dags för fler fiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rockdoll
    • October 2009
    • 351

    dags för fler fiskar

    så, nu har jag haft mitt akvarium i 3 veckor och det börjar bli dags att planera vad för nya fiskar som ska få flytta in. 63 liter med 25 grader är vad jag har. har nu bara en neontetra och ett dalmatinermollyyngel, så första prio blir ju såklart att skaffa fler neontetror.

    jag gillar vinkeltetror väldigt mycket, så är sugen på att skaffa en gäng sådana också. neontetror simmar väl oftast ganska lågt medan vinkeltetror håller till uppe vid ytan vad jag sett, så de borde väl funka bra ihop?

    dalmatinermolly är väl egentligen ingen fisk jag är jätteintresserad av, men det får väl bli en kompis till mitt yngel iaf. för de gillar väl inte direkt att vara ensamma?

    dvärgguramis tycker jag ser helt underbara ut! så såna vill jag väldigt gärna ha. vill ju ha någon fisk som är lite större än små tetror. hur många av denna borde man ha? är den svår att få tag på? får man yngel på den om den bara går i ett vanligt akvarie och alltså inte sätts över i ett odlingskar? skulle ju vara kul med någon fisk som får något yngel nån gång iaf ^^

    någon algätare får det ju blir också. tycker dock att ancistrusmalar är ganska tråkiga, så förslag på andra mottages tacksamt.

    ytterligare tror jag inte att jag tänker ha några mer direkt. känns inte som att det får plats... eller?
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #2
    Vänta gärna ett par månader till med att skaffa gurami eftersom de är väldigt känsliga och inte bör hållas i "nya" kar..
    Tycker personligen att två stim tetror blir lite mycket i ett så pass litet kar så mitt råd är att satsa på antingen neoner eller vinkeltetror. Att du redan har en neon gör nog inte så mycket för den kommer troligtvis simma med de andra tetrorna.
    Om du skaffar två stim kommer de blanda sig och simma ihop och inte två stim för sig.

    Ist. för ancistrus skulle du kunna ha några otocinclus men även de är ganska känsliga och kan vara svåra att få att äta.
    Algätande räkor kan ju vara en idé eller snäckor.
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    • Rockdoll
      • October 2009
      • 351

      #3
      Ursprungligen postat av Nina82
      Vänta gärna ett par månader till med att skaffa gurami eftersom de är väldigt känsliga och inte bör hållas i "nya" kar..
      Tycker personligen att två stim tetror blir lite mycket i ett så pass litet kar så mitt råd är att satsa på antingen neoner eller vinkeltetror. Att du redan har en neon gör nog inte så mycket för den kommer troligtvis simma med de andra tetrorna.
      Om du skaffar två stim kommer de blanda sig och simma ihop och inte två stim för sig.

      Ist. för ancistrus skulle du kunna ha några otocinclus men även de är ganska känsliga och kan vara svåra att få att äta.
      Algätande räkor kan ju vara en idé eller snäckor.

      Jo, dvärgguramisarna blir nog bland de sista som kommer att få komma ner. Tycker inte att jag sett så många såna i djuraffärer heller. Brukar de vara svåra att få tag på?

      Hmm, jag hade hoppats på att det skulle vara 2 stim ju det sa en tjej i djuraffären! och som vi alla vet har ju folk i djuraffärer alltid rätt men jag vill väldigt gärna ha vinkeltetra, fast det känns ju tråkigt att ha en neontetra ensam, även om den kanske umgås med vinkeltetrorna.

      vilka räkor kan man ha isf? vanliga små körsbärsräkor blir väl bara uppätna? eller de kanske inte ens äter alger? :P

      Kommentar

      • Nina82
        • January 2008
        • 6610

        #4
        Ursprungligen postat av Rockdoll
        Jo, dvärgguramisarna blir nog bland de sista som kommer att få komma ner. Tycker inte att jag sett så många såna i djuraffärer heller. Brukar de vara svåra att få tag på?

        Hmm, jag hade hoppats på att det skulle vara 2 stim ju det sa en tjej i djuraffären! och som vi alla vet har ju folk i djuraffärer alltid rätt men jag vill väldigt gärna ha vinkeltetra, fast det känns ju tråkigt att ha en neontetra ensam, även om den kanske umgås med vinkeltetrorna.

        vilka räkor kan man ha isf? vanliga små körsbärsräkor blir väl bara uppätna? eller de kanske inte ens äter alger? :P
        Dvärggurami brukar inte vara så svåra att hitta i butik men som med allt annat så finns de aldrig när man väl tänkt sig dem

        Tycker du ska köra på vinkeltetra om det är det du vill ha och ist. antingen spara neontetran eller ge bort den.

