiskar från början kanske var att ta i. Jag har matat försiktigt men förmodligen i alla fall för mycket.

            Jag ser nog också malarna som källan till problemet. Eftersom det blev så mycket brunalger efter någon vecka har de ju i princip simmat i ett kar med mat så belastningen har säkert ökat markant.

            Det får väl bli 5% vattenbyte 3 ggr/dag framöver och underhållsdos med Denitrol. Lite mat var tredje dag eller ännu mindre?

            Lite förvånad över att fiskarna verkar ganska ok. Borde de inte vara döda nu? Jag ser i gamla trådar att fler har sett samma sak med skyhöga nivåer men fisken mår bra. Falskt positiva test? Kan nitrivec påverka testet? Det är ju det enda som hällts. T.o.m ynglena lever ju - de borde väl ryka först?

            Kommentar

            • Xul
              • January 2007
              • 709

              #7
              Fiskart, fel i testet (Alla test har mätfel) temperatur, syrehalt (temperatur) , salthalt, almänstressnivå hos fisken.. allt spelar in.

              Och 15 % byten kan du göra utan problem men jag antar att du tar ut en hink (5%) 3 ggr om dan och finner det relativt praktiskt så kör så i så fall. (så länge du inte härjar runt för mycket vill säga)..

              Kommentar

              • Griggen
                • October 2009
                • 6

                #8
                Update:

                NO2=2 när jag kom hem- har alltså sjunkit från 5 i morse . Jag kör Denitrol 10 ml dagligen framöver.

                Idé om orsak till nitrit: Enligt Juwel ska man fylla på vatten genom filtret (när man startar akvariet). Det har jag fortsatt med vid vattenbyten. Kanske inte helt bra för bakteriekulturen, eller?

                Fiskarna lever och ser ut att må bra, ynglen också.
                Senast redigerad av Griggen; 04 November 2009, 17:36. Anledning: tillägg

                Kommentar

                • Ken Olofsson
                  • November 2006
                  • 8014

                  #9
                  Ursprungligen postat av Griggen
                  Update:

                  NO2=2 när jag kom hem- har alltså sjunkit från 5 i morse . Jag kör Denitrol 10 ml dagligen framöver.

                  Idé om orsak till nitrit: Enligt Juwel ska man fylla på vatten genom filtret (när man startar akvariet). Det har jag fortsatt med vid vattenbyten. Kanske inte helt bra för bakteriekulturen, eller?

                  Fiskarna lever och ser ut att må bra, ynglen också.


                  det spelar nog inget som helst roll skulle jag tro vart man häller vattnet.



                  .
                  Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                  Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                  Kommentar

                  • Griggen
                    • October 2009
                    • 6

                    #10
                    Uppdatering:

                    Idag är nitritvärdet nere på noll igen. Jag har bytt 10% vatten två ggr dagligen och tillsatt Denitrol dagligen. Nitritvärdet har gått stadigt nedåt under tiden.

                    Tack för alla råd!

                    Kommentar

                    Arbetssätt...