        Tror dessa räkor är de effektivaste om man ska ha algätande räkor: http://www.zoopet.com/skaldjur/skaldjur.php?NR=2

        Låt dig inte luras av vad de säger i butiken utan bara nicka och se glad ut när de tror de har något vettigt att säga
        12L 12L 24L 24L 24L 24L
        38L 54L 54L 63L 450L

        Kommentar

        • Rockdoll
          • October 2009
          • 351

          #5
          Ursprungligen postat av Nina82
          Dvärggurami brukar inte vara så svåra att hitta i butik men som med allt annat så finns de aldrig när man väl tänkt sig dem

          Tycker du ska köra på vinkeltetra om det är det du vill ha och ist. antingen spara neontetran eller ge bort den.

          Tror dessa räkor är de effektivaste om man ska ha algätande räkor: http://www.zoopet.com/skaldjur/skaldjur.php?NR=2

          Låt dig inte luras av vad de säger i butiken utan bara nicka och se glad ut när de tror de har något vettigt att säga
          När jag googlar ser jag dock att många dvärggurmais inte alls är så blå som jag trodde. Den som är på bild i artbeskrvningen här på zoopet är ju jätteblå! den färgen vill jag gärna ha iaf, är den mer eller mindre vanlig?

          Nu har jag nog ändrat mig till att ha neontetra istället om jag ska ha dalmatinermolly, vinkeltetra och möjligtvis zebramal så småningom så blir det nog lite väl svartvitt i akvariumet. är dock lite rädd för att hamna i medelsvenssonfällan med både neontetra och dalmatinermolly

          men men, lär väl ändra mig tusen gånger till innan jag fått ordning på det, finns ju alltid någonting nytt när man väl står där i affären som man inte alls har tänkt på tidigare. nån kanske har nåt förslag på någonting som helt gått mig förbi?

          Kommentar

          • Nina82
            • January 2008
            • 6610

            #6
            Ursprungligen postat av Rockdoll
            När jag googlar ser jag dock att många dvärggurmais inte alls är så blå som jag trodde. Den som är på bild i artbeskrvningen här på zoopet är ju jätteblå! den färgen vill jag gärna ha iaf, är den mer eller mindre vanlig?
            Tror inte den blåa är lika vanlig som de åt det röda hållet.
            Honor är däremot alltid mer eller mindre färglösa och tråkiga och du bör inte ha mer än en hane.
            Jag tycker personligen de rödrandiga är snyggast och det är nog den vanligaste
            12L 12L 24L 24L 24L 24L
            38L 54L 54L 63L 450L

            Kommentar

            • Rockdoll
              • October 2009
              • 351

              #7
              Ursprungligen postat av Nina82
              Tror inte den blåa är lika vanlig som de åt det röda hållet.
              Honor är däremot alltid mer eller mindre färglösa och tråkiga och du bör inte ha mer än en hane.
              Jag tycker personligen de rödrandiga är snyggast och det är nog den vanligaste
              http://images.google.se/images?q=col...N&hl=sv&tab=wi

              ah okej. jaja, jag får väl se vad jag hittar för nåt i affärerna min pojkvän har lovat att vi kan gå och kolla på lite fiskar när jag åker till gbg i helgen känns som att det borde finnas lite stora butiker där.

              han kom nyss med förslaget rocka också jag inser givetvis att jag inte kan ha en rocka i ett 63 liters, men jag gillar idén, de är ju jättehäftiga! finns det ingen form av liten plattfisk/rockaliknande fisk som skulle kunna passa? har för mig att jag såg något på stället där jag köpte akvariumet.

              Kommentar

              • Nina82
                • January 2008
                • 6610

                #8
                Ursprungligen postat av Rockdoll
                ah okej. jaja, jag får väl se vad jag hittar för nåt i affärerna min pojkvän har lovat att vi kan gå och kolla på lite fiskar när jag åker till gbg i helgen känns som att det borde finnas lite stora butiker där.

                han kom nyss med förslaget rocka också jag inser givetvis att jag inte kan ha en rocka i ett 63 liters, men jag gillar idén, de är ju jättehäftiga! finns det ingen form av liten plattfisk/rockaliknande fisk som skulle kunna passa? har för mig att jag såg något på stället där jag köpte akvariumet.
                Även om rockor ser små ut i butiken så kommer de snabbt behöva ett mycket större kar. Rockor behöver mycket plats att röra sig på.
                Den tanken får ni nog skjuta ifrån er ett tag
                Kul dock om du får pojkvännen att dela din hobby.. Mycket roligare om man har någon att bolla idéer och prata fisk med
                12L 12L 24L 24L 24L 24L
                38L 54L 54L 63L 450L

                Kommentar

                • Rockdoll
                  • October 2009
                  • 351

                  #9
                  Ursprungligen postat av Nina82
                  Även om rockor ser små ut i butiken så kommer de snabbt behöva ett mycket större kar. Rockor behöver mycket plats att röra sig på.
                  Den tanken får ni nog skjuta ifrån er ett tag
                  Kul dock om du får pojkvännen att dela din hobby.. Mycket roligare om man har någon att bolla idéer och prata fisk med
                  Mjo, jag tänkte mer om det finns nån annan fisk som ser liknande ut, och som inte blir stor :P

                  Hehe, ja, som sagt skoj att få lite idéer, blir ju lätt så att man själv snöar in sig på samma spår. Bara kollar på samma typ av fiskar och så.

                  Jag tänkte på en annan sak också. Jag har ju 25 grader i mitt akvarium, för efter vad jag läst för de arter jag har och funderar på så ligger det hyffsat bra till, men är det någon av de arter som jag pratat om som bör ha varmare/kallare? Har ju som sagt ingen erfarenhet alls sen tidigare av akvarium så ingen aning om vad som är lagom.

                  Kommentar

                  • DaRe

                    • June 2009
                    • 2227

                    #10
                    Det finns fiskar som kallas rockor och de heter swellia eller algätande rocka. Det finns andra varianter också. Jag har bland annt ett par algätande rockor som inte ser ut som sewellia, men jag komme rinte ihåg vad den såldes under. Dock är den mycket mindre än en sewellia.

                    Båda dessa är riktigt snygga tycker jag. Kanske inte rakt av vad man tycker är en rocka med en hel del likheter finns det ju allt.

                    Läs mer här:
                    Senast redigerad av DaRe; 01 November 2009, 21:31.
                    Checking out...

                    Kommentar

                    • Nina82
                      • January 2008
                      • 6610

                      #11
                      Ursprungligen postat av Rockdoll
                      Mjo, jag tänkte mer om det finns nån annan fisk som ser liknande ut, och som inte blir stor :P

                      Hehe, ja, som sagt skoj att få lite idéer, blir ju lätt så att man själv snöar in sig på samma spår. Bara kollar på samma typ av fiskar och så.

                      Jag tänkte på en annan sak också. Jag har ju 25 grader i mitt akvarium, för efter vad jag läst för de arter jag har och funderar på så ligger det hyffsat bra till, men är det någon av de arter som jag pratat om som bör ha varmare/kallare? Har ju som sagt ingen erfarenhet alls sen tidigare av akvarium så ingen aning om vad som är lagom.
                      25 grader är en bra temperatur för de flesta fiskar så det ska inte vara några problem
                      12L 12L 24L 24L 24L 24L
                      38L 54L 54L 63L 450L

                      Kommentar

                      • Nina82
                        • January 2008
                        • 6610

                        #12
                        Ursprungligen postat av Dre
                        Det finns fiskar som kallas rockor och de heter swellia eller algätande rocka. Det finns andra varianter också. Jag har bland annt ett par algätande rockor som inte ser ut som sewellia, men jag komme rinte ihåg vad den såldes under. Dock är den mycket mindre än en sewellia.

                        Båda dessa är riktigt snygga tycker jag. Kanske inte rakt av vad man tycker är en rocka med en hel del likheter finns det ju allt.

                        Läs mer här:
                        http://www.loaches.com/species-index/sewellia-lineolata
                        Det du länkat till är sk. grönlingar och finns i några olika varianter. Här på zoopet finns bara denna artbeskrivning för ickegoldisar: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=267&SOK=1
                        12L 12L 24L 24L 24L 24L
                        38L 54L 54L 63L 450L

                        Kommentar

                        • Rockdoll
                          • October 2009
                          • 351

                          #13
                          Ursprungligen postat av Dre
                          Det finns fiskar som kallas rockor och de heter swellia eller algätande rocka. Det finns andra varianter också. Jag har bland annt ett par algätande rockor som inte ser ut som sewellia, men jag komme rinte ihåg vad den såldes under. Dock är den mycket mindre än en sewellia.

                          Båda dessa är riktigt snygga tycker jag. Kanske inte rakt av vad man tycker är en rocka med en hel del likheter finns det ju allt.

                          Läs mer här:
                          http://www.loaches.com/species-index/sewellia-lineolata

                          Hmm, ganska tuffa Inte jättelikt rockor, men inte helt olikt heller. Jag hittade väl ingen direkt info om hur stort akvarium man behöver ha, men andra, liknande fiskar brukar väl behöva större än 63 liter iaf har jag fått för mig, så mitt 63 liters blir nog lite litet..?

                          Kommentar

                          • Nina82
                            • January 2008
                            • 6610

                            #14
                            Ursprungligen postat av Rockdoll
                            Hmm, ganska tuffa Inte jättelikt rockor, men inte helt olikt heller. Jag hittade väl ingen direkt info om hur stort akvarium man behöver ha, men andra, liknande fiskar brukar väl behöva större än 63 liter iaf har jag fått för mig, så mitt 63 liters blir nog lite litet..?
                            Kolla i artbeskrivningen jag skickade
                            12L 12L 24L 24L 24L 24L
                            38L 54L 54L 63L 450L

                            Kommentar

                            • Rockdoll
                              • October 2009
                              • 351

                              #15
                              Ursprungligen postat av Nina82
                              Det du länkat till är sk. grönlingar och finns i några olika varianter. Här på zoopet finns bara denna artbeskrivning för ickegoldisar: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=267&SOK=1

                              mjo, gjort det, men det är väl inte samma sort? :S de hade ju helt olika namn? eller det är bara olika typer?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...